شناسهٔ خبر: 37892155 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معرفی مؤلفان و داوران نمونه جهاد دانشگاهی اصفهان

سمیرا قاسمی

مراسم معرفی و تقدیر از مؤلفان و داوران نمونۀ انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان در سال ۱۳۹۸، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

محمد نیکزاد، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان، در این مراسم  که ظهر سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: همه پیشرفت‌های مادی و معنوی بشر، ریشه در تربیت افراد، مطالعه کتاب، تحلیل درست از محتوا و برداشت صحیح و منطقی از آن دارد که از منبع زلال ایمان، معرفت، تعهد و ایثار نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از این منظر، کشور ما وامدار همه استادانی است که به‌حق، چراغ هدایت بشریت را به تأسی از پیامبر اعظم (ص) روشن و فروزان نگه‌داشته‌اند. تقدیر از اساتید، یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباخته‌ای است که در طول  تاریخ، در عرصه رشد و  تعالی، زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته‌اند.

نیکزاد، خطاب به مؤلف و داور نمونه‌ای که در این مراسم حضور داشت، گفت: از اینکه با تلاش‌های ارزنده و تلاش خستگی‌ناپذیر، جهت تولید و اشاعۀ علم و معرفت در کنار انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان بودید در کمال احترام و به رسم ادب و اخلاص، زحمات شما را ارج می‌نهیم و باعث افتخار است که بتوانیم در کنار شما ادامه‌دهندۀ این راه باشیم.

وی سپس، ملاک ارزیابی مؤلفین نمونه را محتوای کتاب و فروش خوب آن در سطح دانشگاه‌های کشور دانست و توضیح داد: سید احمد احمدی بابت تألیف و ترجمۀ کتاب‌های «فنون و روش‌های مشاوره و روان‌درمانی»، «هدایت مشاوره و مشورت در اسلام»، «رفتارشناسی کودک» و «تربیت در اسلام» و محمدسعید شفیعی، برای تألیف کتاب‌های «حقوق نسل‌کشی»، «وقف از دیدگاه مراجع تقلید» و «تغییرات آب و هواشناسی بر حقوق بشر» به‌عنوان مؤلفان نمونه انتشارات جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۸ انتخاب‌شده‌اند.

نیکزاد با معرفی برگزیده بخش داوران نمونه افزود: در بخش علوم سیاسی، محسن دوازده‌امامی به خاطر داوری‌های خوب، ارائه راهکارها و مطالعۀ ریز محتوای کتاب‌ها و در بخش کامپیوتر و هوش مصنوعی، محمدسعید احسانی بابت اشراف بر رشته‌های زیرمجموعه کامپیوتر و ارائۀ پیشنهادهای سازنده به مؤلفین کتاب‌ها برای به‌روزرسانی محتوای کتاب‌های داوری شده به‌عنوان دو داور برتر شناخته شدند.

داریوش اسماعیلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: بیش از سی سال است که انتشارات جهاد دانشگاهی، در دانشگاه اصفهان حضور دارد و امکان طبع و نشرِ پژوهش‌ها و زحمات و مرارت‌های فکری اساتید را فراهم می‌کند تا افراد بیشتری بتوانند از حاصل این اندیشه‌ها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب طی این سال‌ها در انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان چاپ‌شده و  از این نظر یکی از انتشاراتی‌های پیشروی جهاد دانشگاهی در کشور هستیم.

پس از ایراد این سخنان، سید احمد احمدی که به‌عنوان مؤلف نمونه انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان معرفی‌شده بود با معرفی آثار خود گفت: در تمام کتاب‌هایی که نوشته‌ام سعی کردم به‌صورت عملیاتی موارد را برای مخاطبان شرح بدهم تا بتوانند به‌راحتی مطلب را درک و از آن استفاده کنند.

وی که آثارش با تیراژ پنج هزار نسخه‌ای به چاپ پانزدهم و شانزدهم رسیده، خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان برای کتاب‌هایم تبلیغ نکردم و هرگز به هیچ استادی توصیه نکردم که از آن به‌عنوان منبع درسی استفاده کند، اما خوشحالم که این کتاب‌ها کم‌کم جای خودش را بازکرده است.

احمدی افزود: کتاب دیگری نیز با نام «روانشناسی نوجوانان و جوانان» داشتم که از سوی انتشارات مشعل منتشر می‌شد، اما بعد از فوت آقای چراغی مسئول انتشارات، این کتاب در انبار انتشارات حبس شده و متأسفانه بیرون نمی‌آید.

در این لحظه، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان یادآور شد: یکی از ویژگی‌های انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان توجه به آثار روانشناسی و مدیریت است، به‌طوری‌که در کشور به‌عنوان ناشر تخصصی این دو حوزه شناخته‌شده و خوشحالم در دوره‌ای که تیراژ کتاب به صد عدد رسیده می‌بینیم هنوز کتاب‌هایی هستند که با تیراژ پنج هزارتایی منتشر می‌شوند و به چاپ شانزدهم می‌رسند.

محمد سعید احسانی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی هوش مصنوعی دانشگاه اصفهان و داور برگزیده انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم با معرفی کتابی در حوزۀ سیبرنتیک که آن را به فارسی ترجمه کرده بود، گفت: حدود ۱۵ سال پیش این کتاب را ترجمه کرده بودم، اما به این دلیل که رشد جامعه هنوز به این حد نرسیده بود آن را منتشر نکردم تا اینکه امسال به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان این اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: این کتاب حاصل گفتگوی نوربرت وینر، بنیان‌گذار علم سیبرنتیک با یکی از صاحب‌نظران علم مهندسی پزشکی است که بعد از جنگ جهانی دوم منتشر شد و این علم را در قرن بیستم پایه‌گذاری کرد.

احسانی تصریح کرد: سیبرنتیک درواقع نوعی بینش است که به جهان به چشم احتمالات نگاه می‌کند و هیچ‌چیز را مطلق فرض نمی‌کند. از دید این علم جهان بر سه ‌پایه ماده، انرژی و اطلاعات استوار است و از همین دریچه به علم ارتباطات و مباحثی مثل هوش مصنوعی و اینترنت وارد می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اصل مهمی در تجارت، برخورد نظامی، اطلاعاتی، امنیتی و... وجود دارد که ما به آن توجه نمی‌کنیم و این اصل، همان است که عزیز نسین، طنزپرداز ترک در یکی از داستان‌هایش به آن اشاره‌کرده؛ «دونده، برنده است».

احسانی افزود: در همه عرصه‌ها کسی که زودتر وارد عمل می‌شود موفق‌تر است. امروز که حدود ۱۵ سال از ترجمه کتابم گذشته همه آن را تائید می‌کنند، اما چه خوب بود اگر همان زمان کسی ارزش این اثر را درک می‌کرد و از آن بهره می‌برد. بااین‌همه از جهاد دانشگاهی اصفهان تشکر می‌کنم که  هنوز به‌نوعی از سایر انتشاراتی‌ها جلوتر است و اقدام به انتشار این کتاب کرده.

داور نمونه جهاد دانشگاهی اصفهان در ادامه با تقدیر از محتوای کتاب‌های منتشر شده در جهاد دانشگاهی اصفهان خاطرنشان کرد: کتابی که نویسنده یا مترجم یا تحلیل‌گر آن را فهمیده باشد، کتاب خوبی خواهد بود.

رونمایی از کتاب‌های نمونه جهاد دانشگاهی اصفهان در سال ۱۳۹۸ و اهدای لوح تقدیر از سوی مدیر انتشارات و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان به سید احمد احمدی و محمدسعید احسانی پایان‌بخش این مراسم بود.

انتهای پیام

نظر شما