شناسهٔ خبر: 37902083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نمایندگان دموکرات‌ آمریکا و رهبر اپوزیسیون انگلیس معامله قرن را محکوم کردند

رونمایی رئیس جمهور آمریکا از به اصطلاح "معامله قرن" برای حل مساله فلسطین با موجی از انتقادها در داخل کشورش مواجه شد و بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا این طرح را به عنوان اقدامی یکجانبه که منجر به از بین رفتن هرگونه شانس تشکیل کشور فلسطین واقعی می‌شود، محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در همین راستا رشیده طلیب، نماینده دموکرات مسلمان و فلسطینی‌الاصل  کنگره آمریکا عنوان کرد: این نمایش سیاسی به هیچ وجه ما را به صلح یا عدالت نزدیکتر نخواهد کرد. من به عنوان یک نماینده کنگره آمریکا این طرح را یک طرح شکست خورده می‌دانم. این به اصطلاح معامله قرن در همان روزی که بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسما از بابت اتهامات فساد کیفرخواست دریافت کرده انتشار یافته است.

برنی سندرز، سناتور آمریکایی و از نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات این کشور هم گفت، واشنگتن باید برقراری یک توافق عادلانه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تضمین کند. هرگونه توافق صلح قابل‌قبول باید منطبق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل باشد.

او ادامه داد: "این توافق باید به اشغالگری اسرائیل پایان دهد و حق تعیین سرنوشت را برای فلسطینی‌ها در قالب یک کشور مستقل متعلق به خودشان در کنار اسرائیل برخوردار از امنیت امکانپذیر سازد. این به اصطلاح توافق صلح دونالد ترامپ نزدیک به صلح هم نمی‌شود و تنها باعث دائمی شدن درگیری خواهد شد. این غیرقابل قبول است."

 الیزابت وارن، سناتور دموکرات و  نامزد ریاست جمهوری دیگر حزب دموکرات آمریکا نیز سریع به این توافق واکنش منفی نشان داده و عنوان کرد: طرح صلح ترامپ یک طرح بدون فکر با هدف الحاق بوده و هیچ شانسی را برای یک کشور فلسطین واقعی قائل نمی‌شود.

وارن اظهار کرد: انتشار یک طرح بدون مذاکره با فلسطینان دیپلماسی نیست و یک فریب است. من با این الحاق یکجانبه به هر شکل مخالفت خواهم کرد و از هر گونه سیاستی که از آن پشتبانی کند نیز رد خواهم کرد.

ایلهان عمر در توئیتر نوشت: آنها می‌توانستند عدالت را تضمین کرده و همه را در این توافق صلح مشمول سازند. اما به جای آن این دو رئیس دولت جنگ طلب که یکی استیضاح و دیگری مورد پیگرد قرار گرفته توافقی صلحی بر مبنای "فقط خودمان" را ارائه دادند. این توافق شرم‌آورو فریبکارانه است. این طرح پیشنهادی شرم آور و ریاکارانه است. این یک طرح صلح نیست بلکه یک دزدی و یک پاکسازی است

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس با اعلام مخالفتش با این طرح آن را تهدیدی برای صلح توصیف کرد. وی در توئیتی کشورش را به مخالفت با معاهده قرن که وی از آن به عنوان یک چیز بی ارزش یاد کرد فراخواند و گفت: این طرح صلح نیست بلکه ضامنی برای ادامه سیاست غیرقانونی استعمارگرایانه‌ای است که اسرائیل اجرایش می‌کند و تهدیدی برای صلح و منکر حقوق فلسطینی‌ها است.

کریس ون هولن یک سناتور دموکرات ارشد دیگر نیز این طرح را یک طرح ضد صلح خواند او در چند سری توییت نوشت: این طرح پیشنهادی یک طرفه، یک مانور با محوریت بدبینی است به نحوی تنظیم شده تا فلسطینان آن را رد کنند در ادامه به یک الحاق غیر قانونی چراغ سبز نشان دهند. این طرح چندین دهه سیاست گذاری‌های دو حزب آمریکا و همینطور قوانین بین المللی را تضعیف می‌کند. چنین طرحی که بسیار با مفهوم معامله قرن فاصله دارد در واقع "فاجعه دهه" است.

کریس مورفی یک سناتور دموکرات دیگر و از منتقدان سیاست خارجی ترامپ نیز این توافق را محکوم کرد و گفت: به موجب این توافق امنیت بلند مدت آمریکا و اسرائیل به خطر می افتد. این الحاق یک جانبه دره اردن و شهرک‌های موجود براساس قوانین آمریکا و قوانین بین المللی غیر قانونی تلقی می‌شود و باعث خنثی شدن تلاش‌های چندین دهه‌ای در فرآیند صلح خواهد شد و همچنین این طرح ریسک به راه انداختن خشونت واقعی و ایجاد بی‌ثباتی وسیع در مکان‌هایی نظیر اردن را در پی خواهند داشت.

اندی لوین نماینده دموکرات ایالت میشگیان آمریکا صحبت‌های ترامپ مبنی بر  این که طرحش منجر به راه حل دو کشوری می‌شود را زیر سوال برد.

دبی دینگل یک نماینده دیگر کنگره آمر یکا هم که نماینده جامعه بزرگ آمریکایی‌های عرب تبار در دیترویت است اظهار کرد: این طرح مسائل منطقه را حادتر می‌سازد و در ایجاد یک کشور معتبر برای فلسطینان شکست می‌خورد. این طرح پیشنهادی پتانسیل تشدید درگیری  و  اشغالگری را داشته و یک تلاش صادقانه برای ایجاد صلح در منطقه نیست.

لیندا صرصور، فعال سیاسی سرشناس آمریکایی هم در توئیتی نوشت: ما آمریکایی‌ها هم دراین اتفاق همدست هستیم. باید همه انسانهای باوجدان این حرکت را محکوم کنند. طرح صلحی بدون در نظر گرفتن فلسطینی‌ها یک طرح صلح نیست بلکه یک راهبرد انتخاباتی برای دونالد ترامپ است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما