شناسهٔ خبر: 37901559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قزوین:

حضرت فاطمه (س) نشان داد تفکر «عدم حضور زن در اجتماع» منتفی است

رقیه ملاحسنی

معاون پژوهش و استاد حوزه علمیه خواهران استان قزوین با تأکید بر اینکه حضور سیاسی فاطمه زهرا (س) نشان داد که تفکر «عدم حضور زن در اجتماع» منتفی است، گفت: انحصار حضور مردان در عرصه‌‏های سیاسی را می‌توان با حرکات حساب شده حضرت به نقّادی ‏‌کشاند و بر آن مهر ابطال زد.

صاحب‌خبر -

سمیه مهدوی منش، معاون پژوهش و استاد حوزه علمیه خواهران استان قزوین، مهم‌ترین نقش حضرت زهرا (س) را در احیاء مقام امامت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) دانست و اظهار کرد: آن حضرت روی نقطه اصلی انحراف جامعه خود انگشت گذاشت و آن‌ها را بیان کرد و تمامی حرکات حضرت در دفاع از حریم ولایت بود که اگر به‌درستی کشف و شناخته شود و امت به‌درستی این مسیر را دنبال کند دیگر هرگز آسیب‌ها و گزندهای انحرافی نمی‌تواند این امت را از راه سعادت خود دور کند.

وی افزود: تمام تلاش حضرت زهرا (س) در جهت حفظ این مسیر است لذا این مسیر را با یک حرکت اعتراضی آغاز کرده و از روش‏های مبارزاتی مختلف چون تهدید غاصبان خلافت، ‏تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی جامعه (گریه کردن)، سخنرانی (با تکیه بر غصب فدک)، رایزنی سیاسی و ساماندهی مبارزه‏، اعتصاب سخن (سکوت سیاسی)، ایجاد انقلابی درونی در خانه‏‌ها از طریق روشنگری بانوان‏، وصیت‌نامه سیاسی‏ و سایر موارد بهره بردند. 

مهدوی منش تصریح کرد: در واقع اگر مبارزات سیاسی فاطمه زهرا (س) در دفاع از حریم امامت و ولایت نبود جریان امامت در همان «سقیفه بنی ساعده» خاتمه می‏‌یافت، اما خداوند اراده کرده بود که آن حضرت بار سنگین مبارزات سیاسی را در مدت کوتاهی بر دوش بگیرد و جامعه خفته را بیدار سازد و همچون پیامبر گرامی (ص) رسالت را به امامت متصل سازد لذا وجود آن حضرت تجلّی بخش امامت بود.

وی با بیان اینکه مبارزات سیاسی حضرت زهرا (س) نشان داد که یک زن چگونه می‌‏تواند با جثه ضعیف اما روح عظیم الهی‌‏خویش، بار سنگین مبارزه را بر دوش بکشد و با جان و مال خود تا آخرین نفس، خط الهی را دنبال کرده و فریب سیاست پیشگان زر و زور و تزویر را نخورد.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) نشان داد که در سخت‌‏ترین عرصه‌‏های سیاسی و اجتماعی جامعه که حتی مردان رزمی و مقاوم هم دچار تزلزل می‏‌شوند، یک زن مقاوم می‌‏تواند در مقام دفاع از حق و ولایت بایستد و رسالت خویش را جانانه به ثمر برساند.

وی با تأکید بر اینکه حضور سیاسی فاطمه زهرا (س) نشان داد که تفکر «عدم حضور زن در اجتماع» منتفی است، گفت: انحصار حضور مردان در عرصه‌‏های سیاسی را می‌توان با حرکات حساب شده حضرت به نقّادی ‏‌کشاند و بر آن مهر ابطال زد.

مهدوی منش بیان کرد: یکی از نقش‌آفرینی‌های درخشان حضرت زهرا (س) بالا بردن فرهنگ جامعه، رشد فکر و اندیشه مردم و رفع مشکلات و شبهات آنان است. آن حضرت از مسائل ساده گرفته تا پیچیده‌ترین مشکلات را پاسخگو بود و این نشان از احاطه علمی، قوت فکری و همت بلند ایشان داشت.

وی تصریح کرد: حضرت صدیقه طاهره (س) سختی تبلیغ و رنج تعلیم و تربیت را تحمل کرده و مانند شمعی فروزان در راه هدایت جامعه نورافشانی و با سوختن خود از ارزش‌ها پاسداری کردند و مبارزه پیگیر با بدعت‌ها، جهل، کج‌روی‌ها و رکود جامعه را خط‌مشی خود قرار داده بودند. 

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قزوین تأکید کرد: زنان جامعه ما به‌ویژه زنان از طبقه خواص جامعه باید در سلوک فردی و اجتماعی خود حضرت زهرا (س) را الگوی خویش قرار دهند و با معیار و شاخص‌های مدنظر حضرت که برای ما روایت‌شده است گام‌های بلندی بردارند.

وی با بیان اینکه منظور از الگوپذیری این نیست که در همه رفتارها همان قالب‌های رفتاری حضرت را مدنظر قرار دهیم و به همان شکل عمل کنیم، افزود: گاهی می‌بایست الگوپذیری غیرمستقیم از ایشان داشته باشیم به این صورت که روح و حقیقت گفتار یا کردار آن اسوه الهی را درک کنیم و با تحلیل و استنباط از سیره علمی و عملی آن بزرگوار وظیفه خویش را در همه ابعاد زندگانی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها دریابیم. 

این کارشناس دینی اضافه کرد: البته رفتارهایی مانند عبادت و دعا، احترام به همسر، رفتار مناسب و مهرورزی به خانواده هم در سیره حضرت فاطمه (س) وجود دارد که عیناً قابل پیروی است. 

مهدوی منش در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) با زندگی و مبارزه خود در عرصه‌‏های گوناگون اجتماعی، فرهنگی به‌خصوص در صحنه‌‏های گوناگون سیاسی نشان داد که یک زن می‏‌تواند با حفظ حریم عفت و ارزش‏های انسانی در تمامی عرصه‌‏های جامعه حضور داشته باشد. 

انتهای پیام

نظر شما