شناسهٔ خبر: 37897806 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

واکنش‌ها به رونمایی از «معامله قرن»

خبرگزاری فارس

اقدام رئیس جمهوری آمریکا در رونمایی از طرح معامله قرن که بر خلاق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است، واکنش‌های زیادی در پی داشت.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه طرح‌های ضد فلسطینی و اسلامی خود، از طرح صلح ادعایی خود موسوم به معامله قرن که مدعی است برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها ارائه می‌شود، رونمایی کرد.

رئیس جمهور آمریکا این طرح را با حضور دو تن از مقامات ارشد صهیونیست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز»، رهبر ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید» رونمایی کرد. او پیشتر شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیمم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا از تل‌آویو را به این شهر فلسطینی منتقل کرد.

ترامپ اعلام کرد که شهر فلسطینی قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. او گفت که وقت آن رسیده است که کشور‌های اسلامی رژیم اسرائیل را که در سال ۱۹۴۸ تشکیل شد، به رسمیت بشناسند.

در ادامه به ترتیب آخرین رویداد‌ها و واکنش‌ها مربوط به این طرح ضد فلسطینی آمریکا اشاره می‌شود.

محفوظ منور از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین: باید به راهبردی ملی برای مقابله با معامله قرن روی بیاوریم.

خلیل الحیه از رهبران حماس در گفتگو با شبکه المیادین گفت که از امروز دست مقاومت برای مقابله با اشغالگران باز است. او گفت که فلسطینی‌ها از اظهارات و تصمیمات ترامپ نمی‌ترسند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اولین واکنش به این طرح تحمیلی آمریکا را نشان داد؛ مسئولی در این جنبش در گفتگو با خبرگزاری رویترز انگلیس گفت که این طرح «خصمانه» و مفاد آن «مزخرف» است.

جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: «نقشه‌ای که ترسیم کردیم با قطعنامه‌های بین‌المللی تطابق دارد و نمی‌خواهیم که هیچ یهودی یا فلسطینی را از منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند جابجا کنیم.»

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به رونمایی از طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن اعلام کرد که مسکو این طرح را بررسی خواهد کرد اما مهمتر موضع فلسطینیان و کشورهای عربی در قبال این طرح است.

عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن در حساب توییتری خود نوشت: «طرح ترامپ هجوم آشکار آمریکا بر فلسطین و امت اسلامی است. این طرحی است که عربستان، امارات برای افزایش اشغالگری اسرائیل و ریشه کن کردن آرمان فلسطین، از آن حمایت مالی کرده‌اند».

ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست در صفحه ی توییتر خود نوشت: هدف طرح "معامله قرن" که شامگاه سه شنبه در آمریکا توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسراییل رونمایی شد، اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در کشورهای میزبان مانند لبنان است و این، باعث آشوب بزرگی خواهد شد.

جنبلاط افزود: "معامله قرن" بازگشت به سخنان «تئودور هرتزل» موسس جنبش سیاسی صهیونیسم است که گفته بود «فلسطین سرزمینی بدون ملت و یهودیان ملتی بدون سرزمین هستند».

ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن طرح آمریکا موسوم به معامله قرن را ناعادلانه خواند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی (معامله قرن) را بررسی و ارزیابی خواهد کرد. این اقدام براساس موضع اتحادیه اروپا و همچنین تعهد قوی و متحد آن برای دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت [فلسطین و اسرائیل] با در نظر گرفتن آرمان‌ های مردم فلسطین و اسرائیل و احترام به تمامی قطعنامه‌ های سازمان ملل متحد و توافق‌ های بین‌ المللی صورت می‌گیرد.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس شامگاه سه‌شنبه به صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به «معامله قرن» واکنش سردی را نشان داد و از رهبران فلسطین و دولت اشغالگر قدس خواست تا طرح رییس جمهوری آمریکا را به گونه‌ای «منصفانه و واقعی» مورد بررسی قرار دهند.

یوسف العتیبه سفیر امارات عربی متحده در ایالات متحده آمریکا ضمن قدردانی از طرح موسوم به معامله قرن، مدعی شد که این طرح، نقطه آغاز مهمی برای بازگشت به مذااکرات تحت نظارت آمریکا و جامعه بین‌الملل است.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد «اجازه نخواهیم داد اقداماتی صورت گیرد که به اشغالگری [رژیم صهیونیستی] و ظلم اسرائیل مشروعیت ببخشد».

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای به دنبال رونمایی از معامله قرن آمریکا، از فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها خواست این طرح را بررسی و بر سر آن گفت‌وگو کنند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در اولین واکنش به اقدام ترامپ در رونمایی از طرح سازش موسوم به معامله قرن، قدس را از آن کل ادیان آسمانی دانست.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق طرح «معامله قرن» ترامپ را توطئه‌ای خطرناک برای امنیت و ثبات جهان دانست و گفت: امکان ندارد ملت فلسطین و آزادگان جهان تحت هر شرایطی به این «معامله شوم» رضایت دهند.

برنی سندرز از داوطلبان دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «معامله قرن» را «غیرقابل قبول» خواند و گفت: این طرح مناقشه اسرائیل و فلسطین را «دائمی» می‌کند.

 

 

نظر شما