شناسهٔ خبر: 37908155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ترامپ از کاهش نظامیان آمریکایی در عراق خبر داد

رئیس جمهوری آمریکا به رای‌گیری فردا در مجلس نمایندگان این کشور برای قطعنامه ضدجنگ اشاره کرد و گفت که واشنگتن در حال کاهش نیرو‌های نظامی در عراق است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از ایرنا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: درباره قطعنامه جنگ عراق که فردا در مجلس نمایندگان برای آن رای‌گیری می‌شود، ما نیروهایمان [در عراق]را به ۵ هزار رسانده‌ایم و در حال کاهش هم هستیم، من از همه، چه جمهوریخواه چه دمکرات، می‌خواهم که رای واقعی خود را بدهند.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است فردا (پنجشنبه) برای دو طرح رای‌گیری کند. یکی از این طرح‌ها اصلاحیه‌ای را در بودجه دفاعی آمریکا اعمال می‌کند که براساس آن تامین بودجه برای جنگ علیه ایران محدود خواهد شد.

طرح دیگر با نام «لغو اختیار استفاده از نیروی نظامی علیه عراق و دیگر اهداف» بر آن است که اختیارات ارایه شده به دولت آمریکا از سوی کنگره را برای جنگ‌افروزی علیه گروه‌ها یا کشور‌هایی که واشنگتن مدعی ارتباط آن‌ها با القاعده است، لغو کند.

قانون «اختیار استفاده از نیروی نظامی» در سال ۲۰۰۲ و پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در کنگره آمریکا تصویب شد و به دولت وقت این کشور اجازه داد که با هر گروه و کشوری که در این حادثه نقش داشته وارد جنگ شود. این قانون از سوی دولت جرج دابلیو بوش برای توجیه تجاوز نظامی به عراق استفاده شد.

دولت‌های پس از بوش نیز هر یک به گونه‌ای از این قانون استفاده کرده‌اند و اکنون بسیاری از اعضای کنگره خواهان لغو این امتیاز هستند. دولت ترامپ در توجیه حقوقی برای به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی از این قانون استفاده کرده است.

ارتش تروریستی آمریکا روز جمعه ۱۳ دی‌ماه در یک حمله هوایی سردار شهید سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق را که به همراه ۸ نفر دیگر در حال خروج از فرودگاه بغداد بود، به شهادت رساند. دستور این حمله مستقیما از سوی ترامپ صادر شده بود.

مردم و دولت عراق پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این اقدام تروریستی آمریکا را محکوم کردند و پارلمان عراق طرح الزام خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور را تصویب کرد.

نظر شما