شناسهٔ خبر: 37895859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واگذاری ۳۵ درصد از اجرای نسل پنجم فناوری ارتباطات به هواوی

شکست ترامپ در انگلیس بر سر هواوی

نمایندگان مجلس انگلیس تصویب کردند 35 درصد اجرای نسل پنجم فناوری ارتباطات این کشور به هواوی واگذار شود

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، نمایندگان پارلمان انگلیس به همراه شماری از اعضای دولت در نشست ویژه‌ای ابعاد تصمیم دولت درباره واگذاری اجرای نسل جدید فناوری ارتباطات موسوم به ۵G را به شرکت چینی هواوی بررسی کرده اند. 

دقایقی پیش شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی پخش نشست ویژه مجلس درباره تصمیم دولت برسر همکاری با شرکت چینی هواوی را نیز به صورت زنده آغاز کردند و دومنیک راب بیانیه دولت را در این باره برای نمایندگان حاضر قرائت کرد.
راب افزود: دولت پس از بررسی ابعاد موضوع و کسب دیدگاه سازمان‌های مختلف تصمیم گرفته است ۳۵ درصد از اجرای نسل پنجم فناوری ارتباطات را به چین واگذار کند. این در حالی است که دونالد ترامپ مصرانه از لندن خواسته بود از همکاری با هواوی دست بکشد.
اعضای دولت انگلیس نیز صبح امروز پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر با مقامات نهاد‌های امنیتی و جاسوسی و متخصصان شبکه‌های فناوری ارتباطات به این جمع بندی رسیدند که نمی‌توانند برای اجرای نسل جدید فناوری ارتباطات موسوم به ۵G در انگلیس شرکت چینی هواوی را کنار بگذارند.
به گفته کارشناسان این تصمیم دولت انگلیس شکستی دیگر را برای ترامپ در مقابله با چین آن هم در یکی از متحد‌ترین کشور‌ها با آمریکا و دوست سنتی آن رقم زده است.
رسانه‌ها در انگلیس اعلام کردند دولت انگلیس پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر نتوانست از نقش شرکت هواوی چین در راه اندازی نسل جدید فناوری ارتباطاتی موسوم به فایو جی (۵G) صرف نظر کند.
پیش‌تر بوریس جانسون به طور تلویحی خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود آن‌ها که ما را از اجرای نسل پنجم شبکه ارتباطاتی منع می‌کنند جایگزین معرفی کنند.
در نشست مشترک اعضای دولت و روسای سازمان‌های امنیتی انگلیس که از صبح امروز برگزار شد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درباره چگونگی واگذاری توسعه نسل جدید شبکه تلفن همراه با توجه به تاکید رئیس جمهور آمریکا مصوب کرد شرکت هواوی محدودیت‌هایی را در اجرای فرایند فناوری جدید فایو جی در انگلیس لحاظ کند و به مراکز حساس همچون پایگاه‌های هسته‌ای و نظامی نزدیک نشود.
ترامپ در سفر به لندن از مقامات انگلیس خواسته بود همکاری خود با هواوی را کاملا کنار بگذارند.
وی با طعنه به مقامات لندن گفت: شما پس از خروج از اتحادیه اروپا مهار سیاست‌های خود را می‌خواهید از اتحادیه اروپا بگیرید و به پکن بسپارید اقدامی که می‌تواند برای آمریکا متحد سنتی انگلیس هم به لحاظ تبادل گسترده اطلاعات می‌تواند پیامد‌های امنیتی داشته باشد.
مقامات آمریکایی معتقدند هواوی در صورت اجرای نسل جدید شبکه‌های مخابراتی می‌تواند با دسترسی به اطلاعات حساس، امنیت آنان را به مخاطره اندازد.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس گفت: تصمیم روز سه شنبه دولت این کشور برای مشارکت دادن شرکت هواوی در شبکه مخابرات نسل پنجم انگلیس مسائل اطلاعاتی را به خطر نخواهد انداخت.
راب روز سه شنبه در گفتگو با نمایندگان پارلمان این کشور گفت: مقر ارتباطات دولتی که در حکم سازمان اطلاعات و امنیت انگلیس است «اساسا تایید کرده است که چگونگی ساخت شبکه‌های مخابرات عمومی نسل پنجم و تمام فیبر در انگلیس هیچ ارتباطی با چگونگی به اشتراک گذاشتن داده‌های طبقه بندی شده ندارد.
وی گفت: این تصمیم دولت هرگز به اشتراک گذاری اطلاعات را به خطر نخواهد انداخت. مهم‌ترین حمله اخیر به مخابرات انگلیس از طرف روسیه صورت گرفته است. دولت انگلیس به دنبال جذب فروشندگان جدید خواهد بود که هنوز به انگلیس نیامده اند. دولت انگلیس باید فناوری خود را متنوع کند.

نظر شما