شناسهٔ خبر: 37895586 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ترامپ طرح «معامله قرن» را اعلام کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا طرح موسوم به معامله قرن را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا طرح موسوم به معامله قرن را اعلام کرده و در قالب آن  تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی را پیشنهاد داده است.

وی در عین حال گفت که آینده تشکیل دولت فلسطین منوط به این است که آن‌ها قاطعانه تروریسم را رد کنند.

ترامپ گفت که راه حل ما به سمت دو کشوری خواهد بود و هیچ خطری برای اسرائیل ایجاد نکند. ما اجازه نمی دهیم که حملات به اسرائیل ادامه یابد و نمی‌خواهیم که این طرح امنیت اسرائیل را زیر سوال ببرد.

ترامپ که در جریان نشستی خبری با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این طرح را اعلام کرد، طی سخنانی بی‌اساس مدعی شد که رژیم صهیونیستی «گام‌های بلندی به سمت صلح» برداشته است.

ترامپ گفت که همانطور که همه می‌دانند من کارهای بزرگی برای اسرائیل انجام دادم، سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کردم و بلندهای جولان را برای اسرائیل به رسمیت شناختم و از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدم.

وی با بیان این‌‌که این طرح شامل ۸۰ صفحه است، مدعی شد که معامله قرن یک پیشنهاد برد-برد برای هر دو طرف است.

به گزارش یورونیوز، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که من باید کار بزرگی هم برای فلسطینی‌ها هم انجام دهم و قدم بزرگی برای آنهاست که کشور خودشان را داشته باشند و این می تواند آخرین شانس آنها باشد.

ترامپ همچنین وعده سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری به همراه سایر کشورها در کشور فلسطین را داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه خواستار توقف فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی و توقف پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدای فلسطینی شد.

ترامپ همچنین گفت که بیان شعارهای ضداسرائیلی نیز باید متوقف شود.

وی افزود که تاکنون طرحی که تا این اندازه به جزئیات پرداخته باشد، ارائه نشده است.

ترامپ در ادامه گفت که نقشه‌ای که طرح او دارد در شرق بیت‌المقدس جایی را برای فلسطینی ها ایجاد می‌کند و ما در آنجا هم سفارت باز خواهیم کرد. اسرائیل با پادشاه اردن از نزدیک کار خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که مساله مسجد القصی باید همانطور بماند و مسلمانان مانند گذشته آنجا نماز بگذارند.

ترامپ با بیان این‌که تعداد زیادی از رهبران جهان به او زنگ زده‌اند و گفته‌اند که از این طرح حمایت می‌کنند، افزود: «من با ۵۴ رهبر کشور عرب و اسلامی صحبت کرد و آنها هم هدف‌های مشترک دارند تا فرصت‌های مشترک ایجاد کنند».

وی با تشکر از اردن، بحرین و امارات متحده عربی گفت که آنها اقدام‌های زیادی برای این طرح انجام دادند و سفرایشان را امروز به این جلسه فرستادند.

نتانیاهو نیز گفت که این لحظه خاصی است برای من و افتخاری است که امروز اینجا باشم؛ در میان گروه صلحی که ترامپ تشکیل داد.

وی با تشکر از سفرای سه کشور عربی گفت که این نشانه بزرگی است که شما اینجا هستید.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که اسرائیل همیشه به دنبال صلح بوده است، گفت: «طرح‌ها شکست می‌خورند، چرا که توازن بین امنیت اسرائیل و حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشور مستقل را به رسمیت نمی شناختند».

وی افزود: «آقای رئیس‌جمهور، شما حق ما را بر دره اردن به رسمیت شناختید. شما به رسمیت شناختید که اسرائیل باید بتواند خودش از خودش دفاع بکند».

برچسب‌ها:

نظر شما