شناسهٔ خبر: 37893236 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

برایانت اسطوره 41 ساله NBA بر اثر سقوط هلی کوپتر درگذشت

افسانه «کوبی»

صاحب‌خبر -


گروه ورزش / در آخرین ساعات یکشنبه به وقت ایران و صبح همین روز در امریکا، خبری تلخ جامعه ورزش جهان بخصوص بسکتبال را در شوک فروبرد. خبری مبنی بر اینکه هلیکوپتر Sikorsky S-76 متعلق به کوبی برایانت، اسطوره نامدار بسکتبال «ان‌بی‌ای» در کالاباساس کالیفرنیا سقوط کرده و همه سرنشینان آن از جمله «جیانا» دختر 13 ساله برایانت و مربیان او کشته شده‌اند. کوبی برایانت ۴۱ ساله، طی ۲۰ سال عضویت در باشگاه لس‌آنجلس لیکرز، 5 بار به قهرمانی مسابقات NBA رسید. کسب 2 بار جایزه MVP فینال، 2 بار قهرمانی در المپیک با تیم ملی امریکا، 18 بار حضور در آل استار، 4 بار بهترین بازیکن آل استار، 11 بار در تیم منتخب سال، 2 بار در تیم دوم و سوم منتخب سال، 9 بار در تیم اول دفاعی سال، 2 بار امتیازآورترین بازیکن سال، یک بار قهرمان مسابقات اسلم دانک آل استار و تنها بازیکن تاریخ که 2 شماره از یک تیم برایش بایگانی شده است (8 و 24)، از جمله افتخارات این بسکتبالیست بود. برایانت در آوریل ۲۰۱۶ از مسابقات حرفه‌ای کناره‌گیری کرد و حدود دو سال پیش به عنوان اولین ورزشکار حرفه‌ای به خاطر بازی در فیلم کوتاه «بسکتبال عزیز» جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را دریافت کرد. برایانت و همسرش «ونسا»، 4 دختر به نام‌های «جیانا، ناتالیا، بیانکا و کاپری» دارند که با این اتفاق خانواده 6 نفره‌شان به 4 نفره تبدیل شد. این اسطوره در 24 اکتبر سال 2018، میهمان برنامه معروف جیمی کیمل بود و در مورد مسائل مختلفی صحبت کرد که بخشی از آن در مورد دخترش جیانا و فعالیتش در ورزش بسکتبال بود. کوبی گفت: «برای ادامه راهم نیازی به داشتن پسر ندارم، دخترم هست.»
مرگ این بسکتبالیست نامدار، موجی از واکنش‌ها را میان جامعه ورزش جهان به همراه داشت. کریم عبدالجبار از بازیکنان بنام تاریخ بسکتبال امریکا در یک پیام ویدئویی که در توئیتر منتشر کرد، از کوبی برایانت به عنوان فردی نام برد که شخصیتش ورای یک ورزشکار بود. شکیل اونیل، از دیگر چهره‌های ماندگار بسکتبال امریکا در پیامی، کوبی برایانت را برادر خود نامید و نوشت: «کلمات نمی‌توانند دردی را که می‌کشم، بازگو کنند.» فرانچسکو توتی، اسطوره فوتبال ایتالیا در توئیتی نوشت: «افتخار می‌کنم که تو را می‌شناختم، قهرمان داخل و بیرون زمین. روحت قرین رحمت.» کریستیانو رونالدو در اینستاگرامش این متن را منتشر کرد: «کوبی یک افسانه واقعی و الهامبخش بسیاری از افراد بود. تسلیت به خانواده و دوستان و خانواده‌های همه کسانی که در این سانحه جان خود را از دست دادند.» لیونل مسی، ستاره آرژانتینی بارسلونا نیز اظهار داشت: «تمام عشق من برای کوبی و خانواده‌اش و دوستانش است. ملاقات با تو و لحظات خوبی که با هم داشتیم، بسیار لذتبخش بود. ما نابغه‌های کمی مثل او داشتیم.» علاوه بر اشخاص مطرح و ورزشکاران بزرگ، باشگاه‌های فوتبال اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم با انتشار متن‌هایی که حاوی جملاتی چون «میراث تو تا ابد در یادها خواهد ماند»، «در آرامش بخواب نماد ورزش»، «یک افسانه ورزشی ما را ترک کرد» و «قهرمان‌ها تا همیشه باقی خواهند ماند» به خبر درگذشت کوبی برایانت واکنش نشان دادند. در ایمیل رسمی اتحادیه NBA به کارکنانش جهت اعلام خبر فوت کوبی از این جمله استفاده شد: «او عاشق لحظات تراژیک بود، خداحافظ مامبای سیاه.» دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری امریکا هم در توئیتی نوشت: «این خبر وحشتناک است.» در هنگام انتشار خبر درگذشت کوبی، مسابقات مختلفی در سراسر جهان درحال برگزاری بود و اکثر آنها تحت‌الشعاع این اتفاق قرار گرفت و به این چهره اسطوره‌ای ادای احترام شد. به عنوان مثال در بازی‌های NBA، دو تیم سن آنتونیو اسپرز و تورنتو رپترز در 24 ثانیه نخست مالکیت خود بازی نکردند. این 24 ثانیه به دلیل شماره پیراهن برایانت در لیکرز است. در دیگر دیدارها مانند بازی نیواورلینز پلیکانز و بوستون سلتیکس نیز تیم‌ها همین اقدام را انجام دادند. همچنین نیمار، ستاره برزیلی پاری سن ژرمن پس از گلی که به لیل زد، عدد 24 را نشان داد. برایانت در آوریل ۲۰۱۶ با انتشار متنی احساسی از دنیای بسکتبال خداحافظی کرد. او در بخشی از متن خداحافظی‌اش نوشت: «تو از من جنگیدن خواستی و من قلبم را به تو دادم.» در سال‌های گذشته کوبی پای ثابت گزارش‌های نشریات معتبر جهان بود که به محبوب‌ترین و ثروتمندترین ورزشکاران جهان اختصاص داشت.
میلان و بارسا؛ تیم‌های مورد علاقه کوبی
کوبی برایانت حدود 2 سال پیش در مصاحبه‌ای درباره علایق فوتبالی‌اش صحبت کرد. او گفت: «آث میلان را دوست دارم و طرفدار بارسلونا هم هستم. وقتی دست‌هایم را باز می‌کنم، 4 رنگ دیده می‌شود. آبی، اناری، قرمز و سیاه.» برایانت در سال‌های گذشته رابطه دوستانه‌ نزدیکی با رونالدینیو و لیونل مسی داشت. باشگاه میلان در توئیترش نوشت: «شوکی که از شنیدن خبر درگذشت یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران تاریخ و یک هوادار واقعی میلان یعنی کوبی برایانت به ما وارد شده را با هیچ کلمه‌ای نمی‌توانیم توصیف کنیم. تا ابد دلتنگت خواهیم بود، کوبی.» باشگاه بارسلونا هم نوشت: «از شنیدن خبر مرگ کوبی برایانت، یک ورزشکار نمونه چه در زمین و چه خارج از زمین بسکتبال شوکه شدیم. در آرامش بخواب.»  پس از انتشار خبر مرگ کوبی، موضوعات عجیبی هم مطرح شد که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. از جمله اینکه 8 سال پیش یک کاربر در توئیترش نوشته بود: «کوبی قراره در یک تصادف هلی کوپتری بمیره.» در سال ۲۰۱۷ نیز انیمیشنی ساخته شده که در آن کوبی برایانت را نشان می‌دهد که جام‌های قهرمانی در دستش است و بر اثر سقوط هلی‌کوپتر کشته می‌شود!

نظر شما