شناسهٔ خبر: 37889314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کارآفرینان کردستان|بانوی ۳۴ ساله‌ای که با «۳۰ هزار تومان» ۹۰ نفر را صاحب شغل کرد +تصاویر

بانوی ۳۴ ساله سنندجی با مدرک دیپلم و ۳۰ هزار تومان پول اولیه، بازاریابی شیرینی را در سطح شهر سنندج آغاز کرده و اکنون برای ۹۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، «شیدا شیخی» بانوی کارآفرین و تلاشگر 34 ساله سنندجی با تحصیلات دیپلم ریاضی و دارای دو فرزند، از شش سال گذشته در بازار کار مشغول به فعالیت است، وی استارت کارش را از یک مهمانی و خوردن یک شیرینی باقلوای استانبولی آغاز کرده است.

بانوی کارآفرین سنندجی با 30 هزار تومان کار خود را آغاز کرده و اکنون کارآفرین نمونه و پرتلاشی شده که همه وی را شناخته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، به بیان شیوه آغاز کار خود پرداخت و اظهار داشت: از آنجا که سنندجی‌ها به شیرینی بسیار علاقمندند و در شش سال گذشته شیرینی باقلوا اصل ترکی استانبولی در این شهر وجود نداشت، با 30 هزار تومان سرمایه اولیه دو جعبه شیرینی باقلوایی تبریزی خریداری و به بازاریابی آن در میان شیرنی‌فروشی‌های سطح شهر سنندج پرداختم.

وی افزود: در گام نخست با استقبال بسیار خوب قنادی‌های سطح شهر روبه‌رو شدم، هفته‌ای دو تا سه بار هر روز از طریق اتوبوس‌های شهر تبریز ساعت 6 صبح از ترمینال سنندج باقلوا را تحویل و در میان شیرینی فروش‌های سنندج، کرمانشاه، مریوان و قروه توزیع می‌کردم.

کارآفرین موفق سنندجی با بیان اینکه سختی‌های زیادی را در مسیر کاری خود تقبل کرده است، اظهار داشت: اجاره گرفتن اتاق شیشه‌ای در باشگاه فرهنگیان سنندج، برای فروش صنایع دستی و سوغات‌ به مسافران و خانواده‌های فرهنگی که از تمام ایران به این محل رجوع می‌کردند، دومین کاری بوده که در کنار فروش باقلوا آغاز کردم.

وی گفت: بعد از 8 ماه فروش شیرینی باقلوا و آغاز فصل تابستان و گرما، فروش این محصول را قطع و حال که درآمدی به دست آورده، در سوغات سرا باشگاه فرهنگیان، مشغول به کار شدم.

شیخی به ماجرای سفر خود به شهر شیراز اشاره و عنوان کرد: به دلیل نزدیک بودن ذائقه شیرازی‌ها با استان کردستان، تصمیم گرفتم که کنجد گزو کردستان را در شیراز به فروش رسانده و پس از طی کردن 48 ساعت مسیر راه و بازاریابی در این راستا، اکنون بعد از 6 سال به عنوان معرف شهر سنندج در استان فارس، همچنان محصولات شیرینی مخصوص دیار کردستان اعم از بادام سوخته و کنجد گزو را به فروش می‌رسانم.

وی با بیان اینکه تمام اقداماتش جدا از بعد مالی، از نظر بعد اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار تأثیرگذار و مهم است، افزود: اکنون باشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش استان کردستان، مدیریت بخش تشریفاتی و برگزاری تالار این مرکز را به‌صورت خودگردان بر عهده من گذاشته است.

این بانوی کارآفرین خوش‌ذوق سنندجی عنوان کرد: پس از مدتی به دلیل بی‌تجربگی و سنگینی کار تصمیم به همکاری با خانم اخوان یکی دیگر از بانوان پرتلاش کردستانی گرفته که اکنون با کمک هم کارهای مدیریت تالار را هدایت و بر تمام مشکلات و سختی‌های کار غلبه کردیم.

وی افزود: پس از گذراندن دوره‌های آموزشی نسبت به ثبت مجوز شرکت خود اقدام کرده و سپس مسئولیت بوفه دانشگاه‌های پیام نور سنندج، فرهنگیان و دانشگاه کردستان، رختشویخانه بیمارستان توحید و رستوران اردوگاه امام علی (ع) کمیته‌امداد کردستان را برعهده گرفته و اشتغال‌زایی زیادی نیز کرده‌ام.

شیخی با بیان اینکه تاکنون برای 40 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به‌صورت مستقیم (بیمه شده) و 50 نفر از نیروهای عادی و شرکت‌های کاریابی اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، افزود: همه ما در این مجموعه به‌عنوان یک خانواده و گروهی برنامه و کارهایمان را پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه کار خود توانسته جوانان و خانواده‌های دیگری که با معضل بیکاری دست و پنجه نرم کرده را نجات داده و بیش از این نیرو جذب کنیم.

بانوی کارآفرین کردستانی می‌گوید: تا کنون هیچ تسهیلاتی از هیچ ارگان دولتی و غیر دولتی دریافت نکرده و همه این تلاش‌ها را با رنج و زحمت بازوی خود به دست آورده اما اخیراً با اشتغال‌زایی 12 نفر از نیروهای تحت پوشش کمیته امداد، قرار بر این است که پس از یک‌سال کار نیروها در شرکت، از تسهیلات امداد برخوردار شود.

وی بیان کرد: در این مجموعه ضمن تلاش برای کسب درآمد، همواره به‌دنبال معرفی تولیدات داخلی استان به رستوران‌ها و مردم بوده و درآمدمان را از طریق فروش محصولات خوراکی بوفه دانشگاه پیام نور سنندج، ژتون دانشگاه کردستان، مجموعه رفاهی بوفه و رستوران خوابگاه دخترانه دانشگاه‌ها و برگزاری مراسمات تالار باشگاه فرهنگیان کسب می‌کنیم.

شیخی خطاب به تمام افرادی که خواهان کار، فعالیت و قصد اشتغال‌زایی دارند، گفت: از بی‌پولی و تنهایی نترسید و به خداوند، توانایی، اراده، برنامه و تصمیم خودشان توکل و اعتماد کنند، گرچه شاید بارها تا مرحله شکست هم بروند، اما ناامید نشوند.

این بانوی کارآفرین از همه مسئولان استان کردستان خواست که جوانان کارآفرین را حمایت کرده تا ضمن اشتغال‌زایی برای خود، جوانان بیکار دیگر نیز دارای شغل شوند.

در ادامه تصاویری از شیوه کار این کارآفرین سنندجی را ببینید:

انتهای پیام/484/ش

نظر شما