شناسهٔ خبر: 37895637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحرکات مشکوک تروریست‌های آمریکایی در مرزهای عراق

مهر

ایالات متحده آمریکا به منظور دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه در این کشور، تحرکات نظامی خصمانه ای را در مرزهای عراق آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا تلاش‌های مشکوکی را در مناطق مرزی عراق آغاز کرده است؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد سردمداران تروریست آمریکایی قصد دارند مواضع نظامی خود را در مناطق مرزی به ویژه در مرزهای مشترک عراق با سوریه، تثبیت کنند.

بیشتر بخوانید

آغاز فاز جدید حرکت ضدآمریکایی در منطقه با معامله قرن

حزب‌الله عراق: نخست‌وزیر بعدی باید آمریکایی‌ها را اخراج می‌کند

ادامه ترورهای مرموز در عراق

ناظران سیاسی تحولات منطقه بر این باورند که آمریکایی‌ها با هدف کاستن از شدت و حدت فشارهایی که علیه آنها در عراق اعمال می‌شود، به تثبیت مواضع خود در مناطق مشترک مرزی روی آورده اند و از این رهگذر، در صدد هستند تا زمینه برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم اخراج بیگانگان از خاک این کشور را فراهم سازند؛ هدفی که البته به نظر نمی‌رسد در نهایت محقق شود.

مسأله دیگری که در خصوص تحرکات مشکوک ایالات متحده آمریکا در مرزهای عراق به ویژه مرزهای مشترک آن با سوریه قابل ذکر به نظر می‌رسد، این است که واشنگتن قصد دارد از این طریق، دولت بغداد را برای تداوم روابط با آن تحت فشار قرار دهد. این مسأله به ویژه در اظهارات چندی پیش مقام ارشد آمریکایی به چشم می‌خورد. در همین ارتباط، چندی پیش «جیمز جفری» فرستاده آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش گفته بود: «عراقی‎‌ها باید به روابط دوجانبه‌ای که فراتر از مسأله حضور آمریکا است، بیاندیشند».

بنابراین، پر واضح است که تلاش‌های خصمانه و مشکوک تروریست‌های آمریکایی در مرزهای عراق با هدف تحت فشار قرار دادن دولت بغداد صورت می‌پذیرد و سردمداران آمریکایی تلاش می‌کنند از این اقدام خود به عنوان اهرم فشاری بر مقامات عراقی بهره‌برداری کنند. بدون شک، این تحرکات نظامی نمی‌تواند با تلاش‌های سابق آمریکایی‌ها بی ارتباط باشد. آمریکایی‌ها پیشتر رسماً خواستار ایفای نقش بیشتر ناتو در عراق شدند. رئیس جمهور آمریکا شخصاً خواستار این مسأله شده است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که درخواست ایالات متحده آمریکا از ناتو برای ایفای نقش بیشتر و پررنگ‌تر در تحولات عراق، برای تأمین اهداف واشنگتن در این کشور صورت گرفته است. علت آن است که مقامات آمریکایی بر این باورند که از طریق ایفای نقش بیشتر ناتو، آن‌ها می‌توانند به بازاستقرار نیروهای خود در عراق در قالب این سازمان بپردازند. واشنگتن در صدد است تا در صورت عملیاتی شدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج تروریست‌های آمریکایی، اینگونه القا کند که حضورش در عراق در چارچوب حضور نیروهای بین المللی است.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها سلسله تحرکات خصمانه و مشکوکی را در عرصه نظامی به ویژه در نقاط مرزی عراق در پیش گرفته اند تا از این رهگذر، به رؤیای تداوم حضور نظامی خود در خاک عراق جامه عمل پوشانند. همزمان با تحرکات نظامی، آمریکایی‌ها تحرکات سیاسی گسترده و کارشکنی‌های بیشماری را جهت بحران‌سازی سیاسی در عراق را در پیش گرفته اند.

در عین حال، رسانه‌های وابسته به آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا اینگونه القا کنند که میان جمهوری اسلامی ایران و عراق اختلافاتی وجود دارد تا بدین ترتیب از نفوذ تهران در این کشور بکاهند. این درحالی است که تهران و بغداد همواره دوشادوش یکدیگر در راستای کاهش تنش در سطح منطقه و همچنین در عراق گام برداشته اند و علیرغم فرافکنی‌های گسترده، هیچگاه اختلافی با یکدیگر نداشته اند.

این هماهنگی‌ها و همگرایی‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق علیرغم خواست و اراده آمریکایی‌ها تا بالاترین سطوح ادامه داشته است؛ به گونه‌ای که علیرغم میل بیگانگان، حتی ارتباطی ناگسستنی میان دو ملت شکل گرفته است. درهمین ارتباط، پیشتر رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده بودند: «ارتباطات دو ملت ایران و عراق بی‌نظیر است». ایشان در ادامه با اشاره به تجلی این ارتباط تنگاتنگ تأکید کرده بودند: «نمونه بارز این ارتباط، پیاده‌روی بزرگ اربعین است».

بنابراین، پر واضح است که فرافکنی‌های بیگانگان و در رأس آنها آمریکایی‌ها برای ایجاد انشقاق میان دو متحد جدانشدنی در منطقه کاملاً با شکست مواجه شده است. آنچه بیش از پیش خشم ایالات متحده آمریکا را برافروخته است، روابط حسنه مرجعیت عالیقدر عراق با جمهوری اسلامی ایران است؛ مسأله ای که موجب شده است تا قطار عبور از برخی بحران‌های کنونی در عراق با سرعت بیشتری در حال حرکت باشد.

این وحدت و همبستگی میان دو طرف به ویژه پس از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از پیش تقویت شده است و نوید عبور قریب‌الوقوع عراق از برخی بحران‌های کنونی در این کشور را می‌دهد؛ مسأله ای که به هیچ وجه به مذاق تروریست‌های آمریکایی خوش نیامده و نخواهد آمد، زیرا آنها با متوسل شدن به گام‌های نظامی و سیاسی، تمام تلاش خود را برای غرق کردن عراق در بحرانی ناتمام به کار بسته اند تا از این رهگذر تداوم حضور خود در این کشور را تضمین سازند.

در هر صورت، آنچه که واضح و مسلم به نظر می‌رسد این است که تحرکات مشکوک و خصمانه آمریکایی‌ها در عراق در دو عرصه نظامی و سیاسی در جریان است و واشنگتن تمام تلاش خود را به کار بسته تا به هر نوعی، ضمن کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق، مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه را دور بزند. این در حالی است که تظاهرات میلیونی اخیر در عراق عمق نفرت مردم این کشور از تروریست‌های آمریکایی را به منصه ظهور رساند و نشان داد که مردم عراق کوچک‌ترین ارزشی برای نیروهای آمریکایی قائل نیستند.

نظر شما