شناسهٔ خبر: 38089451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ترامپ ۲ مقام آمریکایی را به دلیل شهادت علیه وی اخراج کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری آمریکا یکی از اعضای شورای امنیت ملی و سفیر این کشور در اتحادیه اروپا را برکنار کرد چرا که در جریان طرح استیضاح، علیه وی شهادت داده بودند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رسانه های خبری جهان عرب، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز (شنبه) و در فاصله چند ساعت سرهنگ «الکساندر ویندمن»، متخصص امور اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ سفید و «گوردون ساندلند»، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا را به دلیل شهادت علیه وی در جریان طرح استیضاح، از مناصب خود برکنار کرد.

سرهنگ ویندمن که به عنوان یک افسر ارشد نظامی در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت می کرد، ساعاتی پیش از کاخ سفید به بیرون هدایت شده جایی که به وی گفتند دیگر نیازی به خدمات وی در این کاخ نیست.

این عضو شورای امنیت ملی آمریکا پس از شنیدن مکالمه تلفنی رئیس جمهوری کشورش با «ولودیمیر زیلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین، در جریان تحقیقات استیضاح که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، به عنوان شاهد حضور یافت و علیه ترامپ شهادت داد.

رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پس از برکناری سرهنگ ویندمن از منصب خود، سفیر کشورش در اتحادیه اروپا را نیز به بهانه مشابه ادای شهادت علیه وی در جریان بررسی پرونده استیضاح در مجلس نمایندگان، از کار برکنار کرد.

ساوندلند نیز در جریان تحقیقات استیضاح در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که با دستور ترامپ، برنامه فشار بر اوکراین برای انجام تحقیقات علیه پسر «جو بایدن»، یکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است.

ساوندلند ضمن اعلام این که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه و «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در جریان فعالیت های وی و «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ بودند، رئیس جمهوری کشورش را به گروکشی سیاسی در جریان ارتباط با رئیس جمهوری اوکراین متهم کرده و خاطر نشان ساخت که برگزاری دیدار میان آنها در شهر واشنگتن را به آغاز تحقیقات در اوکراین مشروط کرده بود.

یادآور می شود که مجلس سنای آمریکا بامداد پنج شنبه گذشته با انجام رای گیری، ترامپ را از هر دو اتهام وارد شده به وی در طرح استیضاح یعنی سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در فعالیت کنگره تبرئه کرد.

در پایان فرآیند رای گیری پس از نزدیک به دو هفته محاکمه در مجلس سنای آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری خواهان است، ترامپ با ۵۲ رای موافق در مقابل ۴۸ رای مخالف از اتهام سوء استفاده از قدرت و با ۵۳ رای مثبت در مقابل ۴۷ رای منفی نیز از اتهام کارشکنی در فعالیت کنگره تبرئه شد.

در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی طرح استیضاح رئیس جمهوری این کشور شامل دو اتهام سوء استفاده از قدرت و کارشکنی علیه کنگره را به تصویب رسانده بود، تبرئه وی از سوی مجلس سنا به معنای پایان تلاش برای برکناری ترامپ از قدرت است جایی که برای این کار به رای دو سوم اعضای سنا نیاز بود.

نظر شما