شناسهٔ خبر: 37898714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شیخ الاسلام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خون سردار سلیمانی همچنان مانعی بر سر اجرای معامله قرن است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باوجود ترور سردار سلیمانی، خون او همچنان مانعی بر سر اجرای معامله قرن است .

صاحب‌خبر -

حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرانجام معامله قرن، اظهار کرد: تمام فلسفه طرح سازش آمریکا در این راستاست که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با هم دشمنی نکرده و به نوعی فلسطینی‌ها را راضی نگهدارند تا صهیونیست‌ها بتوانند در آرامش زندگی کنند.

او افزود: هر روزی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، امنیت رژیم صهیونیستی کمتر و کمتر می‌شود، چراکه فلسطینی‌ها و مردم مظلوم دنیا جایی را پیدا کرده اند تا برای  احقاق حقوق خود به آن تکیه کنند، آنها به این امر امیدیافته اند که کشوری برای آنها وجود داشته باشد تا برای آزادی آن در برابر زورگویی اسرائیل و آمریکا بیایستد.

شیخ الاسلام تاکید کرد: هیچ فلسطینی و عربی معامله قرن را قبول نمی‌کند و تنها چند حاکم مزدور و ذلیل که قدرت و حمایت مردمی خود را ندارند مجبورند به آمریکا تکیه کنند، ممکن است طرح معامله قرن را بپذیرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره اینکه سردار سلیمانی مانع اصلی بر سر اجرایی شدن طرح معامله قرن محسوب می شد، گفت: شهید سلیمانی یک مکتب، ملت و نوعی تفکر است و در همین راستا هم شهادت این شخصیت بزگوار باعث شد تا راهش ادامه یافته و فکرش تکثیر شود. در حقیقت ترور سردار سلیمانی بیش از گذشته ملت عراق را هم پشت  محورمقاومت آورد.

او افزود: راهبرد استکبار بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی این بود که ملت های عراق و ایران را در مقابل هم قرار بدهد.حدود  ۸ سال با راه اندازی جنگ بین نیروهای بعثی با کشورمان در این راستا تلاش کردند، ولی امروز با حماقتی که ترامپ در ترور سردار سلیمانی انجام داد باعث شد تا پرچم سه رنگ کشورمان به واسطه شهادت سردار سلیمانی، شهر به شهر بچرخد. همچنین پرچم عراق هم به واسطه شهادت  ابومهدی المهندس در این کشور برافراشته شد.

معامله قرن اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولتدونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب روند به اصطلاح «صلح» میان دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه شد و جرد کوشنر، معاون و داماد ترامپ روند آن را پیگیری می‌کند.

در این طرح قرار است رژیم صهیونیستی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، بخش‌هایی از کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را به مناطق اشغالی خود ملحق کند تا پس از آن با تشکیل دولت مستقل فلسطین در نیمه کرانه باختری، تمام نوار غزه و چند محله از بیت المقدس شرقی که عموما فلسطینینان در آن سکونت دارند موافقت کند.

بر اساس این طرح، شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد و فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند.

انتهای پیام/

نظر شما