شناسهٔ خبر: 37891125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

روزگار ملتهب بغداد

شلیک‌های پراکنده راکت از منابع ناشناس به سمت منطقه سبز بغداد که سفارتخانه‌ها و ساختمان‌های دولتی در آن قرار گرفته‌اند ادامه یافته‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بامداد دوشنبه، اصابت 3 موشک کاتیوشا به محل سفارت امریکا در بغداد، باعث مجروح شدن دست‌کم یک نفر در این سفارتخانه شد. هیچ گروهی مسوولیت این حمله را نپذیرفته ‌است. مقام‌های حشدالشعبی عراق، این حملات را اقداماتی مشکوک برای ایجاد تنش در عراق و جلوگیری از اجرای مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان خارجی عنوان کرده‌ است. همزمان اعتراضات در شهرهای بغداد، بصره، ناصریه و کربلا، بار دیگر به خشونت کشیده‌ شد. به گفته وزارت کشور عراق دست‌کم 12 نفر در اعتراضات خشونت‌آمیز 3 روز گذشته در عراق کشته شده‌اند، این در حالی است که طرفداران مقتدی صدر، روحانی بانفوذ عراقی، از جمعه هفته گذشته و بعد از راهپیمایی بزرگ در مخالفت با حضور نظامیان امریکایی در عراق، صف خود را از صف معترضان به دولت جدا کرده‌اند. نزدیک به 4 ماه بعد از آغاز اعتراضات به فساد گسترده و مشکلات اقتصادی در عراق، این اعتراضات علی‌رغم استعفای دولت عادل عبدالمهدی همچنان ادامه دارد.

حمله راکتی به سفارت امریکا

یکشنبه شب، بار دیگر یک حمله مشکوک راکتی دیگر به ساختمان سفارت امریکا در بغداد انجام شد؛ حمله‌ای که مقام‌های سفارت امریکا ابتدا آن را تکذیب و ادعا کردند تمامی موشک‌های شلیک شده به منطقه سبز بغداد در محلی خارج از محل سفارت فرود آمده ‌است، اما بعد از چند ساعت رسانه‌های امریکایی به نقل از منابع آگاه و کارکنان سفارت امریکا در بغداد، بدون ذکر نام، خبر دادند که دست‌کم یک موشک کاتیوشا به محل غذاخوری سفارت امریکا اصابت کرده ‌است. به گفته کارکنان این حمله هنگام شام انجام شده و دست‌کم یک فرد بر اثر انفجار حاصل از آن مجروح شده‌ است. خبرگزاری رویترز از زخمی شدن 3 نفر در این حمله خبر داده ‌است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، از 5 موشک کاتیوشای شلیک شده به سمت سفارت امریکا در بغداد، دست‌کم 3 موشک به تاسیسات سفارت امریکا برخورد کرده ‌است.

مقام‌های عراقی و گروه‌های حشدالشعبی، این حمله را محکوم کرده‌اند و در بیانیه‌های جداگانه از حمله موشکی به سفارتخانه‌های خارجی و اماکن دیپلماتیک انتقاد کرده‌اند. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور، محمد حلبوسی‌ رییس پارلمان، محمد علی حکیم‌ وزیر امور خارجه، هادی عامری‌ رییس فراکسیون فتح پارلمان عراق، جواد الطلیباوی‌ سخنگوی نظامی گروه عصائب اهل‌الحق، ابوعلی البصری معاون نایب‌رییس سازمان حشدالشعبی، نسبت به این حمله واکنش نشان داده‌اند. هادی العامری تاکید کرد: «حمله به سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک خارجی در عراق را نمی‌پذیریم.» او افزود: «این اقدامات خرابکارانه با هدف فتنه‌انگیزی و مانع‌تراشی در مسیر اعمال حاکمیت عراق و خروج نیروهای خارجی است که پارلمان آن را تصویب کرده است.» به گزارش فارس، ابوعلی البصری در واکنش به این حمله گفته‌ بود: «برخی طرف‌ها سعی دارند نام الحشدالشعبی را بدون هیچ دلیلی در این ماجرا به زبان آورند. تشکیلات الحشدالشعبی به‌طور منظم و منسجم کار می‌کند و ما نشست‌ها و جلسات توجیهی مستمری را با گروه‌های وابسته به الحشدالشعبی داریم.» پیش از او نیز «جواد الطلیباوی» سخنگوی عصائب اهل الحق در توییترش اعلام کرد که هیچ کدام از گروه‌های مقاومت الحشدالشعبی در شلیک راکت به سمت سفارت امریکا در منطقه دخالت نداشته‌اند و اصولا الحشدالشعبی مدت‌هاست که استفاده از این سلاح را پشت‌سر گذاشته است.

علی‌رغم تکذیب نقش نیروهای حشدالشعبی عراق در چنین حمله‌ای، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای گمراه‌کننده برای رسانه‌های این کشور، مسوولیت این حمله را متوجه «تهدیدهای رو به گسترش ایران در منطقه» کرده ‌است. این سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته‌ است: «وضعیت امنیتی همچنان تنش‌آلود است و تهدید گروه‌های نظامی تحت حمایت ایران نیز ادامه دارد، در نتیجه ما هم باید آمادگی خود را حفظ کنیم.» وزارت خارجه امریکا خبر داده ‌است که از شهریور ماه امسال تاکنون 14 حمله به ساختمان سفارت این کشور انجام شده که دست‌کم 3 حمله در یک ماه گذشته رخ داده‌اند.

دولت ایالات‌متحده امریکا، 25 روز پیش، با مطرح کردن ادعاهایی در مورد برنامه‌ریزی ایران برای حمله به اماکن دیپلماتیک امریکا، طی یک علمیات تروریستی، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، 2 تن از فرماندهان ارشد عملیات ضدتروریستی در منطقه را به شهادت رساند. مقام‌های امریکایی هرگز سندی در مورد تهدیدهای ادعایی خود منتشر نکرده‌اند. عملیات تروریستی امریکا علیه فرمانده ارشد نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمتر از یک هفته بعد با حمله موشکی وسیع ایران به پایگاه عین‌الاسد پاسخ داده ‌شد. براساس آخرین آمار رسمی که توسط وزارت دفاع امریکا منتشر شده‌ است، دست‌کم 34 نظامی امریکایی در حمله به عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند. در پی حمله تروریستی ارتش امریکا به کاروان شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، پارلمان عراق با تصویب یک قطعنامه از دولت خواست که در تمامی توافق‌های امنیتی و نظامی با امریکا تجدیدنظر کرده و فرآیند اخراج نظامیان امریکایی از این کشور را آغاز کند. دولت ایالات‌متحده امریکا در پاسخ به این مصوبه پارلمان عراق، اعلام کرده که قصدی برای خروج از این کشور ندارد. جمعه هفته گذشته، شهروندان عراقی در راهپیمایی گسترده، خواهان خروج نظامیان خارجی از خاک کشورشان شدند.

وضعیت نامشخص دولت

در حالی که دو ماه از تقدیم استعفای نخست‌وزیر عراق، عادل عبدالمهدی در واکنش به اعتراضات در این کشور می‌گذرد، نمایندگان پارلمان این کشور همچنان از انتخاب یک نخست‌وزیر جدید بازمانده‌اند. این در حالی است که اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد و در طول 3 روز گذشته چندین نفر بر اثر خشونت‌ها در شهرهای ناصریه، بصره، بغداد و کربلا، کشته و زخمی شده‌اند. به گفته نمایندگان فراکسیون فتح پارلمان عراق، قرار است در طول 48 ساعت آینده نامزد نخست‌وزیری برای جانشینی به جای عادل عبدالمهدی معرفی شود. به نوشته فارس، علی شکری، محمد توفیق علاوی و عبدالغنی الاسدی، همچنان 3 نامزد اصلی این فراکسیون برای برعهده گرفتن مقام نخست‌وزیر هستند. روز جمعه بعد از بیانیه مقتدی صدر، رهبر فراکسیون سائرون پارلمان عراق برای خروج طرفدارانش از اعتراضات علیه دولت، گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق جدید میان فراکسیون‌های بزرگ پارلمان عراق برای معرفی یک نامزد برای برعهده گرفتن مقام نخست‌وزیر افزایش یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما