شناسهٔ خبر: 37898955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۵ درصد جرایم فضای مجازی در اصفهان مرتبط با برداشت‌های غیرمجاز است

اصفهان- ایرنا- رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: ۷۵ درصد از مجموع جرایم فضای مجازی در این استان مربوط به حوزه برداشت‌های غیرمجاز با ترفندهایی مانند فیشینگ است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: با تبدیل رمزهای ایستا به رمز پویا و یک‌بار مصرف، به طور طبیعی فرصت سوء استفاده از افراد کلاهبردار گرفته می‌شود و برداشت‌های غیرمجاز از حساب مردم را به شدت کاهش می‌دهد.  

وی افزود: استفاده از رمز پویا و یک‌بار مصرف عامل مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب کاربران در فضای مجازی محسوب می‌شود و در صورتی که مردم حساب‌های بانکی  خود را به این روش مجهز کنند، به طور تقریبی آمار وقوع چنین جرایمی به صفر می‌رسد.

 رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی اصفهان تاکید کرد: فرهنگ‌سازی استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف در جامعه، کمک بزرگی به امنیت مالی شهروندان در حوزه برداشت‌های غیرمجاز خواهد داشت.

وی تمرکز اصلی پلیس در جرایم اقتصادی را شامل برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری‌های مالی بر بستر اینترنت برشمرد و اضافه کرد: فراوانی و افزایش این گونه جرایم، بیش از هر چیز در حوزه برداشت‌های غیرمجاز است.

مرتضوی تاکید کرد: فعال‌سازی رمز پویا از ماه‌های گذشته از سوی پلیس فتا و بانک‌ها در حال پیگیری است و امید می‌رود روند تکمیل اجرای این طرح تا ۲۰ بهمن‌ماه انجام شود، تا بتوان ارزیابی دقیقی از کاهش جرایم داشت.

وی هدف از فعال‌سازی رمز پویا را افزایش امنیت حساب‌های بانکی شهروندان عنوان کرد و ادامه داد: کاهش جرایم اینترنتی و برداشت های غیرمجاز در این مدت کوتاه هم که استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف به صورت نسبی از سوی بانک‌ها اجرا شده، قابل مشاهده است.

 رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی اصفهان همچنین گفت: در زمان حاضر فراوانی برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی مردم بسیار بالا رفته است و تنها راه مقابله آن، استفاده از رمزهای پویاست؛ بیشترین آسیب‌های فضای مجازی برای مردم به واسطه استفاده از درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیک (فیشینگ) رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: این گونه درگاه‌های جعلی به مناسبت‌های گوناگون و با موضوع‌هایی از جمله اربعین، فروش بلیت سفرهای اربعین، رزرو اتوبوس، نام‌نویسی کارت سوخت و یارانه راه‌اندازی می‌شود و از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

مرتضوی، فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف را اقدامی اساسی و راهبردی برای مهار فیشینگ دانست و افزود: شهروندانی که تا کنون نسبت به فعال‌سازی رمزهای پویا و یک‌بار مصرف اقدام نکرده‌اند، از فرصت باقی‌مانده استفاده کنند و هرچه سریع‌تر نسبت به فعال‌سازی این امکان اقدام کنند.

فیشینگ «Phishing» به تلاش برای به‌دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی از سوی جعل یک وب‌سایت و آدرس ایمیل گفته می‌شود.

نظر شما