شناسهٔ خبر: 37888421 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ورود کالا و قطعات خودرو که موجب اغفال خریدار شود ممنوع است

رئیس کل گمرک ایران گفت: کالاهایی که هرگونه نشان و علامت روی کالا و یا لفاف آن که موجبات اغفال خریدار نسبت به سازنده را در پی داشته باشد ورودش به کشور ممنوع است. نه تنها در مورد خودروسازان بلکه دیگر شرکت‌ها نیز هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدمهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طی ماه‌های اخیر واردات کالا و قطعات دو شرکت بزرگ خودروساز رسانه‌ای شد که در نامه معاون فنی گمرک عنوان شده روی این کالاها وارداتی نام و برند شرکت خودروسازی داخلی درج شده که خلاف بند "ر" ماده 122 قانون امور گمرکی موجبات اغفال مشتری را فراهم می‌کند وهمچنین طبق قانون مبارزه با قاچاق موارد این بند ماده 122 قانون امور گمرکی مصادیق کالای قاچاق تلقی شده است. آیا کاشف این تخلف گمرک بوده یا یک نهاد امنیتی و نظارتی؟ حجم و ارزش این کالاها چه میزان است؟  همچنین وزارت صمت در توضیحاتی که در این خصوص ارائه کرد آن را به عنوان یک تخلف دانست. آیا فشاری از سوی مسئولان و یقه سفیدها برای قانونی جلوه دادن آن وجود داشته است؟ اظهار داشت: به استناد قانون امور گمرکی ورود برخی کالاها به کشور ممنوع است. کالاهایی که هرگونه نشان و علامت روی کالا و یا لفاف آن که موجبات اغفال خریدار نسبت به سازنده را در پی داشته باشد ورودش به کشور ممنوع است. این موضوع زیاد مسبوق به سابقه بوده و نه تنها در مورد خودروسازان بلکه دیگر شرکت‌ها نیز هستند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: گمرک پس از شناسایی چنین مواردی مکلف است اخطار دهد که ظرف سه ماه کالا از کشور خارج شود و یا مراحل ضبط و جمع‌آوری آن انجام شود.

رئیس کل گمرک تصریح کرد:‌ همچنین برخی صاحبان کالا نسبت به رای گمرک به مقام قضایی اعتراض می‌کنند. در حال حاضر با توجه به پیچیدگی در رابطه با جهانی شدن وجود دارد. مثلا یک کت یا البسه که به تن دارید ممکن است پشم آن مرینوس استرالیا باشد. طراحی آن برای یک کشور دیگر و در کشور سومی نیز تولید شده باشد.  به صورت اولا یک خودرو که چندین هزار قطعه دارد عملا این موضوع بر آنها حاکم خواهد بود. آنچه مسلم است نباید ورود کالا و قطعات به گونه‌ای باشد که موجبات اغفال مشتری نسبت به خریدار را فراهم کند. 

معاون وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد:‌ اگر این کالا و قطعات در بازار به فروش برسد که ممکن است سفارش یک شرکت زیرمجموعه خودروساز باشد اگر نام کشور سازنده روی آن نباشد ممنوع الورود است. در این زمینه حساسیت‌هایی وجود دارد و پرونده‌هایی در این رابطه در محاکم قضایی در جریان است که برخی از آنها روزانه توسط گمرک کشف می‌شود و برخی دیگر توسط سازمان‌های خارج از گمرک کشف می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ خودروسازان در دفاعیات خود می‌گویند قطعه‌ای که وارد می‌کنیم به گمرک اظهار می‌شود و در خط تولید کارخانه مصرف شده و نهایتا یک خودرو را تشکیل می‌دهد و در کف بازار به مشتری داده نخواهد شد. 

میراشرفی در پاسخ به این سؤال که این قطعات به عنوان یک کالای منفصله به گمرک اظهار شده و طبق قانون قاچاق و امور گمرکی، قاچاق محسوب می‌شود و قانون نگفته اگر جمع این قطعات کالای دیگری را تشکیل دهد قاچاق نیست، یادآور شد: قانونگذار گمرک را صالح دانسته که آیا  تشخیص دهد نشان و برند کالا موجبات اغفال خریدار نسبت به سازنده و کیفیت را فراهم می‌کند یا نه. 

رئیس کل گمرک ایران در مورد اینکه آیا گمرک تضمین می‌کند که این کالاها در خط تولید برود و سر از بازار در نیاورد،؟ عنوان کرد: این موضوع حساسیت زیادی دارد. مثلا چنانچه کالا جنبه تجاری نداشته باشد مسافر می‌تواند همراه خود بیاورد و آن را گمرک تشخیص می‌دهد. اگر این کالاها اغفال خریدار را فراهم نکند ترخیص می‌شود. بخشی که اغفال مشتری را به همراه دارد و برایمان محرز است ضبط شده و برای مرجوع شدن به صاحب کالا ابلاغ می‌شود و گاهی اوقات صاحبان کالا به مراجع قضایی شکایت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ورود چنین کالاهایی تخلف است یا قاچاق؟ تصریح کرد: طبق بند "ر" ماده 122 قانون امور گمرکی این کالاها ممنوع الورود است و تا جایی که اطلاع دارم چون به صورت صحیح اظهار شده قاچاق نیست.

انتهای پیام/

نظر شما