شناسهٔ خبر: 37901018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امانی: معامله قرن، عملیاتی روانی برای تجدید قوای رژیم رو به مرگ صهیونیستی است

رئیس پیشین دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره معامله قرن را صرفا یک عملیات روانی برای تجدید قوای رژیم رو به مرگ صهیونیستی خواند و مشارکت سه کشور عربی در رونمایی از این طرح را لکه ننگی بر جامعه عربی برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته (سه‌شنبه) هشتم بهمن ماه در نشست خبری به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن رونمایی از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» به تشریح جزئیات این طرح پرداخت و نقشه‌ای را در این خصوص ارائه داد.(بیشتر بخوانید)

بر اساس این نقشه‌ دولت آینده فلسطین به شکل «مجمع الجزایر» است که مرزهای غیر مرتبطی دارد و تونل‌ها و پل‌ها آن را به هم وصل می‌کند. شناسایی رژیم صهیونیستی به عنوان دولت یهودی، شناسایی مرزهای جدید این رژیم و شناسایی قدس به عنوان پایتخت بلامنازع رژیم صهیونیستی از جمله موارد مندرج در این طرح است.

گفتنی است در مراسم رونمایی از این طرح سفرای سه کشور بحرین، عمان و امارات متحده عربی نیز حضور داشتند.

در همین خصوص «مجتبی امانی» رئیس پیشین دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در گفتگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص رونمایی از این طرح عنوان کرد: براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، آنچه به عنوان رونمایی از این طرح صورت گرفت، امتیازات زیادی است که به رژیم صهیونیستی داده شده و این بر خلاف روندی است که آمریکایی‌ها در چهار دهه گذشته در قبال این رژیم داشتند.

وی توضیح داد: آمریکایی‌ها همواره برای ترغیب و تشویق فلسطینی‌ها و کشورهای عربی همسایه رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کردند که یکسری امتیازات به ظاهر متوازنی را برای فلسطینی‌ها در مذاکرات موسوم به صلح در نظر بگیرند.

امانی عنوان کرد: اما در حال حاضر یکسری امتیازات یک طرفه برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته‌اند و اگر چه تلاش کردند که سرزمین‌هایی را در داخل فلسطین اشغالی ویژه سکونت فلسطینی‌ها قرار بدهند، اما با نگاهی به این نقشه‌ای که ترامپ منتشر کرده، متوجه می‌شویم که این نقشه کاملا بر مبنای خلع سلاح و محاصره همه جانبه مردم فلسطین و مسلمانان و به زعم آنها سرکوب مقاومت است.

*معامله قرن صرفا یک عملیات روانی برای تجدید قوای رژیمی رو به مرگ است

این تحلیلگر مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در حال حاضر این سؤال مطرح می‌شود که چطور در دهه‌های گذشته آمریکایی‌ها امتیازاتی را در قالب کمک‌های مالی و سیاسی به طرف فلسطینی و کشورهای عربی و همسایگان فلسطین اشغالی مثل اردن و مصر داده بودند، ولی در چارچوب معامله قرن، تلاش می‌کنند همه امتیازات سیاسی و اقتصادی را از بین ببرند؟

رئیس پیشین دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال حاضر در داخل منطقه به شدت ضعیف شده است، اظهار داشت: مذاکرات صلح اعراب و رژیم صهیونیستی بر پایه پیروزی‌های ۱۹۶۷ پایه گذاری شد و آمریکا سعی کرد در سال‌های پس از آن با امتیاز به مصر و اردن به بحث دو دولتی در فلسطین اشغالی و ایجاد یک دولت به پایتختی قدس برای فلسطینی‌ها، رضایت دهد.

امانی با طرح این سؤال که آیا امروز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قوی‌تر از گذشته شده‌اند که آمریکایی‌ها امتیازات گذشته خود را لغو می‌کنند؟ پاسخ داد: قطعا اینگونه نیست.

وی در تشریح دلایلی که منجر به اعطای این امتیازات از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی شده، با بیان اینکه تحلیلگران به ادامه حیات این رژیم مطمئن نیستند و رژیم مذکور شبیه به بیمار بدحال و رو به مرگی است که هیچکس به مداوا و ادامه حیاتش امید ندارد، گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها یک مسیر یک طرفه مرگ و زندگی را برای خودشان انتخاب کرده‌ و تلاش می‌کنند که امتیازات یکسویه‌ای برای صهیونیست‌ها فراهم کنند تا مانع از مرگ این رژیم شوند.

امانی بیان کرد: طرح معامله قرن صرفا یک عملیات روانی برای تجدید قوای رژیمی است که براساس همه تحلیل‌ها، رو به مرگ است.

به باور وی امتیازات داده شده در این طرح، تاثیری در تغییر معادلات منطقه ندارد.

*مشارکت سه کشور عربی لکه ننگی بر جامعه کشورهای عربی

امانی در ادامه این گفتگو همچنین درباره مشارکت سه کشور عربی امارات، بحرین و عمان در زمان رونمایی از این طرح نیز بیان کرد: گرچه مشارکت سه کشور عربی در هنگام رونمایی از طرح معامله قرن به عنوان لکه ننگی بر جامعه کشورهای عربی خواهد بود؛ ولی حضور این سه کشور بیشتر نمایشی و تحت فشار جریان آمریکایی و صهیونیستی است که خواستند این جلسه از حضور برخی کشورهای عربی خالی نباشد.

رئیس پیشین دفتر حفاظت منافع ایران در مصر همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ فلسطینی و سازمان فلسطینی وجود ندارد که این طرح را تأیید کند و اقدامات مربوط به معامله قرن باعث شده که حتی تمامی سلیقه‌ها و گروه‌های سیاسی داخل فلسطین با هم علیه این طرح متحد شوند که می‌تواند به یکی از ابزار‌های فشار شدیدتر در آینده علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما