شناسهٔ خبر: 37901469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وعده کوشنر درباره تشکیل کشور مستقل فلسطینی

تهران-ایرنا- «جرد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از وی به عنوان معمار طرح سازش «معامله قرن» یاد می شود، روز چهارشنبه این طرح را راه دستیابی فلسطینیان به تشکیل کشور عنوان کرد و گفت: این نخستین بار است که اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی موافقت می کند.

صاحب‌خبر -

کوشنر در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبر «اسکای نیوز عربی» متعلق به امارات متحده عربی، ادعا کرد: طرح ترامپ راهی برای دست یابی فلسطینی ها به کشور است و آمریکا طرحی واقع بینانه برای فلسطینی ها ارائه داده است.

وی افزود: رییس جمهوری آمریکا در خصوص تشکیل دو کشور از طریق طرح صلح وعده هایی داده و ما اکنون منتظر پاسخ مثبت رهبران فلسطین هستیم.

داماد ترامپ گفت: اگر فلسطینیان موافق مذاکره باشند، فرصت های کاری، سرمایه گذاری و طرح های بسیاری پیش روی خود خواهند داشت.

کوشنر مدعی شد که طرح آمریکا فرصتی بی سابقه برای فلسطینیان جهت حل مسئله شان ایجاد کرده است و اگر آنها بخواهند کشوری تشکیل دهند، باید به شروطی که همه کشورها به آن پایبند هستند، ملتزم باشند و پس از آن می توانیم مذاکره کنیم.

مشاور ترامپ گفت: قدس برای همه مردم، معنای زیادی دارد. بخشی از این شهر وجود دارد که ممکن است نظر فلسطینی ها را برای انتخاب به عنوان پایتخت کشور جلب کند، اما اماکن عبادی وضعیت دیگری دارند.

کوشنر در مصاحبه با شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی، نیز مدعی شد که با طرح صلح ترامپ در خاورمیانه، اسرائیل برای نخستین بار راه حل تشکیل دو کشور را پذیرفت.

وی گفت: فلسطینیان چندین دهه است که برای تشکیل کشور می جنگند و این نخستین بار است که اسرائیل با تشکیل کشور مستقل موافقت می کند.

کوشنر درباره پایتخت مردم فلسطین نیز ادعا کرد: پایتخت پیشنهادی کشور فلسطین در طرح ترامپ، در قدس شرقی است. فلسطینیان اگر به نقشه نگاه کنند می توانند تصمیم بگیرند که پایتخت کشورشان کجا باشد. همچنین مرزهای قدس از سال ۱۹۶۷ تاکنون طی سال های اخیر تغییر کرده است.

داماد ترامپ ادامه داد: هر مسلمانی می تواند در مسجد الاقصی نماز بخواند و اردن سرپرست اماکن مقدس در قدس باقی خواهد ماند.  

وی با بیان اینکه فلسطینیان می توانند درباره بندهایی که با آن مسئله دارند را مناقشه کنند، هشدار داد: اگر این طرح امروز اجرا نشود اوضاع در آینده بدتر خواهد شد. ما از اسرائیل تعهد گرفتیم که ساخت شهرک سازی را ۴ سال متوقف کند. ۴ سال فرصت خواستیم که رهبران کنونی و آتی فلسطین نیز این طرح ترامپ را بررسی کنند.

کوشنر در خصوص آوارگان فلسطینی نیز گفت: اراضی که جزو کشور فلسطین خواهد بود دو برابر آنچیزی است که امروز فلسطینی ها دارند. آوارگان نیز در کشور آتی فلسطین اسکان داده خواهند شد.

این در حالی است که ناظران و کارشناسان معتقدند که طرح معامله قرن، حقوق مشروع فلسطین را به طور کامل نادیده گرفته و تنها در راستای خدمت به منافع اسرائیل تدوین شده است. بر اساس این طرح شهرک هایی که رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کرانه باختری ساخته، متعلق به این رژیم است. 

«دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه به وقت محلی همراه با «بنیامین نتانیاهو»  نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح سازش خود موسوم به معامله قرن را اعلام کرد.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

نظر شما