شناسهٔ خبر: 37889590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در بیانیه‌ای مطرح شد

هشدار جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی نسبت به عواقب بودجه ۹۹ آموزش و پرورش

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در بیانیه‌ای نسبت به عواقب لایحه بودجه ۹۹ آموزش و پرورش هشدار داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در بیانیه‌ای نسبت به عواقب لایحه بودجه ۹۹ آموزش و پرورش هشدار داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«مسئولان باید بدانند! هر هزینه‌ای در آموزش و پرورش میک نند هزینه سرمایه‌ای است، هزینه محض نیست؛ پولی که آنجا خرج می‌شود، در واقع، سرمایه‌گذاری دارد می‌شود؛ به این چشم به آموزش و پرورش نگاه کنند، به این چشم بودجه گذاری کنند،  به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند»                             

رهبر معظم انقلاب

باسلام 

در روز‌های اخیر با مشخص شدن اعداد و ارقام بودجه سال ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش موج نگرانی در بین کارشناسان، اساتید و صاحبنظران ایجاد شد. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در راستای رسالت خود لازم می‌داند نکاتی را به شرح زیر بیان کند
در برخی موارد حرف‌هایی عجیب در باب اهمیت دادن به آموزش و پرورش از زبان مسئولان دولت میشنویم برای مثال می‌گویند: از بین وزارتخانه‌ها بیشترین بودجه برای آموزش و پرورش است! هر آدم عاقلی می‌داند که این مساله‌ای طبیعی است، این وزارتخانه بیشترین کارمند را دارد، بیشترین مخاطب را هم آموزش و پرورش دارد.

بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کارمند، جمعا ۱۵ میلیون نیرو و مخاطب که دارند از آموزش و پرورش خدمات میگیرند و به آن خدمات میدهند. طبیعی است که بودجه زیادی لازم دارد. پس توجیهاتی که این افراد می‌آورند قابل پذیرش نیست.

با این وجود این دولت در طول سال‌های گذشته نسبت به رشد بودجه کشور، بودجه آموزش و پرورش را هر سال کاهش داده است به طوری که بودجه را از ۱۵/۶ درصد بودجه عمومی دولت در سال ۹۱ در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد رسانده است، اما در بودجه سال ۱۳۹۹ اشکال‌های زیر به طور جدی مطرح است:

۱-خطر ترک تحصیل و آسیب دیدن ۱۸۳ هزار دانش آموز عشایر کشور از نبود اعتبارات

۲-کاهش ۲۰ درصدی پوشش تحصیلی کشور در صورت تصویب این لایحه

۳-سهم سرانه هر دانش آموز مشمول طرح خرید خدمات آموزشی در هر سه دوره یکسان و برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. مقایسه این ارقام با سرانه دانش آموزان هریک از دوره‌ها نشاندهنده تفاوتی از حدود سه برابر تا هفت برابر است. از طرفی تفاوت دو تا سه برابری میان سرانه دانش آموزان عادی در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و اختصاص اعتبار یکسان ۲/۱ میلیون تومان برای دانش آموزان هر سه دوره برای مشمولین طرح خرید خدمات نیز نکته قابل تأمل و پُرابهامی است، با این پرسش که؛ با چه منطقی هزینه سرانه دانش آموزان خرید خدماتی به میزان سه تا هفت برابر کمتر از دیگر دانش آموزان است؟

تجربه سال‌های اخیر خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی نشان داده است که این بخش با کاهش سطح کیفی خدمات ارائه شده، به کارگیری نیروی انسانی آموزش ندیده، ارزان قیمت، بدون حق بیمه و پرداخت‌های متناسب و گاهی دریافت وجه از والدین سعی برکسب سود بیشتر داشته است.

۴- درآمد اختصاصی حاصل از چهار درصد شهریه مدارس غیردولتی ماده) ۲۰) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۱۳۹۵ محل ابهام است. در قانون بودجه ۱۳۹۸ و الیحه بودجه ۱۳۹۹ ردیف درآمدی با این عنوان دیده نمیشود. مبلغی که در جدول درآمد اختصاصی سازمان مدارس غیردولتی با عنوان درآمد متفرقه ذکر شده است، ۲۵ میلیارد تومان است. با فرض یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز برای مدارس غیردولتی و میانگین شهریه پنج میلیون تومان، درآمد اختصاصی ناشی از این بند قانونی، بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان میشود. مقایسه این دو عدد نشاندهنده آن است که در حدود یکدهم درآمد اختصاصی ناشی از قانون مدارس غیردولتی در بودجه لحاظ شده است.

۵- نگرفتن مالیات از مؤسسات کنکوری با وجود گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومانی

۶- عمده ردیف‌های کیفیت آموزشی کاهش اعتبار داشته اند و یا افزایش مناسبی نداشته‌اند، برای نمونه کاهش ۳۶/۴۵ درصدی ردیف «کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی، کاهش ۵۲/۲۹ درصدی ردیف «توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان»، کاهش حدود ۷۶ درصدی «برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان»، کاهش بیش از ۲۹ درصدی برنامه آموزش پیش از دبستان، کاهش بیش از ۸ درصدی برنامه توانبخشی دانش آموزان استثنایی

۷- با توجه به عدم پیشبینی برخی از هزینه‌های وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه همچون پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پرداخت مطالبات حق التدریسی، حق الزحمه برگزاری امتحانات، آموزش استخدامی‌های ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش یکساله مشمولان قانون تعیین تکلیف استخدامی، مطالبات معوق سال‌های گذشته فرهنگیان و عدم برآورد نیاز واقعی نیروی انسانی در سال آینده، بیش برآوردی منابع و کم برآوردی هزینه‌های و از همه مهم‌تر ثابت ماندن بهای تمام‌شده برخی از برنامه‌ها و فعالیت‌ها میتوان گفت که سهم هزینه‌های پرسنلی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ با توجه به پیشبینی افزایش ۱۵ درصدی حقوق و مزایای کارکنان.

به بیش از ۱۰۰ درصد جمع کل اعتبارات این وزارتخانه خواهد رسید و آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ همچون سال‌های گذشته با کسری بسیار شدید بودجه مواجه خواهد شد.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به نمایندگی از دانشجویان و فرهنگیان خواستار اجرای بی قید و شرط اصل ۳۰ قانون اساسی (آموزش رایگان) است و اعتراض خود را نسبت به بودجه اختصاص داده شده به وزارت آموزش و پرورش در سال جاری اعلام می‌دارد و نسبت به عواقب فاجعه بار آن هشدار می‌دهد.

نظر شما