شناسهٔ خبر: 37915228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس به انگلیس واگذار شد

لندن – ایرنا – اسکای نیوز روز پنجشنبه گزارش داد که انگلیس فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس را برای محافظت از دریانوردی جهانی و آنچه تهدید ایران خوانده می‌شود از ایالات متحده آمریکا تحویل گرفت.

صاحب‌خبر -

براساس این گزارش ، " جیمز پارکین" ناخدای نیروی دریایی انگلیس طی مراسمی در پایگاه نظامی آمریکا در بحرین جایگزین "آلوین هولسی" دریادار آمریکایی در ائتلاف متشکل از هفت کشور در ‌آب‌ های جنوب ایران شد.
در این ائتلاف علاوه بر انگلیس و آمریکا، استرالیا، بحرین، عربستان سعودی، امارات و آلبانی مشارکت دارند.
به گزارش اسکای نیوز، فرماندهی این ائتلاف دریایی که سنتینل نام دارد هر چند ماه بین اعضاء در چرخش است.
ناخدا پارکین سه ماموریت اصلی این ائتلاف را «مراقبت، نظارت و ضمانت» در آب‌ های خلیج فارس و تنگه هرمز عنوان کرد. وی مدعی شد که همکاری با یکدیگر ، محیط ایمن تری را برای همه ایجاد می‌کند.
در این مراسم همچنین جیمز مولی فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی انگلیس در منطقه مدعی شد که این ائتلاف مصمم است از آنچه اقدامات خطرناک و غیرقانونی نامید در اب‌ های حیاتی جنوب ایران محافظت کند.
انگلیس تابستان گذشته در اوج اختلافات با تهران بر سر توقیف نفت‌ کش این کشور به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» در نزدیکی تنگه هرمز و توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی گریس ۱ (که بعدا به نام آدریان دریا ۱ تغییر نام یافت) توسط دولت انگلیس در نزدیکی جبل‌الطارق، با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور در خلیج فارس مخالفت کرد.
دولت «ترزا می» در واکنش به اقدام ایران برای توقیف "استنا ایمپرو" تلاش کرد تا با تشکیل ائتلاف دریایی ارویایی از اتحاد با آمریکا در این زمینه اجتناب کند، اما این طرح با استقبال چندانی از سوی کشورهای اروپایی مواجه نشد.
به نظر می‌رسد که این تحول با سفر دیروز (چهارشنبه) مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به لندن و دیدار او با مقام‌ های انگلیسی بی ارتباط نبوده است.
آمریکا به رغم تلاش‌ فراوان برای پنهان کردن خسارت‌ های ناشی از اقدام تلافی‌جویانه ایران در حمله موشکی به دو پایگاه نظامی این کشور در عراق، از سوی رسانه‌ها  و افکار عمومی تحت فشار زیادی قرار دارد. این کشور ماه گذشته سه عضو اروپایی برجام - انگلیس، فرانسه و آلمان - را وادار کرد تا در واکنش به گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در این توافق، سازوکار حل اختلاف را فعال کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما