شناسهٔ خبر: 37896679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زلزله خانه زنیان به گسل زاگرس ربطی ندارد/پیش بینی زلزله پایه علمی ندارد

یک عضو هیئت‌علمی رشته زمین شناسی دانشگاه شیراز گفت: دو زلزله‌ی رخ‌داده در منطقه خانه زنیان، به گسل کهمره سرخی مربوط است و به گسل زاگرس ربطی ندارد.

صاحب‌خبر -

فرید مر در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از نظر علمی، دو زلزله‌ی ۵ ریشتری دیروز و امروز در منطقه‌ی خانه زنیان اتفاق خوبی بود؛ زیرا انرژی زیادی از زمین آزاد شد که احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگ و خطرناک را کم می‌کند.

وی ادامه داد: تمامی پیام‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حدس و گمانی بیش نیست و هیچ توجیه علمی ندارد.

مر،ادامه داد: در دنیا تضمینی وجود ندارد که حتی با دردسترس بودن بودجه‌های سنگین پژوهشی بتوان به پیش بینی‌های زمانی موفق و با درصد موفقیت بالا و برای اعلام گسترده نتایج دست زد. این کار در سطح جهانی نیز به عنوان کاری پایه و بنیادی است که فعلاً صرف سرمایه انسانی و مادی از دید پژوهشی روی آن در بسیاری از مؤسسات پژوهشی معتبر دنیا بدون انتظار نتیجه‌گیری‌های کوتاه مدت و قابل اعلام، انجام می‌شود.

استاد پژوهشگر دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه بیشترین تغییر در ایران در منطقه زاگرس است، گفت: بیشتر تغییرات شکل پوسته در منطقه زاگرس به صورت بی‌لرزه رخ می‌دهد. زلزله‌هایی که در این منطقه به ثبت می‌رسند، به صورت مجموعه‌ای از زمین لرزه‌های کوچک تا متوسط هستند.

انتهای پیام/ش/ق

نظر شما