شناسهٔ خبر: 37890471 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست مشترک قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران با حضور معاون وزير و رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شد

صاحب‌خبر -
با حضوررئيس سازمان غذا و دارو و روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، کارگروه قرارگاهی مشترک دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران، به‌منظور رصد و پایش مستمر وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی و اطمینان از دسترسی آسان مردم به آن برگزار شد.

 

گالری عکس
نشست کارگروه (قرارگاهی) دارو و تجهیزات مشترک استان تهران به‌منظور رصد و پایش مستمر وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی و اطمینان از دسترسی آسان مردم به آن با حضور دکتر محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، روسا، معاونین غذا و دارو، درمان، بهداشت و مدیران توسعه، حراست، آمار و فناوری، مالی و مدیران اداره نظارت بر امور دارو و مخدر و تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و نمایندگانی از استانداری تهران، سازمان نظام پزشکی، انجمن داروسازان تهران، بیمه سلامت، تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح استان تهران روز یکشنبه 6 بهمن 98 در محل سالن شورای حکیم سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای جلسه پس از خیر مقدم دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو گفت: این جلسه بیست و پنجمین نشست کارگروه قرارگاهی دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران است و جلسات کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت هفتگی برگزار می شود و برخی از جلسات نیز به صورت استانی در حال برگزاری است.
دکتر حاجی محمودی در ادامه به مرور اهداف جلسه که از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده، اشاره کرد و گفت: این اهداف شامل استفاده از اطلاعات و فناوری های روز با هدف تامین بهینه دارو ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران تحت پوشش، پیشگیری از مصارف القایی و تحمیل هزینه های غیر ضروری به مصرف کنندگان و ترویج فرهنگ صحیح تجویز و مصرف اقلام تولید داخل در مقایسه با اقلام مشابه وارداتی است.
وی سپس دستور جلسه را با محوریت گزارش وضعیت و روند کمبود دارو و لوازم مصرفی بیمارستانی، گزارش کامل بدهی و مطالبات دانشگاه های استان تهران در حوزه دارو و لوازم مصرفی پزشکی، گزارش جلسه ستاد توزیع داروی استان تهران، مشکلات تهیه دارو و تجهیزات بیماران پیوندی و گزارش مشکلات دانشگاهی دراجرای مفاد بند (ح) تبصره 17 قانون بودجه سال 98 با سازمان های بیمه گر عنوان کرد.

وضعیت ثابت بازار دارو نسبت به سال گذشته
در ادامه دکتر فاطمه فتحی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت و روند کمبود دارو و لوازم مصرفی بیمارستانی سه دانشگاه براساس گزارش ارائه شده در آخرین جلسه پرداخت.
وی همچنین نمودار روند کمبود دارو و تجهیزات پزشکی سه دانشگاه تهران، ایران و شهیدبهشتی را طی ماه های گذشته مرور کرد و گفت: البته نسبت به سال گذشته بازار دارو در وضعیت ثابتی قرار دارد.

لزوم ارتباط و تعامل موثر بین مراکز پخش و داروخانه ها
در ادامه دکتر غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو به ارائه گزارشی از کمبود دارو در سطح استان تهران پرداخت و گفت: پس از پایش لیست کمبود دارو مشترک سه دانشگاه توسط تیم کارشناسی، از تمامی فایل موجود به 106 قلم داروی کمیاب و نایاب اشاره شده بود که با بررسی های آنلاین صورت گرفته مشخص شد 70 قلم از داروهای مذکور به نام پخش ها موجود است و این موضوع نشان می دهد که شاید این لیست قدیمی باشد و یا نامه های سهمیه بندی زده نشده باشد.
دکتر مهرعلیان اظهار داشت: از 36 داروی کمبود مورد تائید، 15 قلم در لیست فوریتی و 21 قلم تولید داخل است که داروهای تولید داخل تا آخر بهمن ماه وارد بازار می شود.
وی افزود: این موضوع بیانگر این است که حتما باید ارتباط خوبی بین داروخانه ها و مراکز پخش صورت پذیرد.

تامین ارز مورد نیاز شرکت تولیدکننده دارو برای تامین مواد اولیه
در ادامه دکتر شانه ساز علت کمبود داروها را جویا شد و افزود: ارز برای تامین دارو و به خصوص مواد اولیه دارو در اختیار شرکت ها قرار داده شده است و اگر تولید کننده داخلی برای تامین دارو مشکلی دارد در کمیسیون مطرح و موضوع تحلیل شود و در صورت کوتاهی با تولید کننده برخورد قاطع صورت پذیرد و با هلدینگ مکاتبه انجام شود.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به برگزاری ویدیو کنفرانس، هردو هفته یکبار در دانشگاه ها با حضور معاونین غذا و دارو و مدیران دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: با برگزاری این جلسات بسیاری از ابهامات برطرف و سیاست ها با هم همخوان و یکسان می شود و درجریان وضعیت بازار و بیمارستان ها قرار می گیرید.
33 درصد مصرف دارو در کل کشور مربوط به استان تهران
در ادامه دکتر حاجی محمودی افزود: سی و سه درصد مصرف دارو در کل کشور مربوط به استان تهران است و تعامل دو طرفه با سازمان و بازخورد کمبود داروها به دانشگاه ها موجب دلگرمی است و این تعامل دو طرفه می تواند کمک کننده باشد.

ارزیابی داروها براساس مدل VEN
در ادامه دکتر فرزاد پیرویان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آنالیز VEN در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد و براین اساس فرمولاری بیمارستان ها را سه لایه می کند و چون این موضوع هماهنگی خیلی نزدیک روسای تمامی بخش های بیمارستانها و بخش دارویی را می طلبد یک مقدار چالش برانگیز است و  این آنالیز الگوی مناسبی برای کل کشور خواهد شد.
دکتر پیرویان به ارائه گزارشی از بدهی و مطالبات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران پرداخت.
وی همچنین گزارشی از جلسه ستاد توزیع دارو استان تهران در تاریخ 23 دی 98 پرداخت و گفت: این جلسه با حضور معاونین و مدیران مرتبط دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، نمایندگان سازمان غذا و دارو، سازمان های بیمه گر پایه، انجمن داروسازان تهران و نمایندگان شرکت توزیع دارو در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهم مصوبات جلسه ستاد توزیع دارو استان تهران را عنوان کرد.
در پایان دکتر حاجی محمودی در خصوص ملاک انتخاب داروخانه‌های منتخب برای توزیع دارو توضیح داد ونظرات انجمن داروسازان و اداره کل دارو سازمان غذا و دارو مطرح و مقرر شد در جلسات بازخوانی کمبود های دارو و تجهیزات پزشکی نماینده اداره کل دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین نماینده سامانه ttac حضور داشته باشند.
همچنین مقرر شد: دسترسی دانشگاه به سامانه ttac برقرار و حتما جلسات آموزشی در این خصوص برگزار شود و دانشگاه ها نظارتشان بر داروخانه های منتخب از این موضوع و پخش ها تشدید کنند.
همچنین مشکلات دانشگاه ها با سازمان‌های بیمه‌گر در خصوص تفکیک صورتحساب دارو و تجهیزات پزشکی مطرح و مقرر شد که توسط اداره کل بودجه سازمان غذا و دارو پیگیری و اجرایی شود.
دکتر حاجی محمودی افزود: در خصوص مشکلات داروهای بیماران پیوندی چه در بحث دارو و چه در بحث تجهیزات، لازم است اداره‌کل دارو سازمان غذا و دارو وارد و برخی از داروهای مورد نیاز بیماران به لیست دارونامه رسمی افزوده و به سرعت پیگیری و اجرایی شود.
و در مورد تجهیزات بیماران پیوندی از قبیل کیسه پلاسما فرز و کیسه فتو فرز مقررشد: در اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو بررسی و به شکل جدی پیگیری شود.

نظر شما