شناسهٔ خبر: 38064440 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نی‌نی‌بان | لینک خبر

نیاز به محبت در مردان، اگر باردارید بخوانید!

درست است در بارداری زنان بار اصلی را به دوش می کشند و نقش اول ماجرا هستند اما مردان هم در کنار 9 ماه حاملگی همسرشان شرایطی را تجربه می کنند که هیچ وقت قبل از آن احساس نکرده بودند.

صاحب‌خبر -
نی نی بان: احساس عجیبی است. یک شادی و نگرانی توامان. مسلما مردان از اینکه پدر می شوند خوشحال می شوند اما  نگرانی هم کنار این خوشحالی حضور دارد. این نگرانی و و اضطراب قطعا دلایل زیادی دارد که  می تواند به دلیل احساس عدم کفایت در انجام نقش پدری، مشکلات اقتصادی و ... باشد. درست است در بارداری زنان بار اصلی را به دوش می کشند و نقش اول ماجرا هستند اما مردان هم در کنار 9 ماه حاملگی همسرشان شرایطی را تجربه می کنند که هیچ وقت قبل از آن احساس نکرده بودند. مردان هم باید این دوران را پشت سر بگذارند و قدم به قدم با همسرشان جلو بروند. اگر باردار شده اید و قصد بارداری دارید باید حواستان به همسرتان باشد. نی نی بان در این مطلب شما را با نکاتی آشنا می کند که اگر آنها را رعایت کنید دوران بارداری شیرین و بدون اضطرابی کنار همسرتان می گذارنید.

 با احتیاط خبر بدهید
شاید یکی از هیجان انگیزترین و بهترین لحظه بارداری یک زن خبردار کردن همسر  درباره پدر شدنش باشد. اما حواستان باشد این خبر خوشحالی دادن باید در یک فرصت مناسب انجام شود. موقعیتی که برای اعلام این خبر مهم انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.  باید زمانی را انتخاب کنید که همسرتان در وضعیت روحی و روانی مناسبی است.  مثلا وقتی همسرتان خسته و کوفته از سرکار به خانه آمده موقعیت مناسبی برای دادن این خبرنیست. شما باید پیش از هر چیز محیط آرامی برای این کار فراهم کنید. می توانید شام مورد علاقه همسرتان رادرست کنید و در یک فضای آرام  و شاعرانه به او خبر بدهید. یا می توانید او را به پیاده روی در پارک دعوت کنید و در حال تماشای بازی بچه ها به او بگویید به زودی پدر می شود. کلی راه هست تا این خبر خوشحالی را به همسرتان بدهید. شما بهتر از هر کسی خلق و خوی همسرتان را می شناسید پس باتوجه به تمام دانسته هایتان بهترین زمان را برای بهترین خبر زندگی اش انتخاب کنید.

 شوکه نشوید
 بعضی از مرد‌ها واکنش‌های متفاوت و عجیبی به بارداری همسرشان دارند. بعضی از آنها  به راحتی می‌پذیرند و بعضی ها هم  هنگام شنیدن خبر بارداری همسرشان شوک می‌شوند. همه مردها واکنش یکسانی  به این موضوع نشان نمی دهند. به همین دلیل خیلی از خانمهای باردار فکر می کنند که همسرشان از بارداری او خوشحال نیست و به همین دچار افسردگی دوران بارداری می شوند. اما قبل از هر چیز باید با همسرتان صحبت کنید. می توانید با هم نزد مشاور بروید و درباره این موضوع خیلی روشن حرف بزنید. شما در شرایط حساسی هستید و هر استرس و اضطرابی برایتان خطرناک است. پس لطفا خیلی زود قضاوت نکنید و نتیجه نگیرید. مردها با هم متفاوت هستند و  هر کدام واکنشهای ویژه ای از خود نشان می دهند. بچه دار شدن تمام برنامه های زندگی را تغییر می دهد. به ویژه در ماه های اول که مادر باید مدام به فرزند خود توجه کند؛ ممکن است مرد دچار این تصور بشود که در الویت دوم قرار گرفته است. به همین دلیل درک دلایل و نگرانی های مرد و تلاش برای برطرف کردن آن ها خیلی مهم است.

 خشمتان را کنترل کنید
 پزشکان متخصص معتقدند هرگونه ناراحتی و استرس و خشونت در دوران بارداری می‌تواند تأثیرات منفی بر بارداری و جنین داشته باشد. پس تا می توانید باید حواستان به این موضوع باشد. خیلی از خانمهای باردار در این دوران با تغییرات خلق و خو روبرو می شوند که تا قبل از این دوران آن را تجربه نکرده بودند. این تغییرات خلق و خو که به گفته پزشکان دست هورمونهاست می تواند شما را عصبی و زود رنج کند. عصبی و زود رنج شدن یک زن باردار هم می تواند با جر و بحث و بگو و مگو با همسر همراه شود. مردها هم مثل زنها در دوران بارداری دچار استرس و اضطراب می شوند و همین موضوع باعث می شود با هر جرقه ای آتش یک دعوا به پا شود. کارشناسان معتقدند زنها در این زمان بهتر می توانند از پس مدیریت ماجرا بر بیایند. پس اول از همه به فکر خودتان باشید و آرامشتان را حفظ کنید. تا جایی که می شود از جرو بحث با همسرتان دوری کنید و سرتان را با کار دیگری گرم کنید. اگر از دست همسرتان عصبانی هستید، این ناراحتی و عصبانیت را در یک موقعیت بهتر و آرام تر به او بگویید. مطالعات نشان می‌دهد که خشونت  و جرو بحثها ی زن و شوهری می‌تواند بر تغذیه و در نتیجه وزن‌گیری مادر تأثیر داشته و همچنین بر میزان جذب آهن و فولیک‌اسید تأثیرگذار باشد. مادرانی که در معرض  ناراحتی و خشونت و دعوا های زن و شوهری هستند  ممکن است دچار عوارضی مانند خونریزی، زایمان زودرس، مسمومیت حاملگی و حتی سقط جنین شوند. خشونت  و دعواهای زن و شوهری قبل و در دوران بارداری می‌تواند باعث افسردگی پس از زایمان در زنان باردار شود. خشونت شدید و مداوم می‌تواند باعث ایجاد استرس شدید در مادر و منجر به ترشح بیش ‌از اندازۀ هورمون کورتیزول شود. سطح بالای هورمون کورتیزول در بدن مادر به جنین منتقل می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی به جنین شود.

 به او ویار دارید؟
بعضی از خانمهای باردار هم هستند که در این دوران دچار ویار عجیبی می شوند. از همسرشان و بوی همسرشان بدشان می آید. اینموضوع طبیعی است اما اگر نمی خواهید همسرتان آزرده خاطر شود سعی کنید با این موضوع کنار بیایید و او را تحقیر نکنید. به گفته پزشکان حساس شدن به انواع بوها در بارداری مشکل بسیاری از خانم‌هاست و برخی خانم‌ها  هم به بوی همسر خود حساس می‌شوند و با حس کردن بوی همسرشان حالت تهوع می‌گیرند و تحمل حضور او را ندارند. اگر شما هم این مشکل را دارید، این موضوع را برای همسرتان توضیح بدهید و بگویید که با وجود علاقه‌ای که به او دارید، نمی‌توانید با علائم بارداری خود بجنگید. سعی کنید با وجود این ویار، محبت و توجه همیشگی شما از همسرتان کم نشود و اگر نمی‌توانید او را در آغوش بگیرید، می‌توانید با پیام‌های نوشتاری و گفتاری محبت‌آمیز، همچنان حمایت  و عشق و علاقه او را دریافت کنید.

 نگران رابطۀ جنسی هستید؟
خیلی از خانمها از برقراری رابطه جنسی در این 9 ماه بارداری می ترسند و به همین دلیل از همسرشان دوری می کنند همین موضوع باعث دلزدگی و ناراحتی مردان می شود. اغلب زنان باردار فکر می کنند در صورت داشتن رابطه جنسی  به جنین آسیب و صدمه ای وارد می شود. اما پزشکان متخصص معتقدند جنین  توسط کیسۀ آب، ماهیچه‌های ضخیم دیوارۀ رحم و مخاط واژن محافظت می‌شود، هنگام رابطۀ جنسی ترشحات مخاطی غلیظی که دهانۀ رحم را مسدود می کند مانع از انتقال عفونت می‌شود. در زمان نزدیکی جنسی، آلت تناسلی مرد از واژن فراتر نمی‌رود و امکان ورود آن به رحم وجود ندارد، بنابراین اگر شدت نزدیکی جنسی زیاد نباشد به هیچ‌کس آسیبی نمی‌رسد. اگر پزشک متخصص نزدیکی و رابطۀ جنسی را برای شما ممنوع یا محدود نکرده است، جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌توانید در دوران بارداری نیز رابطۀ جنسی داشته باشید و باعث ناراحتی و دلزدگی همسرتان نشوید.

 تعجب نکنید
 ممکن است در این دوران متوجه تغییراتی در میل جنسی همسرتان شوید. احساس‌های متضاد درباره مسئولیت‌های جدید، نگرانی‌های مالی یا حسادت از دلایل کاهش میل جنسی مردان است. خیلی از خانمها از این تغییرات تعجب می کنند اما به گفته کارشناسان این موضوع طبیعی است. اما این شما هستید که می توانید برای بهبود رابطۀ جنسی قدمهای مثبتی بردارید و البته حواستان به همسرتان در این دوران باشد. بهترین راه‌حل این است که در باره احساس‌ها، خواسته‌ها و نیازهایتان با همسرتان صحبت کنید. بعضی ازخانمهای باردار فکر می کنند علاقه همسرشان به آنها کمتر از قبل شده و کلی استرس و نگرانی را تحمل می کنند. پس قبل از هر پیش داوری با همسرتان صحبت کنید و به فکر راه چاره باشید.

 حسادت طبیعی است
 خیلی از مردها دچار حسادت می شوند . در این دوران این احساس را دارند که حضورشان کمرنگتر از همیشه  شده است. مردان از این موضوع نگرانند که بارداری همسر همه توجه‌ها را به سمت او و کودک معطوف کرده است و او دیگر مثل قدیم در کانون توجه همسرش نیست.به همین دلیل ممکن است واکنشها و رفتارهایی نشان بدهند که برایتان عجیب است. اما راه حل چیست و چطور می توانید این حس حسادت را از همسرتان دور کنید؟ باید نقش و حضور او را در دوران بارداری بیشتر از همیشه کنید. سعی کنید در همه امور مربوط به بارداری وخرید سیسمونی با هم قدم بردارید.برای معاینات ماهانه با هم به مطب پزشک بروید. حتما وقتی برای اولین بار  می خواهید صدای قلب جنین را بشنوید از همسرتان هم بخواهید در کنار شما باشد ودستهایش را بگیرید. برای مردان حضور داشتن در تجربه بارداری بسیار مهم است. برای هر کاری نظر او را بپرسید. مثلا اینکه تخت وکمد کودکتان چه رنگی باشد و یا کالسکه و صندلی ماشینش را از کجا و چه مارکی بخرید. اجازه بدهید همسرتان همیشه در بطن ماجرای بارداری باشد و نه خارج از آن .

 مسائل مالی مهم است
بهتر است قبل از بارداری و به دوش گرفتن این مسئولیت سنگین به مسائل مالی فکر کنید. یکی از دغدغه‌های مشترک همسران مسائل مالی و هزینه‌هایی است که هم در دوران بارداری و هم بعد از به دنیا آمدن کودک باید متقبل شوند. این دغدغه می‌تواند جدی و خیلی مهم باشد. اضافه شدن فرد سومی به خانواده هزینه‌ها را بالا می‌برد. همچنین در دوران بارداری هزینه آزمایش، سونوگرافی، انواع داروها و البته  تهیه لوازم کودک از وسایل خواب تا پوشاک و نیازهای بهداشتی و تغذیه، می تواند باعث استرس و نگرانی زن ومرد و به ویژه مردها شود. اما در این جور مواقع راه حل مناسب چیست؟ خودتان بهتر می دانید نگرانی مشکلات‌ مالی  راحل نمی‌کند پس بهتر است دنبال راه‌های کم‌کردن هزینه‌هایتان باشید واین بار را از روی دوش همسرتان سبک کنید. قبل از بارداری حواستان به بیمه و هزینه های بالای درمان باشد. به همسرتان اطمینان خاطر بدهید که در این راه تنها نیست و شما هم با کم کردن هزینه ها کنارش هستید. 

 مردها از فاصله می ترسند
یکی دیگر از نگرانی های مردان به وجود آمدن فاصله بین خود و همسرشان بعد از به دنیا آمدن فرزند است. خیلی از مردها می ترسند با دنیا آمدن فرزندشان رابطه صمیمی و نزدیکی که با همسرشان داشتند از بین برود. در این دوران هر دو طرف رابطه نسبت به رفتار و نوع ابراز احساسات یکدیگر حساس می‌شوند و نگران این هستند که عشق و علاقه‌ای که نسبت به هم داشتند با حضور فرزندی که هنوز کاملا به دنیا نیامده است از بین برود.  اما راه‌حل این موضوع اصلا سخت نیست.فقط کافی است مثل همیشه باشید و توجه‌تان را کم نکنید و مثل همیشه به همسرتان عشق بورزید. بی‌توجهی و اینکه فقط به فکر خودتان و جنین توی شکمتان باشید به راحتی می تواند این فاصله را ایجاد کند. اگر می‌خواهید زندگی زناشویی تان مثل همیشه گرم و صمیمی باشد باید به همسرتان اطمینان بدهید که جایگاه او با همه افراد فرق می کند وهیچ چیز نمی تواند این جایگاه ویژه را از او بگیرد. 

خنثی می شوند
بارها در این مطلب درباره این موضوع که همه مردها شبیه هم نیستند و هر کدام واکنش متفاوتی نسبت به پدر شدن نشان می دهند ، صحبت کرده ایم. بعضی از مردان واکنش خنثی و سردی نسبت به بارداری همسرشان دارند. این گروه از مردان اصولا تصوری از ارزش کار همسرشان در دوران بارداری و سختی‌ها و فشارهای این دوران ندارند و همین بی‌تفاوتی و بی‌توجهی، احساسات همسرشان را جریحه‌دار می‌کند.  اما راه حل برای مقابله با این رفتار چیست؟ باید به همسرتان نشان بدهید که چقدر به مراقبت و حمایت او در این دوران نیاز دارید.او بایدمتوجه اینموضوع باشد که نقش حمایتی که ایفا می کند سهم مهمی در سلامت شما و فرزندش دارد. این نه ماه فرصت مناسبی برای شما است تا علاقه و توجهتان را به همدیگر نشان بدهید .نسبت به رفتار همسرتان حساس باشید و هر محبت و توجهی را بی جواب و پاداش نگذارید. به او نشان بدهید که محبتهایش به دلتان می نشیند و برایتان ارزش خاصی دارد.  وقتی همسرتان این رفتارها را می بیند کم کم از حالت خنثی بیرون می آید و دوباره در نقش حمایتی خود فرو می رود.

 به خورد و خوارکش اهمیت بدهید
زنان باردار به دلیل رعایت رژیم غذایی مناسب دیگر مثل قبل نمی توانند غذاهای چرب و خوش و رنگ و لعاب بخورند. غذاهای آب پز و سبزیجات پخته و هم هیچ وقت به مذاق مردها خوش نمی آید. اگر دوست دارید همسرتان باز هم مثل همیشه در خانه غذا بخورد و دور یک میز شام بخورید سعی کنید حداقل هفته ای دوبار غذای مورد علاقه اش را درست کنید و یک میز شام متفاوت برای او بچینید. درست است شما باردار هستید و همسرتان باید با این وضعیت کنار بیاید اما این کار شما نشان می دهد که او مثل همیشه درکانون توجه قرار دارد و مثل همیشه به او سلیقه هایش  اهمیت می دهید.

 نصیحت، مقایسه و ملامت ممنوع!
حتما خودتان خوب می دانید که مردها از هر گونه نصیحت و ملامت و مقایسه ای بیزار هستند. پس تا می توانید در این دوران از این سه رفتار دوری کنید. مثلا اگر او مثل شوهر خواهر شما برای پدر شدنش ذوق نمی کند، نباید ملامت  شود. برای اینکه درک بیشتری از رفتارهای همسرتان داشته باشید  باید در قدم اول تفاوت روانی مرد و زن را بپذیرید، مردان دوست ندارند مورد پرسش همسرشان قرار بگیرند پس سعی کنید قبل از هر گونه قضاوت و پیش داوری و سر و صدا به راه انداختن با ایجاد فضایی سراسر محبت و آرامش، همسرتان را به گفتگو ترغیب کنید. تا می توانید از هر گونه سرزنش و تحقیر همسر خود بپرهیزید روانشناسان معتقدند این رفتار باعث قطع ارتباط کلامی زن و مرد می شود و باعث می شود در دوران بارداری روزهای سختی را تجربه کنید. 

 افسردگی را جدی بگیرید 
افسردگی پدران طی دوره بارداری همسران موضوع خیلی مهمی است. مطالعات نشان می دهد که فقط زنان باردار به دلیل بارداری دچار استرس و افسردگی نمی شوند بلکه همسران این زنان باردار نیز در دوران حاملگی همسر خود دچار چنین حالاتی می شوند. تحقیقات نشان داده اغلب مردان در نه ماه بارداری همسرشان تحت استرس قرار گرفته و علائمی از افسردگی را در خود نشان می‌دهند. زمانی که زوجی صاحب فرزند جدیدی می‌شوند باید خود را با شرایط جدید سازگار کنند و طبیعی است که در این هنگام دچار اضطراب شوند. اما اگر این اضطراب ادامه یابد و کارهای روزمره آنها را مختل کند فرد دچار مشکل می‌شود. علائم افسردگی عبارت است از نگرانی، احساس هیجان و برانگیختگی در بیشتر اوقات و احساس کج‌خلقی و ترس از عدم سلامت فرزند از جمله علائم فیزیکی نیز می‌توان به تپش قلب، عرق کردن، خواب ناکافی و کم اشتهایی اشاره کرد. وظیفه شما به عنوان همسر این است که به شوهرتان آرامش بدهید و در اولین فرصت به نزد روانشناس یا مشاور بروید .

نظر شما