شناسهٔ خبر: 37899529 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ادامه واکنش ها به شیوع ویروس کرونا

ابراز رضایت سازمان جهانی بهداشت از واکنش چین به شیوع کرونا

یک مقام سازمان جهانی بهداشت گفت چینی ها در مواجهه با آن چه یک چالش فوق العاده است، اقدامات فوق العاده‌ای اتخاذ کرده اند

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرويس بين  الملل  خبرگزاری صدا و سيما خبرگزاری رویترز از ژنو، یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد این سازمان "بسیار تحت تاثیر" واکنش چین به شیوع جهانی ویروس کرونا قرار گرفته است. جهان در تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری به نقطه حساسی رسیده است.
مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه اوضاع اضطراری بهداشتی سازمان جهانی بهداشت که رئیس این سازمان را در سفر این هفته به چین همراهی می‌کرد، گفت: "آن‌ها در مواجهه با آن چه یک چالش فوق العاده است، اقدامات فوق العاده‌ای اتخاذ کرده اند. ما در این رویداد در مقطع مهمی بسر می‌بریم. ما فکر می‌کنیم همچنان می‌توان این زنجیره‌های انتقال (ویروس) را مختل کرد."
 
گسترش ویروس کرونا در جهان
با تایید پیدایش این ویروس مرگبار در کشور‌های کامبوج، فیلیپین، ویتنام، تایلند، استرالیا، سنگاپور و مالزی بسیاری از مناطق گردشگری با افت شدید گردشگر، خالی ماندن هتل‌ها، سواحل و مراکز خرید به ویژه در جنوب شرق آسیا مواجه شده اند.
<div id="video-display-embed-code_4452664"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2632826/4452664?width=350&height=250"></script></div>
همچنین به علت شرایط هشدار و اعمال اقدامات پیشگیرانه و بعضا محدودیت در ورود مسافران و گردشگران به کشور‌های جنوب شرق آسیا براساس پیش بینی کارشناسان کشور‌های این منطقه به طور میانگین زیان کاهش دو درصدی رشد ناخالص ملی را تجربه می‌کنند.
وزارت گردشگری تایلند با اشاره به شیوع ویروسی مشابه به نام "سارس" که چند سال پیش سبب ضرر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری این کشور فقط در منطقه گردشگری فوکت شد از کاهش ۴/۴ درصدی تعداد گردشگر خارجی، افت ۲/۸۹درصدی ارزش سهام و کاهش ۳/۳ درصدی بخش حمل و نقل هوایی تایلند در چند روز اخیر خبر داد.
رئیس انجمن مسافرتی آسیا - اقیانوس آرام نیز از احتمال آثار منفی ناشی از شیوع ویروس مرگبار "کرونا" بر اقتصاد این منطقه وسیع خبر داد. کشور‌های جنوب شرق آسیا با توجه به ضرر مالی پیش آمده، اما همچنان مصمم هستند اقدامات پیشگیرانه را با محدود کردن ورود مسافران به ویژه گردشگران چینی که سهم اصلی گردشگران خارجی این کشور‌ها را تشکیل می‌دهند، برای حفظ سلامت جان شهروندانشان اعمال کنند.
 
نخستین مقابله با ویروس کرونا در استرالیا
شبکه تلویزیونی ب اف ام تِ وِ @BFMTV در صفحه توئیتر خود ویدئویی را در این زمینه منتشر کرد. آن‌ها این اقدام را پیشرفت تعیین کننده برای مقابله با این همه گیری توصیف کردند.
در ملبورن موسسه داهرتی DOHERTY روز چهارشنبه اعلام کرد دانشمندان موفق شدند نخستین بار یک ویروس کرونای جدید را خارج از چین تولید کنند. آن‌ها ویروس جدید را از روی نمونه گرفته شده از یک فرد آلوده به ویروس کرونا تولید کردند.
جولیان دروس، رئیس موسسه داهرتی گفت: این کاملا راضی کننده است، چون در پاسخ بهداشتی جهانی برای یک ابتکار پزشکی عمومی سهیم خواهد بود. هیچ ویروسی در خارج از چین تولید نشده است و به نظر می‌رسد دیگران در تولید ویروس با مشکل مواجه بودند. بله، این خوشحال کننده است.
این مقابله با ویروس به دانشمندان امکان می‌دهد که آنتی بادی آزمایشی تولید کنند که زمینه را برای تشخیص ویروس کرونا قبل از بروز علایم بیماری فراهم می‌کند.
در استرالیا پنج مورد آلودگی به ویروس کرونا تایید شده است. در چین این ویروس در حال گسترش است و تاکنون بیش از ۱۳۲ قربانی گرفته است و بیش از ۶۰۰۰ نفر آلوده شده اند.
 
 
اقدامات جمهوری آذربایجان و گرجستان برای جلوگیری از ورود کرونا
مقامات جمهوری آذربایجان و گرجستان برای جلوگیری از ورود ویروس "کرونا” به کشورشان تدابیر پیشگیرانه را تشدید کردند.
وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان از دیروز برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به این کشور اقدامات بهداشتی همچون ضد عفونی، تخصیص و تجهیز بخش های ویژه برای بستری بیماران و بویژه کودکان و افراد مسن مشکوک مبتلا به عفونت حاد تنفسی ویروسی را اجرا کرده است.
تقویت نظارت بر وضعیت سلامت افرادی که از کشورهایی آلوده به ویروس کرونا به این کشور مسافرت می کنند از دیگر اقدامات این کشور در این زمینه است. موسسه دولتی ایمنی مواد غذایی جمهوری آذربایجان نیز واردات برخی محصولات دامی و غذاهای دریایی از چین را بطور موقت ممنوع کرد .
شرکت هواپیمایی «آذال» جمهوری آذربایجان نیز روز دوشنبه گذشته در گزارشی توقف پروازهای مستقیم از باکو به پکن و بالعکس را تا ۸ مارس سال جاری میلادی ( برابر با ۱۸ اسفند ماه ) اعلام کرد.
دولت گرجستان نیز برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به این کشور، پرواز های مستقیم از چین به این کشور را بطور موقت متوقف کرد.
گرجستان نیز واردات محصولات دامی از چین را متوقف کرد و همه مسافران وارد شده از این کشور در فرودگاههای گرجستان بصورت جدی کنترل می شوند.
 
ابتلای چهار دانشجوی پاکستانی در چین به ویروس کرونا
منابع خبری در پاکستان از مبتلا شدن 4 دانشجوی پاکستانی مقیم چین به ویروس "کرونا" خبر دادند.
ظفر میرزا دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در وزارت بهداشت این کشور گفت: جواب آزمایش چهار دانشجوی پاکستانی در چین مثبت اعلام شد. وی با بیان اینکه بین 20 تا 30،000 پاکستانی در چین زندگی می کنند افزود: تاکنون 4 دانشجوی پاکستانی مقیم چین به بیماری "کرونا" مبتلا شده اند.
بر اساس آمار ارائه شده وزارت امور خارجه پاکستان حدود 500 دانشجوی پاکستانی در شهر ووهان چین حضور دارند که تمامی آنها به کمک سفارت پاکستان در چین مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.
رسانه های پاکستان همچنین روز چهارشنبه از 8 مورد مشکوک ابتلا به بیماری "کرونا" در شهر کراچی پاکستان و قرنطینه شدن این افراد خبر دادند.
 
تلاش محققان روس برای ساخت واکسن ویروس کرونا
مراکز تحقیقاتی روسیه و دیگر مراکز تحقیقاتی در جهان تلاش خود را بر تولید واکسن ویروس کرونا متمرکز کرده اند.
مدیر آزمایشگاه ژنتیک وابسته به موسسه ریاضی فیزیک مسکو اعلام کرد این آزمایشگاه در صدد تولید واکسن مناسب برای مقابله با این ویروس جدید است.
اریج محمد خبرنگار شبکه در گزارشی با اشاره به این موضوع که آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی روسیه نیز پا به پای مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها برای تولید واکسن ویروس کرونا تلاش می کنند، افزود: آزمایشگاه ژنتیک وابسته به موسسه ریاضی فیزیک از جمله این مراکز به شمار می رود. محققان این مرکز ضمن بررسی ریشه ای این مسئله معتقدند ناکامی در تولید واکسن مناسب برای ویروس کرونا به سبب جدید بودن آن و تفاوتی است که با ویروس های قبلی دارد.
پاول وولچکوف مدیر این آزمایشگاه گفت: اطلاعاتی درباره این ویروس جدید داریم، بر همین اساس شاید بتوانیم واکسن مناسب آن را بسازیم. در همین حال دیگر تغییرات این بیماری را پیوسته پیگیری می کنیم و زیر نظر داریم. این کارها خیلی هزینه بردار است.
 
شناسایی سه بیمار جدید مبتلا به کرونا در آلمان
مسئولان بهداشت ایالت بایرن در آلمان اعلام کردند سه نفر دیگر از کارکنان شرکت وباستو (Webasto ) که پیش از این یکی از کارکنانش به ویروس کرونا آلوده شده بود به بیماری ریوی ناشی از آلودگی به این ویروس دچار شده اند.
همچنین ۴۰ نفر دیگر از کارکنان این شرکت باید فردا مورد آزمایش پزشکی قرار گیرند.
مسئولان وزارت بهداشت ایالت بایرن تصمیم گرفته اند این ۳ نفر را در کلینیک شهر مونیخ بستری و تحت قرنطینه قرار دهند.
تعداد افراد مبتلا به این بیماری در کل جهان به ۴۵۰۰ نفر افزایش یافته است و در چین تاکنون حداقل ۱۰۶ بیمار بر اثر آلودگی به ویروس کرونا جان باخته اند.
 
 
 
ایتالیا اتباعش را از ووهان خارج می کند
وزارت امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور یک هواپیما به ووهان کانون شیوع ویروس کرونا در چین اعزام خواهد کرد تا اتباع ایتالیایی را که در این شهر حضور دارند، به ایتالیا بازگرداند.
این هواپیما روز پنجشنبه پس از اخذ همه مجوزهای لازم از طرف مقامات چین مستقیما به فرودگاه ووهان ، کانون شیوع ویروس کرونا، خواهد رفت. یک تیم پزشکی با تجهیزات بهداشتی درمانی لازم در این هواپیما مستقر می شود تا عملیات بازگرداندن اتباع ایتالیایی با رعایت همه تدابیر پزشکی و پیشگیرانه لازم صورت گیرد.
 
شهروندان انگلیسی که از چین بازمی گردند، قرنطینه می شوند
انگلیس اتباع خود را که از چین به انگلیس باز می گردند، برای دو هفته قرنطینه می کند. شبکه بی بی سی چهارشنبه گزارش داد: اتباع انگلیسی که از شهر ووهان چین به انگلیس بازمی گردند، برای دو هفته قرنطینه می شوند. بی بی سی افزود: مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس، این اقدام را به مقامات ابلاغ کرده است.
 
بریتیش ایرویز از تعلیق فوری همه پروازهای خود به چین خبر داد
بریتیش ایرویز از تعلیق فوری همه پروازهایش به چین به علت شیوع ویروس جدید کرونا خبر داد.
 
تویوتا توقف فعالیت کارخانه هایش را در چین تمدید کرد
تویوتا به علت شیوع ویروس جدید کرونا توقف فعالیت کارخانه هایش را در چین تا نهم فوریه تمدید کرد.
 
قزاقستان راه های حمل و نقل با چین را بست
قزاقستان راه های حمل و نقل بین این کشور و چین را به علت شیوع ویروس جدید کرونا بست.
 
کویت از اتباع خود خواست به شانگهای سفر نکنند
در پی شیوع ویروس کرونا، کویت از اتباع خود خواست به شانگهای سفر نکنند.
 
چندین شرکت هواپیمایی در جهان پروازهایشان را به چین متوقف کردند و یا کاستند
چندین شرکت هواپیمایی تصمیم گرفتند برای مقابله با انتشار کرونا ویروس، پرواز‌های خود را به چین متوقف کنند و یا کاهش دهند.
«بریتیش ایرویز» , شرکت هواپیمایی انگلیس که هر روز پرواز‌هایی به پکن و شانگ‌های دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد همه پرواز‌های خود را به چین فوری به حالت تعلیق درمی آورد. این تصمیم پیرو دستورالعمل انگلیس در پرهیز از سفر به چین اتخاذ شده است. این اولین شرکت اروپایی است که چنین تصمیمی گرفته است.
شرکت هواپیمایی «لاین ایر» اندونزی که بزرگترین ناوگان هوایی جنوب شرق آسیا را در اختیار دارد هم از اول فوریه پرواز‌های خود را به چین به حالت تعلیق درمی آورد. این شرکت و شرکت تابعه آن یعنی «باتیک ایر» در کل به بیش از ۱۵ مقصد در چین پرواز دارد و هرسال یک میلیون گردشگر چینی به اندونزی سفر می‌کنند.
چند شرکت هواپیمایی دیگر هم از برنامه‌های پرواز خود به چین کاستند.
شرکت آمریکایی «یونایتدایرلاینز» روز سه شنبه اعلام کرد از اول تا هشتم فوریه «برخی» پرواز‌های خود را به پکن، شانگ‌های و حتی هنگ کنگ به حالت تعلیق درمی آورد. مقامات آمریکا به شهروندان این کشور توصیه کرده اند فعلا به چین سفر نکنند.
شرکت هواپیمایی «کاتای پاسیفیک» CATHAY PACIFIC که قطب اصلی آن در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ مستقر است هم اعلام کرده است به تدریج نیمی از پرواز‌های خود از مبدا و به مقصد سرزمین اصلی چین را می‌کاهد. این تصمیم از روز پنج شنبه تا پایان مارس به اجرا درمی آید.
با وجود این شرکت‌هایی همچون ایرفرانس و لوفتهانزا هنوز تغییری در برنامه پرواز‌های خود به چین نداده اند.
ایر فرانس، همچون شرکت‌های دیگر، از ۲۴ ژانویه فقط برنامه پرواز خود به شهر ووهان چین، کانون شیوع کرونا ویروس، را به حالت تعلیق درآورده است. ده برنامه پرواز هفتگی ایرفرانس به پکن و سیزده برنامه پرواز هفتگی آن به شانگ‌های از مقصد پاریس هنوز ادامه دارد.
شرکت آلمانی لوفتهانزا اعلام کرده است در برنامه پروازهایش به چین تغییری نداده، اما تدابیری را برای مقابله با انتشار کروناویروس اتخاذ کرده است. این شرکت بین کارکنان پرواز و کارکنان خود در روی زمین ماسک‌هایی توزیع کرده است. این شرکت هر روز ده پرواز به مقصد و از مبدا چین دارد.

نظر شما