شناسهٔ خبر: 37905144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صادق زیباکلام در گفتگو با «انتخاب»:

اگر صحبت‌های ظریف را محافظه‌کاران و تندرو‌ها بر زبان می‌راندند، عملی انقلابی محسوب می‌شد، اما اکنون آن را خائنانه می‌دانند / هجمه تندرو‌ها علیه ظریف، نمایشی بیش نیست؛ می‌خواهند بر موج پوپولیسم و عوام فریبی سوار شوند / ظریف یکبار برای همیشه باید جلوی تندرو‌ها بایستد؛ او باید بگوید سیاست‌های رادیکال چه هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل کرده

صادق زیباکلام براین باور است که تندروها با هجمه علیه ظریف، از یک سو قصد دارند به دولت روحانی لطمه و ضربه وارد کنند؛ به هر حال ظریف بخشی از دولت مستقر است. از سوی دیگر، تندروها قصد دارند کانون توجهات و تمرکزها را از مشکلات اساسی و بنیادی کشور منحرف کنند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صادق زیباکلام براین باور است که تندروها با هجمه علیه ظریف، از یک سو قصد دارند به دولت روحانی لطمه و ضربه وارد کنند؛ به هر حال ظریف بخشی از دولت مستقر است. از سوی دیگر، تندروها قصد دارند کانون توجهات و تمرکزها را از مشکلات اساسی و بنیادی کشور منحرف کنند.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی در ارتباط با هجمه‌های اخیر نمایندگان و برخی از تندروها علیه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «آن‌چه که علیه محمد جواد ظریف صورت می‌گیرد نمایشی بیشتر نیست که از جانب تندروها به اجرا در می‌آید. تندروها می‌خواهند بگویند ما انقلابی هستیم، ما سازشکار نیستیم، ما به دنبال مذاکره نیستیم، ما به دنبال خون شهید قاسم سلیمانی هستیم و آن‌ها می‌خواهند روی موج مخالفت‌ها سوار شوند.»

وی افزود: «تندروها با هجمه علیه ظریف، از یک سو قصد دارند به دولت روحانی لطمه و ضربه وارد کنند؛ به هر حال ظریف بخشی از دولت مستقر است. آنها با هجمه علیه ظریف به نوعی می خواهند به دولت ضربه وارد کنند. از سوی دیگر، تندروها قصد دارند کانون توجهات و تمرکزها را از مشکلات اساسی و بنیادی کشور همچون فقر، بیکاری، رکود، تورم، تامین نبودن بودجه سال آینده، رد صلاحیت گسترده و بی سابقه نامزدهای مجلس یازدهم به بهانه مختلف اقتصادی و .... .منحرف کنند. آن‌ها قصد دارند جامعه را از مسائل واقعی خود دور کنند و با سوارشدن بر موج پوپولیسم و عوام فریبی این راهبرد خود را پیش ببرند.»

این فعال سیاسی در بخش دیگر از گفته های خود تصریح کرد: «آنچه که ظریف مطرح کرده امری بدیهی است. او تاکید دارد اگر ترامپ تحریم‌ها را بردارد ما حاضر به مذاکره هستیم. هرچند ترامپ بسیار بعید است این اقدام را انجام دهد اما اگر بر فرض مثال این اقدام را نیز انجام می داد همان خواستی بود که بسیاری آن‌ را انتظار داشتند. همچنین اگر این گفته‌ها را محافظه‌کاران و تندروها بر زبان می راندند عملی انقلابی محسوب می‌شد اما اگر همین حرف‌ها را ظریف مطرح کند عملی خائنانه محسوب می‌شود. بر این باور هستم اقشار و لایه‌های تحصیل کرده مخالف کامل این تبلیغات علیه وزیر امور خارجه هستند.»

زیباکلام در ادامه پیرامون  امکان استیضاح ظریف از سوی نمایندگان مجلس تصریح کرد: «این برای چندمین بار است که بحث استیضاح ظریف توسط مجلس مطرح می‌شود، اما تا کنون بعد اجرایی به خود نگرفته است. بر این باور هستم اگر ظریف یک بار برای همیشه در مجلس قرص و محکم جلوی تندروها ایستادگی کند و بگوید که سیاست‌های رادیکال آن‌ها و ضدیت‌شان با غرب چه هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل کرده است شاید بحث برای همیشه تمام شود. به گمان من ظریف باید این اقدام را انجام دهد اما یقین دارم او هیچگاه این کار را نخواهد کرد. اگر یکبار یک شخص قرص و محکم در برابر تندروها در یک محفل عمومی بایستد و به آن‌ها بگوید که چگونه منافع و توسعه ایران بر باد رفته و به آن‌ها گوشزد کند که در چهل سال گذشته کشور هایی مانند چین، مالزی، اندونزی، برزیل، کره جنوبی چه پیشرفت‌هایی کرده‌اند و ما در این مدت چه فرصت‌هایی از دست داده‌ایم آن وقت پی خواهیم برد چه لطماتی بر کشورمان وارد شده است.»

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما