شناسهٔ خبر: 37899046 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مرد مسافرکش: از مسئولان خواهش می کنم اشتغال زایی کنند/ نمی خواهم فرزندانم ناامید شوند

رکنا: از قوچان به مشهد آمده برای مسافرکشی ، زیرا زمین های کشاورزی آب نداشتند تا به کشاورزی ادامه دهد. از صبح تا شب درگیر ترافیک شهری است تا پولی به دست بیاورد و نان خانه اش شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رامین سالهاست که ازدواج کرده ، دو فرزند  دارد که هر دو  اکنون در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند. کشاورز بود اما   به دلیل کاهش آب های زیرزمینی از دهستان گپی واقع در منطقه درگز به مشهد مهاجرت کرده است تا شاید بتواند اینگونه پاسخ نیاز های همسر و فرزندانش را بدهد.

دست های پینه بسته اش خبر از سال ها کار بر مزرعه و کشاورزی می دهد و حال با از بین رفتن مزارع  به  اجبار مهاجرت کرده ، حاشیه نشین شده و مسافرکشی می کند.

او که در خیابان های مشهد مسافرکشی می کند به خبرنگار اجتماعی رکنا می‌گوید "در منزل پدرم زندگی می‌کنیم اما این مسئله برایم بسیار سخت است که با پدر، مادر، زن و بچه در یک خانه زندگی کنم.دلم میخواست که زمینی میداشتم تا دوباره مشغول به کشاورزی شوم اما این کافی نیست و هرروز مجبورم ،مسافران را برای مبلغ ناچیزی از یک سطح شهر به سطح دیگر جا‌بجا کنم. بماند که این روزها عوارض تاکسی اینترنی را نیز از ما می‌گیرند و عملا به نوعی استعمار شده ایم.

مدتی قبل بود که افزایش بنزین نیز نارضایتی هایی را در کشور به بار آورد و قرار شد تا سهمیه ای نیز برای رانندگان تاکسی های اینترنتی در نظر بگیرند اما حتی اگر سهمیه ای نیز داده شود باز عدالتی میان فردی که در تهران بر روی تاکسی اینترنتی کار می‌کند با کسی که در یک شهرستان مشغول به فعالیت است وجود ندارد در حالی که قیمت بنزین هر دو با یکدیگر برابر است.

 رامین مدعی است سهمیه ای که به تاکسی های اینترنتی می‌دهند باز به ضرر رانده است: "هرچقدر هم سهمیه به ما بدهند باز بنزین برای من ۵۰ درصد گران تر شده است".

هرکدام از ما شاید فکر کنیم که اگر شرایط مسافرکشی تا این حد نامناسب است و خرج زندگیشان تامین نمی شود ، چرا این افراد به دنبال یک شغل دیگر نمی روند و از چرخه حمل و نقل عمومی شهرهایشان دور نمی شوند. که رامین اینگونه به این سوال پاسخ می دهد: " هیچ جا ما را استخدام نمی‌کنند، در کارخانه ها نیز کاری پیدا نکردم و امروز مجبور هستم تا با ماشین کار کنم که به استهلاک ماشین نمی‌ارزد. وضعیت تامین معیشت زندگی برای ما در  وضعیت بحرانی قرار دارد، همسرم برای اینکه بتوانیم خرج زندگی را تامین کنیم به کمکم آمده است و با خیاطی یاری رسان خرج زندگی شده است ".

با وجود این مسائل مطرح شده وقتی به این پدر می‌گویم که خواستت از زندگی چیست؟ می گوید: " یک زندگی بهتر می‌خواهم ، زندگی بهتر برای فرزندانم . نمی خواهم فرزندانم ناامید از زندگی بشنوند. ای کاش مسئولین وام هایی را که به خودی ها می‌دهند به کسانی تحویل دهند که نمی‌توانند هزارتا ضامن بیاورند.  از مسئولان در خواست دارم که اشتغال زایی کنند تا یکی مانند من بتواند کار کند".

رامین پس از چند دقیقه با بیان اینکه باجناق من دختر خود را به دلیل سرطان و عدم درمان، تنها به این دلیل که پول کافی را نداشتیم از دست داد خاطرنشان کرد: باجناقم هیچ پناهی نداشت ،دختری که تازه هم ازدواج کرده بود از بین رفت. نتوانستم او را کمک کنم چرا که اساسا مشکلات همیشه با ما هست.

در پایان گفت : هرچه تلاش می‌کنم باز نتیجه نمی‌دهد و هرشب دیر به خانه میر‌وم تاحداقل فرزندان را نبینم که شرمنده آنها شوم. البته همسرم زندگی من است. من به دنبال هیچ چیزی بجز بدست آورد پول حلال نیستم.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

نظر شما