شناسهٔ خبر: 37897312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گلوبال ریسرچ

درخواست جهانی برای خروج آمریکا از غرب آسیا

آمریکا باید پس از دهه‌ها اشتباه، ویرانی، هرج و مرج و مرگ در خاورمیانه، مسیر خود را تغییر دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، گلوبال ریسرچ نوشت: آمریکا باید پس از دهه‌ها اشتباه، ویرانی، هرج و مرج و مرگ در خاورمیانه، مسیر خود را تغییر دهد، چرا که در منطقه مورد استقبال نیست و اگر آنجا بماند با هزینه‌های فزاینده‌ای رو به رو خواهد شد.
گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم کوین زیس و مارگارت فلاورز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: جهان به جنگ با ایران نه می‌گوید و خروج آمریکا از خاورمیانه را خواستار است. صد‌ها اعتراضات شنبه در آمریکا و سراسر جهان برگزار شد که همگی درخواست برای جلوگیری از بروز جنگ بود. این اعتراضات برای ابراز همبستگی با اعتراضات گسترده در عراق برگزار شد که معترضان در آن خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند چرا که با توجه به درخواست دولت عراق برای خروج آمریکا، نیرو‌های آمریکایی هم اکنون نیرو‌های اشغالگر هستند.
این اعتراضات و قیام بر سر ماندن آمریکا در عراق در رسانه‌های جمعی آمریکا پوشش داده نمی‌شود. میلیون‌ها نفر در مراسم یادبود سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پس از ترورشان به دست آمریکا شرکت کردند. اکنون میلیون‌ها نفر به خودداری آمریکا از ترک عراق اعتراض کرده اند. پنتاگون می‌داند واقعیت این است که با هر روز ماندن نظامیان آمریکایی در عراق، آن‌ها در معرض خطر فزاینده‌ای قرار می‌گیرند.
هشدار‌هایی داده شده است. بر اساس گزارش آی ۲۴ نیوز، بالغ بر پنج راکت نزدیک سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد. «با حمله یکشنبه، منطقه سبز برای دومین شب پیاپی و تاسیسات آمریکا برای پانزدهمین بار در طول دو ماه اخیر هدف قرار گرفتند.»
پنتاگون نیاز خواهد یافت به رئیس جمهور ترامپ بگوید برای حفاظت از نظامیان آمریکایی، دو راه دارد‎‏‎‎؛ راه اول، تبعیت از قانون و مطالبات دولت عراق از طریق ترک عراق است. راه دوم تشدید تنش‌ها و آوردن ده‌ها هزار نظامی دیگر و نیز سامانه‌های ضدموشکی (به منطقه) است. ایران به آمریکا نشان داد که حتی وقتی از چند ساعت قبل هشدار می‌دهد که به یک پایگاه حمله خواهد کرد تا پرسنل بتوانند آنجا را ترک کنند، ارتش آمریکا نتوانست مانع از اصابت موشک‌های ایران شود. ایران همچنین نشان داده است که می‌تواند پهپاد‌های آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کند.
آمریکا باید عراق و خاورمیانه را ترک کند و دیگر ایران را تهدید نکند، یا اینکه صد‌ها میلیارد دلار و جان نظامیان آمریکایی به خطر خواهد افتاد. همه این‌ها به خاطر نفتی است که رئیس جمهور ترامپ می‌گوید نیازی به آن ندارد. در این دوره که اقتصاد مبتنی بر سوخت فسیلی باید پایان یابد، زمان آن است که آمریکا از خاورمیانه خارج شود.

 
اعتراضات گسترده در عراق برای خروج آمریکا
شبکه تله سور گزارش داد: «بر اساس ارزیابی‌های جعفر البطاط، رئیس پلیس عراق، بیش از یک میلیون نفر پنجشنبه با راهپیمایی در بغداد- که مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی سه هفته پس از قتل سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی خواستار آن شد- خروج نظامیان آمریکایی را از کشورشان خواستار شدند.»
پیام این اعتراض، از اقدامات معترضان و تابلو‌هایی که در دستشان بود، کاملاً روشن بود. از جمله شعار‌های نوشته شده روی این تابلو این بود: «نه به آمریکا، و بله به استقلال و حاکمیت عراق» , «اراده ملت‌های آزاد قوی‌تر از تجاوز آمریکاست» و «تروریسم جهانی در آمریکا ایجاد می‌شود». یک تابلوی دیگر حامل پیامی بسیار روشن بود: «خطاب به خانواده‌های نظامیان آمریکایی: بر خروج فرزندانتان از کشورمان پافشاری کنید، وگرنه شاید تابوتشان را (دریافت کنید)». معترضان عکس‌های سوخته ترامپ را در دست داشتند و دیگران عکس‌هایی از ترامپ داشتند که روی صورتش ضربدر قرمز کشیده شده بود. در محل سخنرانی، تابلوی بزرگ نصب شده بود که رویش نوشته بود: «آمریکا، برو بیرون».
مقتدی صدر، که به برگزاری این اعتراضات کمک کرد، در خصوص درخواست دولت مبنی بر لزوم خروج آمریکا از عراق گفت: «اگر آمریکا به این خواسته‌ها عمل کند، در آن صورت یک کشور متجاوز نیست»، اما اگر این کار را نکند، به «کشوری متخاصم» تبدیل خواهد شد. آیت الله علی سیستانی، بلندپایه‌ترین مرجع شیعیان عراق بر «لزوم احترام به حاکمیت عراق، استقلال این کشور در تصمیم گیری سیاسی، و همچنین تمامیت ارضی عراق» تاکید کرد.
نخست وزیر و پارلمان عراق خواهان خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شدند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر در تماسی تلفنی به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت برای خروج از عراق آماده شوند. در ماده ۲۴ توافق بین عراق و آمریکا درباره نظامیان تصریح شده است: «آمریکا حق حاکمیت دولت عراق را برای درخواست خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق در هر زمان به رسمیت می‌شناسد.» پمپئو با پاسخی احمقانه، آمریکا را به نیرویی اشغالگر تبدیل کرد و گفت: «آمریکا از عراق خارج نخواهد شد». وی سپس در جمله‌ای که هیچ سنخیتی با حرف قبلی اش نداشت گفت: «آمریکا به حاکمیت و تصمیم‌های عراق احترام می‌گذارد.»
رئیس جمهور ترامپ با تهدید عراق گفت: «تحریم هایی» علیه این کشور اعمال خواهد کرد که «هرگز تاکنون مشابه آن را ندیده اند و حساب بانک مرکزی این کشور در بانک مرکزی آمریکا در نیویورک با ۳۵ میلیارد دلار سپرده ممکن است مسدود شود.» متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق نسخه‌ای از همه تحریم‌های احتمالی که عراق ممکن است با آن رو به رو شود، به مقامات عراقی تحویل داد.
این پاسخ‌ها منجر به اعتراضات گسترده‌ای شد. تهدیدی که نظامیان آمریکایی با آن رو به رو هستند، بسیار جدی است. منابع دفتر نخست وزیری عراق اعلام کردند اگر آمریکا عراق را ترک نکند, «موجب جنگ علیه خود می‌شود و عراق را به میدان جنگ تبدیل می‌کند.» نخست وزیر هشدار داد: «آمریکا با مقاومت مسلحانه قوی و موجه مردمی رو به رو خواهد شد.»
به مناقشه فعلی باید از منظر ویران شدن عراق با اقدامات آمریکا نگاه کرد. تحریم‌های دولت کلینتون موجب جان باختن ۵۰۰ هزار کودک شد و تهاجم و اشغالگری آمریکا در سال ۲۰۰۳ منجر به مرگ بیش از یک میلیون عراقی شد. پس از آن، آمریکا با درخواست نیمی از سود‌های نفتی عراق در ازای خسارت‌هایی که جنگ آمریکا به این کشور وارد کرد، سعی کرد از عراق اخاذی کند. در عوض زمانی که نخست وزیر برای کمک به چین روی آورد، ترامپ عراق را تهدید کرد. مردم عراق از مداخله آمریکا به ستوه آمده اند. زمان آن رسیده است تا آمریکا این کشور را ترک کند.
 
جهان به مخالفت با جنگ با ایران ملحق می‌شود 
۲۵ ژانویه برای ابراز همبستگی با مردم عراق و ایران, «روز جهانی اعتراض» نام گرفت. اعتراضاتی در بیش از ۲۱۰ شهر از ۲۲ کشور جهان برگزار شد. این اعتراضات را سازمان‌های متعدد ضدجنگ، از جمله ائتلاف متحد ملی ضد جنگ، ائتلاف پاسخ، کد پینک، ائتلاف سیاه برای صلح، مرکز بین المللی اقدام، مقاومت مردمی، و بسیاری از سازمان‌های دیگر برگزار کردند.
ائتلاف متحد ملی ضدجنگ تصریح کرد ایران از زمان کودتای سال ۱۹۵۳ علیه محمد مصدق، نخست وزیری که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، قربانی تجاوزگری بوده است. این کودتا با حکومت خشونت آمیز شاه ایران - که از حمایت آمریکا برخوردار بود- تا زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ دنبال شد. بلافاصله تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد و از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ آمریکا به جنگ ایران و عراق دامن زد، که منجر به کشته شدن بیش از یک میلیون نفر شد. در سال ۱۹۸۸, آمریکا یک هواپیمای مسافری ایران را سرنگون کرد که بیش از ۲۹۰ نفر کشته شدند و آمریکا هنوز به خاطر آن عذرخواهی نکرده است یا هیچ توضیحی درباره آن نداده است.
آمریکا تحریم‌های فزاینده فلج کننده‌ای علیه ایران اعمال کرده است که به اقتصاد ایران و زندگی مردم این کشور آسیب زده است. خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران حتی منجر به تحریم‌های بیشتری شده است. دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی، اوج کمپین «فشار حداکثری» وی علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق هر دو گروه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان است.
کدپینک با ارسال نامه‌ای سرگشاده به مردم ایران اعلام کرد (ما) مردم آمریکا «از اقدامات دولت مان برای تحریک جنگ وحشت زده ایم...» و به خاطر اقدامات بدون فکر رئیس جمهور ترامپ عذرخواهی می‌کنیم. آن‌ها مخالفت خود را با خروج آمریکا از توافق هسته ای، کمپین فشار حداکثری و ترور سردار سلیمانی اعلام و تصریح کردند: «نظرسنجی‌ها یکی پس از دیگری آشکار می‌کند که مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند. ما می‌خواهیم به جنگ‌های خاورمیانه‌ای که آمریکا مدت بسیار طولانی درگیر آن بوده است، پایان داده شود.»
تظاهرات گسترده آخر هفته (میلادی) دومین اعتراضات از زمانی است که آمریکا خطر بروز جنگ در عراق و جنگ با ایران را دوباره شعله ور کرده است. یک روز پس از ترور قاسم سلیمانی، جنبش احیاشده ضدجنگ خواهان اعتراضات شد و هزاران معترض در بیش از ۸۲ شهر از ۳۸ کشور جهان در اعتراضات شرکت کردند که روی هم رفته به ده‌ها هزار نفر می‌رسیدند.
جهان می‌گوید «آمریکا باید از خاورمیانه خارج شود و نباید جنگی با ایران آغاز شود» و دولت‌ها نیز از ایران در پایان دادن به هژمونی آمریکا حمایت می‌کنند. کشور‌های زیادی از ایران حمایت می‌کنند، شاید مهم‌تر از همه، توافق‌های اقتصادی چین و ایران باشد، که تحریم‌های آمریکا را تضعیف کرده و موجب همگرایی ایران با ابتکار یک جاده، یک کمربند به رهبری چین شده است. آمریکا این را تهدیدی قریب الوقوع می‌داند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران سال ۲۰۱۶ در سفر شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به ایران اعلام کرد دو کشور یک ائتلاف سیاسی و تجاری ۲۵ ساله به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار ایجاد کرده اند.
ایجاد ائتلاف نظامی بین چین، روسیه و ایران تهدید بزرگ دیگری برای برتری و سلطه آمریکا است. ایران، چین و روسیه درست چند روز قبل از قتل سلیمانی، رزمایش مشترک دریایی در دریای عمان برگزار کردند؛ «یک تبادل نظامی عادی» که بازتاب «اراده و توانمندی های» این کشور‌ها «برای حفظ مشترک صلح جهان و امنیت دریایی» بود.
چین و روسیه برای کشور‌های متعددی که در معرض حمله اقتصادی و تهدید‌های نظامی آمریکا هستند، مهم و تعیین کننده بوده اند. این کشور‌ها عبارتند از: ایران، عراق، سوریه، لیبی، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی، و بسیاری کشور‌های دیگر. یک توازن جدید قدرت در حال شکل گیری است. جنبش صلح آمریکا باید این واقعیت‌ها را بداند و به جنبش جهانی علیه امپریالیسم آمریکا ملحق شود.

خروج از باتلاق جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه
آمریکا باید پس از دهه‌ها اشتباه، ویرانی، هرج و مرج و مرگ در خاورمیانه، مسیر خود را تغییر دهد. آمریکا در منطقه مورد استقبال نیست و اگر آنجا بماند با هزینه‌های فزاینده‌ای رو به رو خواهد شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه اش در توئیتر با لحنی گزنده از ترامپ خواست بر اساس واقعیت‌ها عمل کند، نه عنوان‌های خبری فاکس نیوز. وی همچنین در پست خود لینک مصاحبه خود را با مجله آلمانی اشپیگل به همراه بخش کوچکی از مصاحبه قرار داد.
دایان پرلمن، کارشناس حل و فصل مناقشه فکر می‌کند احتمال کاهش مناقشات بین آمریکا و ایران و عراق وجود دارد. پاسخ متناسب ایران به ترور سردار سلیمانی، و خودداری ترامپ از تشدید تنش پس از آن پاسخ، نشانه‌های مثبتی هستند. ترامپ گفته است جنگ‌های خاورمیانه تریلیون‌ها دلار هزینه داشته است بی آنکه هدف مفیدی داشته باشد. ایران نیز خواهان جنگ نیست. عراق نیز نمی‌خواهد خاکش به میدان جنگ تبدیل شود. مردم آمریکا و جنبش صلح این کشور خواهان خروج نظامیانمان از آنجا هستند. ملت‌های جهان خواهان یک جنگ طولانی دیگر در خاورمیانه نیستند. پرلمن تصریح کرد تنش زدایی می‌تواند «نیاز‌های اساسی متفاوت هر طرف را تامین کند.» خروج آمریکا از عراق «یک راه حل احتمالی مناسب» به ویژه در زمانی است که «راه دیگر» تنش آفرینی و جنگ بیشتر است.

نظر شما