شناسهٔ خبر: 37898905 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

جنگ جهانی جمعیت_۷

راهبرد‌های جمعیتی آزادسازی فلسطین / برتری جمعیتی فلسطینیان در آینده نزدیک

شاخص‌ها و سیر تحولات جمعیت مسلمانان فلسطینی و یهودیان صهیونیست گویای این واقعیت مهم و تعیین کننده است که برابری جمعیتی مسلمانان و یهودیان در فلسطین در آینده‌ای نزدیک به برتری قاطع جمعیت فلسطینیان مبدل خواهد گشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت و خانواده در یادداشتی درباره هرم جمعیتی فلسطین نوشت: در شرایطی که بسیاری از داده‌های موجود بین المللی از استقرار، اقتدار و استحکام رژیم مجعول صهیونیستی در سرزمین مقدس فلسطین حکایت دارند، اما با تامل و تحلیل دقیق اطلاعات و آمار‌های منتشر شده و بعضا منتشر نشده تحولات جمعیت در فلسطین می‌توان قویاٌ ادعا کرد که در کنار همه راهکار‌های نظامی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و …. برای آزادسازی فلسطین اشغالی و از بین بردن رژیم نامشروع اسرائیل، استراتژی جمعیتی، یکی از راهبرد‌های بنیادین آزادسازی فلسطین و تحقق آرمان قدس آزاد است.

شاخص‌ها و سیر تحولات جمعیت مسلمانان فلسطینی و یهودیان صهیونیست گویای این واقعیت مهم و تعیین کننده است که برابری جمعیتی مسلمانان و یهودیان در فلسطین در آینده‌ای نزدیک به برتری قاطع جمعیت فلسطینیان مبدل خواهد گشت.

از منظر تحولات جمعیتی بایسته است؛ نخبگان، سیاست مداران، مجاهدان، کارشناسان و صاحبان علم و اندیشه و همینطور جملگی مسلمانان مظلوم و مردان و زنان غیور فلسطینی با توجه دقیق در ابعاد استراتژیک و ایدئولوژیک فرزندآوری و تحولات جمعیتی، رسالت تاریخی خود را برای تحقق آرمان مقدس فلسطین و آزادسازی قدس شریف از طریق راهبرد جمعیتی ایفاء نمایند.

از همین رو در ادامه برخی راهکار‌های اجرایی برای نیل به راهبرد برتری جمعیتی فلسطینیان را مرور خواهیم کرد.


ترویج ازدواج آسان‌


همچنان که در بخش‌های گذشته خواندیم جامعه مسلمانان فلسطینی در موضوع ازدواج از الگوی سنتی و اسلامی اصیل خویش تبعیت نموده و قریب به ۱۹ درصد زنان پیش از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. بدیهی است در بررسی راهبرد‌ها و راهکار‌های جمعیتی آزادسازی سرزمین مقدس فلسطین و قبله نخست مسلمانان جهان از اشغال صهیونیست‌ها، واقعه ازدواج نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

از آنجائیکه فراوانی آماری و سبک ازدواج در ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با تحولات نرخ باروری و الگوی فرزندآوری است، می‌توان گفت که ترویج و تسهیل ازدواج آسان و ساده برای تحقق الگوی مناسب فرزندآوری مسلمانان فلسطینی یک راهبرد عینی و مهم خواهد بود.

با توجه به جوان بودن ساختار هرم سنی مسلمانان فلسطینی، از این منظر بایسته است مسئولین نهاد‌های ذیربط، نخبگان و والدین جوانان فلسطینی به مقوله ازدواج آسان به عنوان یک جهاد مقدس، ملی و اسلامی در مسیر آزادسازی سرزمین مقدس فلسطین بنگرند و اهتمام لازم برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان و بهنگام جوانان را به عنوان راهبردی برای تحقق آرمان فلسطین آزاد داشته باشند.


فرزندآوری ایدئولوژیک و استراتژیک، ضامن تحقق آرمان فلسطین


بر اساس آمار‌های منتشر شده در شرایط کنونی مسلمانان فلسطینی دارنده بالاترین میزان نرخ باروری در کشور فلسطین هستند. نرخ باروری ۴/۴ فرزند به ازای هر زن مسلمان که معدل نرخ فرزندآوری مسلمانان ساکن در کرانه باختری، باریکه غزه و مرز‌های اشغالی است، می‌تواند دو عامل اصلی داشته باشد. نخست، سبک زندگی سنتی و رایج خانواده‌های مسلمان فلسطینی و دوم، نگاه استراتژیک و ایدئولوژیک به فرزندآوری برای تحقق آرمان مقدس فلسطین آزاد.

در فرض نخست، اگر الگوی کنونی فرزندآوری مسلمانان فلسطینی برآیند نوع نگاه سنتی و سبک زندگی بومی و رایج باشد، با رواج و ترویج سبک زندگی غیربومی و رفاه طلبانه غربی در کشور فلسطین، باید در انتظار کاهش نرخ باروری و بلکه سقوط الگوی فرزندآوری خانواده‌های مسلمان بود. در این صورت سیر محسوس و افزایشی جمعیت مسلمانان فلسطینی دچار نقص خواهد گشت و برتری آماری جمعیت مسلمانان در مقایسه با جمعیت یهودیان که در سال ۲۰۱۷ محقق گشته است، پایدار نخواهد بود. بدیهی است اگر منشاء الگوی کنونی فرزندآوری فلسطینیان تنها سبک زندگی سنتی و رایج باشد، پیرو نفوذ سبک زندگی فرد محور و رفاه طلب غربی که به طور گسترده در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، الگوی فرزندآوری کنونی دچار دگرگونی بنیادین گشته و ضمن تداوم اشغال سرزمین مقدس و عمیق‌تر شدن مناقشات مسلمانان و صهیونیست‌ها، آینده جمعیتی تاریک و پرابهامی را برای فلسطینیان در پی خواهد داشت.

اما در فرض دوم، در صورتی که نرخ بالای باروری و الگوی برتر فرزندآوری مسلمانان ناشی از مبانی ایدئولوژیک و استراتژیک بوده و راهبردی هوشمندانه برای برتری جمعیتی و پایان دادن به سایه شوم اشغال باشد، باید امیدوار بود که تا دو دهه آینده سیر افزایش برتری جمعیت مسلمانان نسبت به یهودیان صهیونیست تداوم خواهد داشت.

این دیدگاه کاملا بر نظریه امنیت بر پایه جمعیت منطبق بوده و ضامن تحقق آرمان فلسطین آزاد است. با حفظ نرخ باروری و بلکه به دنبال افزایش سطح فرزندآوری کنونی تا دو دهه آینده برتری جمعیتی مسلمانان فلسطینی به گونه‌ای خواهد بود که یهودیان مهاجر و اشغالگران صهیونیست در حفره‌ای از جمعیت فلسطینیان مسلمان و ساکنان تاریخی قدس شریف قرار خواهند گرفت.

در این صورت بدیهی است با توجه به برتری جمعیتی و اختلاف فاحش نرخ باروری و الگوی فرزندآوری مسلمانان نسبت به اشغالگران صهیونیست، هر واقعه دموکراتیکی به حذف رژیم اشغالگر خواهد انجامید.

به این ترتیب در مقطع حساس کنونی که می‌توان آن را پیچ تاریخی جمعیت در فلسطین نامگذاری کرد، بایسته است افزایش فرزندآوری و تکثیر نسل مسلمانان فلسطینی را نه یک تصمیم شخصی و رفتار فطری، بلکه یک راهبرد کلان ایدئولوژیک و فوق استراتژیک به مثابه جهادی مقدس و سرنوشت ساز دانست که ظرف دو دهه آینده، آزادسازی قدس شریف و فلسطین مظلوم را تضمین خواهد نمود. همچنان که از یاسر عرفات نیز نقل شده است که: بمب اتمی ما، رحم مادران ماست.

عدم مهاجرت و تداوم حضور در سرتاسر فلسطین


آمار‌های کنونی حاکی از آن هستند که بیش از ۶.۷۶۰.۰۰۰ مسلمان فلسطینی در سرتاسر کشور تاریخی فلسطین ساکن هستند که این جمعیت در سال ۲۰۱۷ از کل جمعیت یهودیان مهاجر صهیونیست و ساکن در اراضی اشغالی فلسطین که حدود ۶.۶۲۰.۰۰۰ نفر هستند پیشی گرفته است. به این ترتیب با ادامه سیر کنونی تحولات جمعیتی، آینده دموگرافیک سرزمین مقدس فلسطین متعلق به صاحبان اصیل این سرزمین خواهد بود و صهیونیست‌های مهاجر که از اقصی نقاط جهان به این کشور انتقال داده شده اند چاره‌ای جز تبعیت از اکثریت جمعیتی و یا بازگشت به کشور‌های خود نخواهند داشت.

البته گفتنی است رژیم اشغالگر قدس از ابتدای تاسیس، در کنار اجرای سیاست جذب و انتقال یهودیان جهان به فلسطین، برنامه جامعی برای کوچاندن، اخراج و اجبار فلسطینیان به خروج از سرزمین آباء و اجدادی خویش داشته اند و همچنان این طرراحی را در دستور کار خویش دارند.

ارتکاب جنایات ضدبشری و کشتار‌های گسترده مثل آنچه در اردوگاه‌های آوارگان واقع می‌شود، ایجاد رعب و وحشت فزاینده همانند به آتش کشیدن خانه‌ها و سوزاندن کودکان و سالمندان که بطور دائم شاهد آن هستیم، تجاوزات هدفمند و غصب منازل و مزارع فلسطینیان در کرانه باختری و در داخل مرز‌های اشغالی و همچنین محاصره سیاسی نظامی و تحریم شدید اقتصادی مانند آنچه در باریکه غزه در حال وقوع است، در راستای همین هدف اخراج اجباری و اجبار فلسطینیان به مهاجرت از فلسطین تبیین و توجیه می‌گردد.

به این ترتیب تاکید بر عدم مهاجرت و تداوم حضور و زندگی مسلمانان فلسطینی در سرتاسر سرزمین مقدس فلسطین، راهبردی جمعیتی برای مقابله با سیاست اخراج فلسطینیان از فلسطین است. علیرغم اینکه مقابله با سیاست اجبار فلسطینیان به ترک فلسطین که با جدیت توسط صهیونیست‌ها در دستور کار قرار گرفته است با دشواری‌هایی همراه خواهد بود، ولی باید دانست تنها در این صورت است که در دو دهه آینده آرمان آزادی فلسطین قابل تحقق خواهد بود.

بازگشت مهاجران و آوارگان فلسطینی به فلسطین


آمار‌ها گویای این واقعیت مهم هستند که در حال حاضر قریب به ۵/۱۳ میلیون فلسطینی در جهان زندگی می‌کنند که تنها حدود ۵۱ درصد از آن‌ها در داخل فلسطین و در یکی از مناطق اراضی اشغالی، کرانه باختری رود اردن و یا باریکه غزه زندگی می‌کنند.

در واقع حدود نیمی از کل جمعیت اتباع فلسطینی یا در یکی از اردوگاه‌های اسکان آوارگان و یا در یکی از کشور‌های جهان و اغلب کشور‌های همسایه فلسطین مانند اردن، سوریه و لبنان ساکن شده اند.

حال با توجه به نقش تعیین کننده تحولات جمعیتی فلسطین در آینده سیاسی آن به نظر می‌رسد باید برای بازگشت قریب به ۷/۶ میلیون مسلمان فلسطینی به کشورشان یک راهبرد دقیق و روشن داشت. بدیهی است در صورتیکه فقط نیمی از فلسطینیان آواره به وطن تاریخی خود رجوع کنند، موازنه تحولات دموگرافیک در فلسطین به گونه بسیار معناداری به نفع مسلمانان تغییر خواهد یافت و جمعیت یهودیان صهیونیست در اقلیت کامل و حفره جمعیتی قرار خواهد گرفت.

باید توجه داشت از آنجائیکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت آوارگان فلسطینی در سه کشور همسایه فلسطین یعنی اردن، سوریه و لبنان ساکن هستند، می‌توان گفت: راهبرد بازگشت فلسطینیان به وطن شان یکی از در دسترس‌ترین استراتژی‌های نرم تحقق آرمان فلسطین آزاد است که البته باید به گونه‌ای دقیق و واقعی تبیین و اجرایی شود. نکته مهم این که مقصد بازگشت آوارگان فلسطینی باید تمام مناطق سرزمین مقدس باشد و از تشکیل یک اجتماع جمعیتی محصور در منطقه‌ای خاص از کشور فلسطین مانند آنچه در باریکه غزه واقع شده است، اجتناب کرد. با این دیدگاه بایسته است ساکنان نوار غزه نیز به عنوان بخشی از این راهبرد از حصار محاصره صهیونیست‌ها در غزه خارج گشته و در سرتاسر سرزمین آباء و اجدادی خویش ساکن گردند.

باید توجه داشت توزیع مناسب، پراکندگی محاسبه شده و اسکان هدفمند جمعیت فلسطینیان در تمام شهر‌های فلسطین اعم از مرز‌های اشغالی، کرانه باختری، قدس و باریکه غزه در کنار چالش‌های جمعیتی یهودیان صهیونیست و همچنین برتری الگوی فرزندآوری مسلمانان، راهبرد بازگشت فلسطینیان به فلسطین را به مهم‌ترین و سریع‌ترین راهبرد جمعیتی آزادسازی قدس شریف و تحقق آرمان فلسطین تبدیل خواهد کرد. جنبش نوظهور جمعه بازگشت [۱]که در همین راهبرد قابل تعریف است نیز حاکی از عمق فهم استراتژیک جمعیتی در میان فلسطینیان است و می‌تواند به الگو‌های مشابه خود در سایر مناطق اعم از مرز‌های اردن، سوریه و لبنان تکثیر شود.

این همان نگرانی عمیقی است که سیاست مداران صهیونیست به روشنی از آن نام می‌برند و اذعان می‌دارند که: مردم مسلمان فلسطین در حال حاضر می‌خواهند از طریق حق بازگشت اسرائیل را با سیل سهمگینی از جمعیت فلسطینیان غرق کنند و در واقع می‌خواهند فلسطینی‌ها را از کرانه غربی، نوار غزه و اردوگاه‌های مستقر در کشور‌های همسایه به داخل مناطق [اشغالی]اسرائیل گسیل دارند. فلسطینیان با این تاکتیک علاوه بر برطرف نمودن فشار جمعیت از این مناطق، با سکونت در داخل [مرز‌های اشغالی]اسرائیل، سیر نابودی رویای رژیم عبری را تسریع خواهند کرد.

خروج از غزه و اسکان در گستره فلسطین اشغالی


همانطور که قبلا ملاحظه شد، باریکه غزه با مساحتی حدود ۳۶۰ کیلومترمربع جمعیتی در حدود ۲.۰۸۰.۰۰۰ نفر و با تراکم جمعیتی ۵۳۲۴ نفر در هر کیلومترمربع یکی از متراکم‌ترین مناطق دنیاست. حال با توجه به نرخ باروری ۷/۴ فرزند به ازای هر زن و نرخ رشد ۴/۳ درصد، بدیهی است، اعمال محاصره این نوار کوچک در جنوب فلسطین یکی از طراحی‌های رژیم اشغالگر برای کنترل کردن و در واقع با هدف در امان ماندن از سیل جمعیت مسلمانان در غزه است.

حال با این توضیح به نظر می‌رسد هدف شکستن محاصره جمعیت باریکه غزه برای انتقال این حجم از جمعیت پویا و جوان به سرتاسر فلسطین اشغالی یکی از راهبرد‌های مهم جمعیتی برای آزادسازی قدس شریف و تحقق آرمان فلسطین آزاد خواهد بود. با همین رویکرد بایسته است نخبگان و رهبران سیاسی و فکری فلسطین با تمام قوا رویکرد هوشمندانه جمعه بازگشت را تکمیل، تقویت و توسعه دهند تا با به راه انداختن سیل جمعیت غزه در فلسطین اشغالی روند نابودی رژیم نامشروع عبری را تسریع نمایند.

[۱]فلسطینیان ساکن نوار غزه در روز جمعه ۳۰ مارس ۲۰۱۸ مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به راهپیمایی بازگشت را آغاز کردند.

شهروندان فلسطینی در این راهپیمایی مردمی تلاش دارند بر قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل تأکید کنند، قطعنامه‌ای که در بند ۱۱ آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان اشاره می‌شود. راهپیمایی و تجمع جمعه بازگشت از آن تاریخ در جمعه هر هفته تکرار می‌شود.

نظر شما