شناسهٔ خبر: 37890826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

نظام بودجه ریزی نیازمند اصلاح است| مذاکره با آمریکا هرگز اتفاق نخواهد افتاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح نظام بودجه ریزی در کشور شدند و تأکید کردند که مذاکره با آمریکا بعد از شهادت سردار سلیمانی هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه هشتم بهمن ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

مجلس در بررسی بودجه ردیفی به جبران خسارات ناشی از بهره‌برداری معادن اختصاص دهد

کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری(س) را تسلیت گفت و افزود: اگر چه وقت محدود است خیلی کوتاه به دو پایه از مبانی قدرت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده سپس به مطالبی از حوزه انتخابیه می‌پردازم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در طول تاریخ هیچ گاه متجاوز و سلطه گر نبوده است، اما هر گاه مورد ظلم و تجاوز دشمن قرار گرفته با مقاومت و شجاعت و تدبیر و فرهنگ غنی، متجاوز را در هم کوبیده و آنان را پشیمان کرده است و این مقاومت ریشه در عاشورای ۶۱ هجری قمری دارد و بالاترین قدرت نرم بازدارنده جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد:، اما قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اعتراف دوست و دشمن قرار گرفته است، همکاران عزیز این واقعیت تلخ را به یاد دارید که در ابتدای جنگ تحمیلی سیم خاردار را برای استفاده در خطوط دفاعی جبهه‌ها از خارج وارد می‌کردیم چه رسد به تجهیزات پیشرفته جنگی، در مقابل این ضعف و وابستگی به ارث رسیده از رژیم طاغوت نقطه قوت ما تکیه بر مکتب مقاومت و اراده پولادین جوانان بود، همان جوانان رزمنده‌ای که بعد از جنگ برای قدرت سخت، دفاع بازدارنده را گذاشتند و جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات دفاعی را در کشور تولید کردند.

دهقانی فیرورآبادی خاطرنشان کرد: درهم کوبیده شدن پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد بعد از اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا و سرنگون شدن مدرن‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا که حریم هوایی کشور را نقض کرد تنها جلوه‌ای از قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: ایران امروز ۴۰ سال بعد از انقلاب همچون عربستان گاو شیرده آمریکا نیست یا مثل ایران قبل از انقلاب میش رام شده آمریکا نیست، ایران امروز با رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و با خودباوری و اعتماد به نفس ملی و به برکت از خود گذشتگی مردم و جوانان غیور خود در اوج اقتدار همچون شیر در مقابل قلدری آمریکا است و از منافع و مصالح خود دفاع می‌کند و الهام بخش دیگر کشور‌ها در عرصه روابط بین الملل به ویژه در مقابله با یک جانبه‌‎گرایی آمریکا است.

دهقانی فیرورآبادی اظهار کرد: جای دارد در اینجا یاد و خاطره همه شهدا، امام شهدا و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.

وی با اشاره به اینکه در فرصت باقی مانده به بیان ماده‌ای از قانون برنامه توسعه ششم و مشکلی از مشکلات حوزه انتخابیه ام اشاره می‌کنم، گفت: همان طور که همه استحضار دارند وظیفه مجلس و نمایندگان مردم قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است بر این اساس مطابق بند الف ماده ۴۳ برنامه توسعه ششم در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی، خسارت‌هایی به اهالی منطقه و بخش کشاورزی آن‌ها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آن‌ها برای جبران خسارت‌های وارده و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می‌یابد در بودجه سال جاری کشور یعنی ۱۳۹۸ با پیگیری نمایندگان استان‌های درگیر با آسیب‌های موضوع این قانون برای اولین بار رقم ردیف درآمدی از ۸ میلیارد تومان به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، در طول سال جاری در استان یزد با جلسات مستمر مجمع نمایندگان استان با استاندار، مدیران اجرایی و مقامات قضایی هماهنگی‌های لازم برای این قانون به عمل آمد، درست هنگامی که میزان قابل توجهی از این عوارض حصول گردید با کمال تعجب دولت در لایحه بودجه سال آینده مجدد این رقم درآمدی را کاهش داد و آن هم در شرایطی که دولت برای انجام وظایف خود بیشترین نیاز به منابع درآمدی دارد.

دهقانی فیرورآبادی افزود: اگر چه تلاش‌های گسترده‌ای در طی سال‌های گذشته برای صنعتی کردن و بهره‌برداری از معادن در استان یزد انجام گرفته، اشتغال و تولید را به همراه داشته و صادرات و ارزآوری محصولات تولیدی برای ما مشهود و قابل تقدیر است، اما این حجم فعالیت صنعتی و معدنی مشکلات و آسیب‌‎هایی ایجاد کرده است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن غافل شد. از مجموع ۵۶۲ معدن بهره‌برداری شده استان ۶۸ معدن به طور مستقیم و غیر مستقیم فعالیت کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده و کشاورزان زحمتکش استان در حوزه زراعت و باغداری و دام و طیور و منابع آبی از جمله قنوات و چاه‌های آب را با مشکل مواجه نموده است.

افزایش بیماری‌های مزمن تنفسی و رشد ابتلا به سرطان در یزد حاصل فعالیت معادن است

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: خسارت وارده به بخش کشاورزی سالانه حدود ۱۶۰۰ میلیارد ریال می‌باشد، محدوده این آسیب‌ها کل استان است به ویژه در دشت میبد، اردکان، یزد و تفت، اشکزر و مهریز بهره‌برداری از معادن باعث تردد زیاد کامیون‌های سنگین حامل بار معاون در جاده‌های روستایی و بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی استان گردیده است و متاسفانه در بسیاری از موارد رعایت تناژ نمی‌شود و اضمحلال و خرابی راه‌ها را در بردارد و علاوه بر آن حوادث ناگواری را هم با تصادفات رقم می‌زنند و باعث نارضایتی عمومی می‌گردد. برای بحران بخشی از خرابی‌های ایجاد شده بر اساس برآورد انجام گرفته در سال جاری رقمی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است. در سال جاری آلودگی در شهرستان میبد فیروزی از تهران هم بیشتر بود و این یک هشدار جدی می‌باشد.

وی افزود: افزایش بیماری‌های مزمن تنفسی، رشد ابتلا به سرطان که متاسفانه در این مورد استان یزد رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است و بیماری‌های قلبی نمی‌تواند بی ارتباط با فعالیت‌های گسترده صنایع و معادن باشد، آسیب‌های وارده در این وزه به راحتی قابل ارزیابی نیست.

دهقانی فیرورآبادی گفت: با اشاره به مطالبی که اشاره شد چرا باید شاهد کاهش این ردیف درآمدی از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ میلیارد تومان باشیم و دولت چگونه می‌تواند این خسارات را جبران کند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در پایان از همکاران محترم استدعا دارد به هنگام طرح لایحه بودجه سال آینده منافع عموم مردم را مدنظر قرارداده و افزایش این ردیف درآمدی را به تصویب برسانند.

روند بودجه ریزی کشور نیاز به اصلاح دارد

حجت الاسلام سیدصادق طباطبایی نژاد نماینده مردم اردستان در پارلمان در نطق میان دستور خود ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و قبولی عزاداری ها، گفت: حادثه ترور ناجوانمردانه سردار عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش و حوادث بعد از آن، حوادثی تلخ و شیرین بود که از خاطره ملت ما پاک نخواهد شد.

نماینده مردم اردستان در مجلس دهم ادامه داد: شهید سلیمانی هم آیت، نشانه الهی و راهنمای دل‌های خدایی است و هم حجت برای همه کسانی که پیمودن این مسیر را ناممکن می‌دانند. به حق می‌توان گفت شهید سلیمانی سردار مقاومت بود، هم در جهاد با نفس و هم در جهاد با دشمن چنان که رهبر فرزانه انقلاب درباره او فرمودند شهید سلیمانی، شجاعت، تدبیر و اخلاص را همزمان داشت.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه بسیار تلخ و تعجب برانگیز است، حرف از مذاکره در شرایط فعلی است، در شرایطی که سردار مقاومت توسط آمریکا ترور و به شهادت رسیده است و آمریکا مظهر عزت ما را نشانه رفته است و خیل میلیونی مردم در تشییع شهید سلیمانی حضور خود را در حمایت از مقاومت و سردار آن نشان داده اند، در شرایطی که هدف قرار دادن پایگاه عین اسد آمریکا توسط سپاه عزیز دشمن را در تصمیم گیری زمین گیر کرده است.

وی تاکید کرد: آقای رییس جمهور، مذاکره در شرایط نابرابر چه سودی برای ملت ما داشته و دارد؟ مذاکره با دشمن حیله گر و فریبکار چه سودی برای ملت دارد؟ مگر درس مذاکره زاغ و روباه را نخوانده اید؟ هنوز زمان زیادی از نقض برجام توسط آمریکا نگذشته است از طرفی هنوز شیرینی طعم پیروزی با مقاومت در جنگ با داعش در کام ماست آقای رئیس جمهور ببینید صندوق رای شما در جبهه مقاومت چه تعداد بوده است، نشان دادن ضعف در مقابل دشمن نشان دادن راه فشار بر ملت است و این یا حماقت است یا خیانت.

این نماینده مجلس بیان داشت: آقای ظریف مواضع اخیر شما در مصاحبه با مجله آلمان باعث شرمندگی است چرا از خود ضعف نشان می‌دهید؟ آقای رئیس جمهور آنچه باعث حدوث این انقلاب شده مقاومت بوده و آنچه مایه بقای آن است مقاومت است، آقای رئیس جمهور دیروز گفتید مجلس مال شما، نوش جانتان! مگر شما از طریق همین ساز و کار و قانون سال‌ها نماینده مجلس نبودید؟ مگر از همین مسیر پا به عرصه ریاست جمهوری نگذاشته اید چرا به یکباره همه چیز را زیر سوال می‌برید؟ شورای نگهبان تلاش خود را کرده، ممکن است در جایی فردی و افرادی معترض باشند که در زمان مقرر رسیدگی می‌شود، اما این ادبیات یک نوع ساختارشکنی است و برای شما که در سمت رئیس جمهوری مملکت هستند اصلا زیبنده نیست.

نماینده مردم اردستان در تذکر به نوبخت و سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: بررسی لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق است ساختار بودجه نیاز به اصلاحات اساسی دارد چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند ساختار بودجه را اصلاح کنید، در قانون فعلی تنها معیار تخصیص بودجه سرانه جمعیت است این نحوه برنامه ریزی کلانشهر‌ها را متراکم‌تر و شهر‌های کم جمعیت و روستا‌ها را روز به روز خالی‌تر می‌کند ما شعار تمرکززدایی می‌دهیم، اما در عمل تمرکزگرایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: شهرستان اردستان با مساحتی نزدیک کل مساحت استان تهران و جمعیت کم در شرایطی قرار دارد که مخارجش زیاد و اعتبارات بسیار کم دارد چرا که اعتبار بر اساس جمعیت توزیع می‌شود این در حالی که جمعیت فصلی زیادی شاید چند برابر جمعیت ثابت در شهرستان رفت آمد داشته و نیاز به خدمات اجتماعی دارند که دراعتبارات دیده نمی‌شود به واقع می‌توان گفت این نگاه به بودجه ریزی کشور عامل اصلی خالی‌تر شدن شهرستان‌ها محروم و کم جمعیت و متراکم‌تر شدن شهر‌های پر جمعیت و کلان شهر‌ها است که قطعا باید بازنگری و اصلاح شود، این موضوع باعث تمرکزگرایی هر چه بیشتر می‌شود.

این نماینده مجلس در تذکر به وزیر نیرو بیان داشت: چند مجتمع آبرسانی برای روستا‌های شهرستان اردستان طراحی شده که مجتمع آبرسانی ورداونگ توسط شما کلنگ زنی شد، اما روند اجرایی نیاز به اعتبار و سرعت بیشتری دارد. همچنین وزیر رفاه خیلی از موکلین در باره بسته‌های معیشتی سوال دارند چرا سامان کافی برای این موضوع صورت نگرفته است؟ وزیر نیرو از سال ۹۶ حدود ۳ سال است هیچ تخصیص آب جدیدی برای تولید و صنعت در شهرستان اردستان وجود نداشته که امکان توسعه صنعت را در منطقه با مشکل روبه رو کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزیر راه، راه‌های مواصلاتی شهرستان بسیار فرسوده و نیاز به رسیدگی جدی دارد و بار‌ها تذکر داده شد، اما اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

نماینده مردم اردستان تاکید کرد: در پایان باید بگویم در شهرستان اردستان در دوره گذشته مورد توجه قرار گرفته که در رأس آن‌ها بحث اشتغال بوده و خوشبختانه حدود ۶۰۰ اشتغال مستقیم در شهرستان ایجاد شده و با طراحی نقشه راهی برای اشتغال در ۵ گام تثبیت، توسعه، تکمیل، احیای اشتغال از دست رفته و احداث شغل جدید توانسته روند اشتغال را در شرایط سخت سال‌های گذشته حفظ و توسعه دهیم. در بحث بهداشت در شرایط فعلی پیشرفت قابل قبولی داشته در ارتباط با ورزش نیز توسعه زیرساخت‌های ورزشی صورت گرفته، تکمیل باند دوم اردستان به اصفهان در حال اتمام است.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: پیشاپیش دهه فجر را به ملت عزیز تبریک می‌گویم و امیدوارم درانتخابات پیشاپیش با حضور حداکثری مردم برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات ملت ایران ثبت شود و با انتخاب افراد امین و مسئولیت پذیر جهت گیری انقلابی درمجلس افزایش یابد.

مردم در انتخاب نماینده خود اشتباه نمی‌کنند

علی مطهری نماینده مردم تهران در بهارستان گفت: شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی غم بسیار بزرگی بود که بر ما وارد شد. اما برای بنده غم مضاعف‌تری بود چرا که برای ملاقات با ایشان وقت گرفته بودم، اما اعلام کردند ایشان خارج کشور بوده و در ایران حضور ندارند و زمان ملاقاتمان به هفته بعد موکول شد که متاسفانه دیگر امکان ملاقات فراهم نشد. کمترین نتیجه شهادت ایشان، اخراج آمریکا از منطقه است و از طرفی قصاص خون سردار سلیمانی به قوت خود باقی بوده و باید اجرا شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سرگذشت آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران، افزود: امام خمینی (ره) در پاریس فرمودند در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها هم می‌توانند اظهار نظر کرده و فعالیت داشته باشند. شهید مطهری نیز فرمودند در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی هم مجاز به فعالیت بوده و حتی می‌توانند نماینده‌ای در مجلس داشته باشند، اما متاسفانه ایشان خیلی زود شهید شدند و در زمان تدوین قانون اساسی حضور نداشتند، از این رو در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد.

وی، با بیان اینکه دیدگاه‌های اول انقلاب نباید فراموش شود، تاکید کرد: نگاهی که امروز به مجلس وجود دارد با نگاه اولیه بسیار متفاوت است. مجلس باید نمونه‌ای از جامعه باشد و همه اقشار در آن نماینده داشته باشند. فلسفه وجود شورای نگهبان نیز همین است. با توجه به این که مجلس نمونه کوچکی از مردم بوده ممکن است مصوباتی وجود داشته باشد که با شرع انطباق نداشته باشد از این رو شورای نگهبان باید مصوبات را بررسی کند. در انقلاب مشروطه هم همینطور بوده به نحوی که ۵ نفر از علمای بلند رتبه برای بررسی و انطباق مصوبات مجلس با شرع حضور داشتند؛ لذا همواره تاکید بر این بوده که مجلس باید از همه اقشار نماینده داشته باشد نه اینکه افرادی را که همه مّر اسلام بوده و ۲۹۰ آیت الله وارد مجلس کنیم. ممکن است نمایندگان مردم در مجلس نماینده اقشار سهل انگار به دین هم باشند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با اشاره به اینکه از مجلس اول که نماینده مجاهدین خلق، منافقین و نهضت آزادی هم حضور داشتند به این میزان محدویت رسیدیم، اظهار کرد: نقطه شروع آن اجرای نادرست نظارت استصوابی است. بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم، اما نحوه اجرای آن برای کشورمان مشکل ایجاد کرده است.

مطهری عنوان کرد: معنی درست نظارت استصوابی این است که جدا از استعلامات چهارگانه، تحقیقات محلی هم انجام دهند، اما این تحقیقات باید مستند به احکام قضایی باشد و اگر کسی حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی آن وجود داشت رد صلاحیت شود و صرف گزارشات محلی قابل استناد نیست؛ بنابراین صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه نیازی به احکام قضای نبوده و به همان گزارش‌ها قابل است، درست نیست و به طور کلی برای رد کردن یک کاندیدا باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگویند ما صلاحیت این فرد را احراز نکردیم چرا که فرصت و اسناد کافی در دست‌رس نبوده است، گناه این کاندیدا چیست؟

این نماینده مردم در ادامه افزود: چرا فردی را که فساد اخلاقی و اقتصادی ندارد و قانون اساسی را هم قبول دارد و شما فرصت نکردید ببینید، رد صلاحیت می‌کنید؟ این مشکل باید حل شود. در همین مجلس دهم نماینده‌ای حضور دارد که از ۱۳ سالگی به جبهه رفته، ۸ سال اسیر بوده و ۵۰ درصد جانبازی دارد، اما به خاطر گزارش محلی که توسط رقبای ایشان تهیه شده ردصلاحیت شده است، این موضوع چه اثری در قشر انقلابی و مردم آن منطقه خواهد داشت؟

مطهری با تاکید بر اینکه نیازی به نگرانی شورای نگهبان نیست، یادآور شد: هر کسی را که فساد اخلاقی و اقتصادی نداشته و قانون اساسی را هم قبول دارد، رد نکنید و به عهده مردم بگذارید، به خدا قسم مردم اشتباه نمی‌کنند. مگر مردم در مجلس اول اشتباه کردند؟

وی در پایان با اشاره به اینکه ۱۳ بهمن امسال صدمین سالگرد تولد شهید مطهری است، گفت: علی رغم نزدیک بودن صدمین سالگرد تولد شهید مطهری، توجه کافی به آن نشده است در حالی که، اما خمینی (ره) پس از شهادت ایشان پیام دادند و سال‌ها از ایشان سخن گفتند چرا که شهید مطهری را راه و فکر می‌دانستند. از طرفی مقام معظم رهبری هم آثار شهید مطهری را مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند. بنده خودم را شاگرد شهید مطهری می‌دانم، مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید مطهری در اولین سال رهبری گفتند، اگر شهید مطهری زنده بودند، امروز رهبری بود. ما در خصوص چنینی فردی صحبت می‌کنیم. اما متاسفانه در صدمین سالگرد تولد ایشان صداوسیما برنامه‌ای نداشته و نهاد‌های دیگر هم توجه کافی نداشته اند که انتظار می‌رود به این موضوع توجه داشته باشند.

مذاکره با آمریکا بعد از شهادت سردار سلیمانی هرگز اتفاق نخواهد افتاد

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به برخی موارد پیگیری شده از سوی وی در حوزه انتخابیه، گفت: پیگیری و اخذ موافقت شهردار وقت اصفهان به منظور احداث ابرپل روگذر غرب شمال به صورت اختصاصی با مبلغ ۲۵ میلیارد تومان، حذف مرکز پمپاز فاضلاب از محله دستگرد، پیگیری احداث و خطوط انتقال آب در سطح شهرستان به منظور ارتقای کیفیت آب شرب و فشار آن.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین پیگیری جذب امتیاز حداکثری در مذاکرات بین شهر‌های شهرستان و ادارات استانی، پیگیری در حوزه کشاورزی و خرید تضمینی از تنباکوکاران، پیگیری راه اندازی شهرک گل و گلخانه، پیگیری احداث شبکه فاضلاب در حسن آباد، پیگیری حق‌آبه باغات خمینی شهر، چیگیری احداث جاده کمربندی اصغرآباد و پیگیری طرح جامع خمینی شهر که وسعت شهر را افزایش داد.

وی افزود: پیگیری حذف کابل‌های مسی از دکل‌های برق با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، پیگیری بازسازی بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی با تخصیص دو میلیارد تومان برای هتلینگ و یک میلیارد تومان برای شبکه بهداشت آن، پیگیری احداث شهید موذنی و پل برق الکترونیک، تکمیل بزرگ‌ترین پروژه بیمارستانی در غرب اصفهان که اعتبار سی تی اسکن و دستگاه‌های پیشرفته پزشکی برای آن تهیه شد، همچنین پیگیری و نظارت بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی در شهرستان خمینی شهر بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان و ۸۰۰ درصد افزایش نسبت به دوره قبل و پیگیری پرداخت حق و حقوق فرهنگیان نیز از دیگر پیگیری‌ها برای حل بخشی از مشکلات مردم بوده است.

ابطحی در ادامه به مسائل روز سیاسی پرداخت و خطاب به رئیس جمهور گفت: شما که زبان دنیا را بلد بودید و قسم جلاله خوردید که اگر می‌دانستم مشکلات کشور راه حل ندارد، نمی‌آمدم، اکنون بعد از ۷ سال می‌گویید بلد نیستم؛ شما بلد بودید برجام را بزک کرده و آفتاب تابان جلوه دهید، بنزین را یک شبه گران کنید، بلد بودید سند ۲۰۳۰ را اجرا کنید، بلد بودید اصرار بر پالرمو و CFT داشته باشید و آیین نامه اجرایی آن را نیز با وجود عدم تصویب قانون در مجمع تشخیص صادر کنید، بلد بودید دستور اجرای پیمان پاریس را که آثاری مخرب‌تر از برجام دارد صادر کنید، بلد بودید هنگام سیل در استان‌های مازندران و خوزستان حضور نداشته باشید، بلد بودید اصرار بر قرارداد‌های IPC کنید؛ پس چرا اکنون می‌گویید بلد نیستم.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه اظهار داشت: هفته پیش در مجلس گفتم رونالدو و مارادونا را رها کنید، باز هم خطا کردید؛ فقط دو رأی برای کارت زرد گرفتن ظریف در هفته گذشته لازم بود و حال در این هفته توییت او و مصاحبه با اشپیگل را دیدیم؟

وی در ادامه خطاب به ظریف اضافه کرد: چرا سعی دارید در هنگامه اوج حماسه ملت، مردم را زمین گیر کنید، آن از استعفای شما در دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری، فضا را تحت الشعاع قرار داد و این هم از امروز؛ شما چند روز قبل از شهادت سردار سلیمانی با میکی برگمن به عنوان عضو تیم ریچاردسون در دوحه قطر دیدار کردید؛ اگر با این فرد از رژیم صهیونیستی دیدار نکرده اید پس چرا آن را تکذیب نمی‌کنید؟

ابطحی ادامه داد: دائم در فکر اروپا و آمریکا هستید؛ بعد از شهادت سردار سلیمانی مذاکره با آمریکا هرگز رخ نخواهد داد حالا هرکاری می‌خواهید در رابطه با اروپا صورت دهید، اما متأسفانه شاهد این هستیم که باز هم به دنبال مذاکره با آمریکا هستید؛ این در آستانه انتخابات آمریکا و کمپین تبلیغاتی ترامپ کمک به آن‌ها است؛ حداقل اصول دیپلماسی را یاد بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به برخی خبر‌ها درباره حقوق‌های نجومی مدیران، خواستار ورود دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه به این مساله شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره ردصلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: ۹۰ نفر از نمایندگان رد صلاحیت شدند، اما از سوی دیگر ۱۵۰ نفر نیز تأیید شده اند؛ آقای مطهری می‌گوید در مجلس اول نظارت وجود نداشت، در حالی که از مجلس اول نظارت وجود داشت و هیچ لیست ضد انقلابی تأیید نشد.

اروپایی‌ها با تهدید آمریکا به سمت اجرای مکانیسم ماشه رفتند

فردین فرمند نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: من نگران این نیستم که مردم در انتخابات شرکت نکنند چرا که ایام انتخابات با ایام چهلم شهید سردار سلیمانی مصادف می‌شود و مردم به خاطر کسی که برای اعتقاداتش به شهادت رسیده است، پای صندوق رأی می‌آیند.

نماینده مردم میانه در مجلس شوای اسلامی در ادامه با اشاره به تیتر برخی روزنامه‌های آمریکا در زمان‌های مختلف پیرامون برجام، گفت: سال گذشته تیتر روزنامه‌ای این بود که «بحرانی که می‌خواست به دست آورد»، اما تیتر امروز چیست؟ نوشته اند: «به غیر از جنگ نمی‌توان کاری کرد که ایران به زانو درآید».

وی در ادامه تصریح کرد: باید دید آمریکایی‌ها به دنبال چه هستند آن‌ها قصد دارند نظام سیاسی ایران را که به خاطر آن انقلاب کردیم، تغییر دهند؛ بحث دوم آن‌ها چیست؟ قصد دارند فشار حداکثری ایجاد کنند و در این زمینه جمهوری خواه و دموکرات هر اقدامی بتوانند می‌کنند.

فرمند در ادامه با اشاره به کتابی که اخیرا در یکی از دانشگاه‌های آمریکا به چاپ رسیده است، عنوان کرد: طبق مدارکی که به این دانشگاه داده شده این کتاب به چاپ رسیده که چگونه قصد داشتند انقلاب ایران را براندازند و شاه را بازگرداند که در نهایت منجر به تصرف سفارت آمریکا در ایران شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه تصریح کرد: وقتی آن‌ها موج فشار را علیه ایران آغاز کردند چنین تیتری زدند که دولت ترامپ اخبار جاسوسی را بزرگنمایی کرده است و تصویری از سردار سلیمانی به چاپ رساندند و آنقدر پیش رفتند تا بالاخره سردار را به شهادت رساندند.

وی در ادامه با بیان اینکه در آینده باید تاریخ دانان درباره برجام بگویند، یادآور شد: چند روز پیش چنین تیتری در اخبار آمریکا منتشر شده که می‌گوید «برجام حق و حقوق ایران را قانونمند کرد که بتواند غنی سازی هسته‌ای انجام دهد» و بعد می‌نویسد برجام در حقیقت برای این بود که ما بتوانیم اعتماد یکدیگر را جلب کنیم و راه حل‌هایی نیز برای آن پیدا کرده ایم تا بر اساس آن اعتماد کنیم، اما بعد که این موضوع هم نتیجه نداد، دوباره به موضوع اقتصاد بازگشتند.

فرمند ادامه داد: ترامپ در داووس با بیان تعرفه‌های جدید، کشور‌های اروپایی را تهدید و اعلام کرد ۲۵ درصد روی خودرو‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسه می‌گذارد اگر آن‌ها نتوانند ایران را به سمت مکانیسم ماشه ببرند؛ چرا که او می‌دانست اگر کار ما به مهر و آبان بکشد، تمام تحریم‌هایی که علیه ایران شده به صورت خودکار از بین می‌رود.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌های آمریکایی مجددا به تهدید ایران در حوزه اقتصادی پرداختند، عنوان کرد: روزنامه‌ای می‌نویسد که آمریکا و فرانسه دقیقا مکانیسم ماشه را احیا کردند و این به علت آن است که فرانسه ۲.۴ میلیارد دلار شراب به آمریکا می‌فروشد که می‌خواهد این را ادامه دهد.

وی ادامه داد: آقای چارلز انگلیسی دو روز پیش گفته است که می‌دانم ایران قرن‌ها قسمت مهمی از دنیا بوده است و خیلی چیز‌ها را برای دنیا به مشارکت گذاشته از جمله دانش بشری و فرهنگ. اکنون باید دید چگونه است که آن‌ها از ما تعریف می‌کنند.

فرمند اضافه کرد: یک نویسنده آمریکایی می‌گوید که با ایران کاری کرده ایم که اکنون باید نگران جان هر سفیری باشیم که قصد دارد خودروی خود را روشن کند و باید روشن کردن خودروی او را به شخص دیگری بسپاریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان تنها کاری که می‌توانند بکنند در حوزه بودجه است از این رو می‌گویم که باید موضوع اشتغال و اقتصاد در میانه برطرف شود. /۸۵۶/

نظر شما