شناسهٔ خبر: 37899474 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

بلاتکلیفی لیست اصلاح طلبان

شورای نگهبان در این دوره از انتخابات تقریبا غیر از چهره های اصولگرا، کسی را را تایید صلاحیت نکرده است. بسیاری از احزاب اصلاح طلب همچون حزب اتحاد ملت و حزب همبستگی تقریبا در کشور کاندیدای تایید صلاحیت شده ای ندارند. حزب ندای ایرانیان هم اعلام کرده که فقط دو نفر از آنها تایید صلاحیت شدند. به نظر من باید مراقب باشند این خبر به شورای نگهبان نرسد چون آنها هم ردصلاحیت خواهند شد.شورای نگهبان در این دوره از انتخابات تقریبا غیر از چهره های اصولگرا، کسی را را تایید صلاحیت نکرده است. بسیاری از احزاب اصلاح طلب همچون حزب اتحاد ملت و حزب همبستگی تقریبا در کشور کاندیدای تایید صلاحیت شده ای ندارند. حزب ندای ایرانیان هم اعلام کرده که فقط دو نفر از آنها تایید صلاحیت شدند. به نظر من باید مراقب باشند این خبر به شورای نگهبان نرسد چون آنها هم ردصلاحیت خواهند شد.

صاحب‌خبر -

درحالی که اصولگرایان مشغولِ رایزنی برای انتخاب ۳۰ نفر از میانِ لیستی ۱۵۹ نفره هستند، اصلاح طلبان می گویند که در مجموع استان تهران به جز دماوند، داوطلب اصلاح طلبِ رای آورِ منطبق بر شاخص های اصلاح طلبی ندارند.

به گزارش خبرآنلاین ، «به‌رغم همه مشکلات و برای دفع هرگونه بهانه، منتظر اعلام نظر شورای محترم نگهبان می‌مانیم و امیدواریم شورای محترم نگهبان با تجدید نظر اساسی در این وضعیت مخاطره‌آمیز که انتخابات را از هویت واقعی ان خارج خواهد کرد، شرایط یک انتخابات پرشور و واقعی و رقابتی را فراهم کند. هشدار می‌دهیم که چنانچه دایره انتخاب مردم با تنگ نظری همچنان بسته بماند ما نمی‌توانیم زینت المجالس انتخابات باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت.»

این آخرین موضع گیری شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به عنوان نهاد اصلی تصمیم گیری درباره انتخابات مجلس در این اردوگاه است، موضع گیری که طی روزهای بعد از اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان چندین بار و در گفتارهایی مشابه اعلام شده است.هرچند شورای نگهبان تاکنون چراغ سبزی برای تجدید نظر دراین رابطه نشان نداده است اما برخی چهره های اصلاح طلب از رایزنی محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری با شورای نگهبان، سران قوای قوه مقننه و قضاییه و همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای حل معضل رد صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب خبر داده اند.

در همین راستا، حسن رسولی به عنوان رئیس ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان ضمن اینکه هرگونه احتمال ائتلاف گروه ها و جریان های دیگر را رد کرده است،می گوید که «اصلاح طلبان درهر حوزه ای که امکان رقابت داشته باشند حضور خواهند داشت و قطعا امکان عملی ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات از ما سلب خواهد شد.» محمود میرلوحی دیگر عضو شورایعالی نیز معتقد است «صفر تا صد این انتخابات زیر نظر نظارت استصوابی رفته است و به این ترتیب سرنوشت انتخابات در دستان اصولگرایان است.»

اصولگرایان از آرایش فعلی انتخابات راضی هستند

حسن رسولی، رئیس ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان در گفتگو با خبرآنلاین درخصوص برخی اظهار نظرهای مطرح شده توسط چهره های اصولگرا و مواضع شورای نگهبان مبنی براینکه جریان اصلاحات می تواند در این انتخابات لیستی قوی ارائه کند و ردصلاحیت ها فقط مختص به اصلاح طلبان نبوده است، گفت: اظهارنظرهای برخی شخصیت های سیاسی منتسب به جریان اصولگرا در برخورد با اعلام نتایج غیرنهایی شده فرآیند رسیدگی به صلاحیت ها طبیعی است چون آنها از آرایش فعلی انتخابات راضی و خشنود هستند و در عین حال ترجیح می دهند که به صورت شکلی وارد یک رقابت بی رقیب انتخاباتی نشوند. لذا تسهیل گری مثبت این شخصیت ها از فضای فعلی انتخاباتی کاملا مبتنی بر منافع و مصالح جریان اصولگرا است.

وی ادامه داد: اما اینکه پایگاه و جریان اصولگرا که رقیب جریان اصلاحات در منظومه داخلی انقلاب اسلامی و کشور است، نسبت به صورت بندی داوطلبین تایید صلاحیت شده پیشداورانه حکم صادر کرده و اظهار نظر می کنند ناشی از احساس رضایت مندی از وضع موجود است یا می تواند به دلیل فقدان اطلاعات کافی باشد.

داوطلب اصلاح طلب رأی آور منطبق بر شاخصه های اصلاح طلبی نداریم

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: در شرایطی که از مجموعه اعضای فراکسیون امید مجلس که در انتخابات ثبت نام کردند، ۵۰ درصد رد صلاحیت شدند و ۴۰ درصد رد شده ها فقط متعلق به حوزه انتخابیه تهران است و در استان تهران هم به استثنای دماوند در هیچ یک از شهرها داوطلب اصلاح طلبِ رای آورِ منطبق بر شاخص های اصلاح‌طلبی نداریم، چگونه می‌توان این گذاره را ابراز کرد که فضای فعلی انتخاباتی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان فضای مساوی و عادلانه و یکسانی است؟

رسولی همچنین تصریح کرد: فکر می کنم اگر دوستان بتوانند از تاثیر این دو عامل، یعنی خرسندی از وضع موجود و پرهیز از ورود به یک رقابت کم رقیب، عبور و عدول کنند، در ارزیابی شرایط منصفانه تر و واقع بینانه تر اظهار نظر خواهند کرد.

وضعیت جریان اصلاحات در کاندیداگزینی به طرز بی سابقه ای نابسامان است

رئیس ستاد انتخابات اصلاح طلبان، افزود: از نظر من به عنوان رئیس ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان، وضع کاندیدا گزینی ما در مرکز و به ویژه در ۲۰۶ حوزه انتخابیه دیگر کشور، در مقایسه با ادوار گذشته به طرز بی سابقه ای نا به سامان است و چنانچه در آینده با تجدید نظر و تغییرات مثبتی از سوی شورای نگهبان رو به رو نباشیم قطعا امکان عملی ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات از ما سلب خواهد شد که امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد.

در هر حوزه ای که امکان رقابت باشد لیست خواهیم داد

رئیس ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان تاکید کرد: از سویی راهبردی که شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی از مدت ها قبل تصویب کرده و بارها به صورت علنی اعلام شده، عبارت است از شرکت فعال در انتخابات، دادن لیست در هر حوزه ای که امکان رقابت برایمان فراهم است و در عین حال پرهیز از اتخاذ سیاست بستن لیست با حضور کاندیداهای غیر اصلاح طلب. این راهبردی است که مرجع بالا دستی ستاد مرکزی انتخابات تعیین کرده و ما در حوزه هماهنگی امور اجرایی، در همین مسیر اقدام خواهیم کرد و در هر حوزه ای که امکان رقابت داشته باشیم حضور خواهیم داشت و در هر حوزه ای که فاقد نامزد منطبق بر شاخص های مصوب شورای عالی باشیم، پیشاپیش توفیق امکان حضور توسط بخش نظارتی از ما گرفته شده و تبعا در چنین شرایطی تکلیفی هم متوجه جریان اصلاحات نیست.

رسولی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص پیش بینی اش از ترکیب کلی مجلس یازدهم، گفت: مناسبات حوزه سیاست داخلی ایران فوق العاده پیچیده، سیال و در حال تحول است. تا جایی که پیش بینی های قبلی هم در این حوزه درست از آب درنیامده کما اینکه در سال ۸۴ کمتر کارشناسی پیش بینی می کرد آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور باشد یا در سال ۷۶ آقای خاتمی و در سال ۹۲ آقای روحانی، بنابراین به نظر من گمانه زنی های زودهنگام می تواند به عنوان یک نظر شخصی مطرح باشد اما من امروز امانت دار ظرفیت و حیثیت اصلاح طلبان و رئیس ستاد هستم و باید صبرکنیم ببینیم با چه آرایش انتخاباتی رو به رو هستیم که طی روزهای آینده به خصوص بعد از ۱۲ بهمن، مشخص می شود که با چه لیستی از نامزدهای تایید صلاحیت شده مواجهیم و چه فضایی فرا روی ما است.

صندوق رأی کم هزینه ترین مسیر برای اصلاحات است

وی افزود: هرچند من خوشبینم که شرایط به نفع منافع ملی و افزایش مشارکت عمومی و تبعا سیاست ورزی اصلاح طلبان تغییر کند. ما اصلاح طلبان صندوق رای و انتخابات را نه تنها یکی از پایه های دوگانه مشروعیت و مقبولیت نظام می دانیم بلکه بهترین و کم هزینه ترین مسیر برای ایجاد تحول، اصلاح و نوسازی در رویکردهای حکمرانی داخلی در چارچوب اصول و فصول قانون اساسی می دانیم.

چطور فردی که استاندار بوده ردصلاحیت می شود

در همین رابطه محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفتگو با خبرآنلاین با انتقاد از ردصلاحیت چهره های اصلاح طلب توسط شورای نگهبان،گفت: شورای نگهبان در این دوره از انتخابات تقریبا غیر از چهره های اصولگرا، کسی را را تایید صلاحیت نکرده است. بسیاری از احزاب اصلاح طلب همچون حزب اتحاد ملت و حزب همبستگی تقریبا در کشور کاندیدای تایید صلاحیت شده ای ندارند. حزب ندای ایرانیان هم اعلام کرده که فقط دو نفر از آنها تایید صلاحیت شدند. به نظر من باید مراقب باشند این خبر به شورای نگهبان نرسد چون آنها هم ردصلاحیت خواهند شد.

وی ادامه داد: فردی همچون آقای مقیمی در مجلس هشتم تایید صلاحیت شد و استاندار تهران هم بود اما شورای نگهبان او را ردصلاحیت کرده یا آقای افشانی که به عنوان شهردار تهران انتخاب شد اما حالا صلاحیت او برای نمایندگی مجلس احراز نشده است. از طرفی بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس هم ردصلاحیت شدند به این ترتیب به نظر می رسد دامنه سلیقه اعضای شورای نگهبان به آنها هم سرایت کرده که همگی را رد صلاحیت کردند.

سرنوشت انتخابات در دست اصولگرایان است

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: با این تفاسیر بعید است که جریان اصلاحات بتواند با توجه به انتظارات هواداران و به خصوص جوانان لیستی ارائه کند و حتی شورای عالی نهایتا چنین تصمیمی بگیرد چراکه اساسا مفهموم انتخابات در این دوره از انتخابات در جریان اصلاحات شکل نگرفته که بتوانند تصمیمی برای ارائه لیست بگیرند از طرفی حتی اگر به جمع بندی هم برسند معلوم نیست که حمایت هواداران خود را داشته باشند و بتوانند آنها را قانع کنند.

میرلوحی همچنین تصریح کرد: به این ترتیب به نظر می رسد سرنوشت انتخابات فعلا در دستان اصولگرایان است و رقابتی درون سازمانی وجود دارد. آنها با این شرایط می توانند به جان آقای جنتی دعا کنند و خودشان تصمیم بگیرند که در جریان اصولگرا از تک لیستی به لیست های دیگر هم برسند و رقابت درون حزبی و درون جناحی داشته باشند یا خیر.

چرا شورای نگهبان حق اظهارنظر برای دولت و مجلس قائل نیست؟

وی تاکید کرد: با این حال با این شرایط همچنان نمی توان برآورد دقیقی از ترکیب کلی مجلس یازدهم داشت. چون پیش از این موضوع،به نظر من میزان مشارکت در انتخابات مورد بحث و تامل است و آقای جنتی و شورای نگهبان باید در این رابطه پاسخگو باشند چون در این هفته های اخیر مشخص شده حتی حق اظهارنظری برای دولت و مجلس قائل نیستند و وزارت کشور ظاهرا فقط می تواند درباره رنگ صندوق های رای و پلاستیکی یا مقوایی بودن آنها اظهار نظر کند.

جریان اصلاحات با صندوق رای قهر نخواهد کرد

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: درحال حاضر شواهد و قراین نشان می دهد مشارکت حداکثری و ایجاد انتخابات رقابتی در حال از دست رفتن است و نمی توان انتظار داشت مجلسی نیرومند، کارآمد و عصاره فضائل ملت تشکیل شود. با این حال جریان اصلاحات اعلام کرده که با صندوق رای قهر نخواهد کرد چون راهی بهتر از صندوق رای و دموکراسی وجود ندارد اما نمی توان واقعیت را کتمان کرد که شورای نگهبان از صفر تا صد انتخابات را زیر نظر نظارت استصوابی برده است و هیچ کس هم حق اظهار نظر ندارد.

نظر شما