شناسهٔ خبر: 37886097 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

مسابقه عکس سیلاب یک واقعه‌نگاری است

محمد خادمیان مسابقه عکس سیلاب را یک واقعه‌نگاری خواند که می‌تواند سندی برای پیشگیری و تحقیقات در مورد بلایای طبیعی نظیر سیل‌های اخیر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین، محمد خادمیان داور سومین دوره از مسابقه عکس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که این دوره با محوریت سیلاب 97-98 به شهرها و روستاهای سیل‌زده می‌پردازد در گفت و گو با دبیرخانه مسابقه در مورد جزییات این دوره از مسابقه گفت: این سومین مسابقه عکس از بنیاد مسکن است، با عنوان "سیلاب" که در سه رویکرد مختلف در حال برگزاری است که هر یک از رویکردها توجه، دقت و ریزبینی عکاسان و دوربین به دستان را باعث می‌شود تا از دل اتفاقات و حوادث طبیعی عکس استخراج کنند و در معرض دید مخاطبان و علاقه‌مندان به نمایش بگذارند.

وی افزود: این دوره در واقع همت عکاسان را می‌طلبد که به نوعی انتقال خبر کنند تا هم‌نوعان، دوستان و هم‌وطنان را به کمک و یاری فراخوانند و با همراهی و همیاری یکدیگر حادثه‌دیدگان را دریابند. این حرکت یک فرهنگ‌سازی برای کمک‌رسانی در اینگونه مواقع تلقی می‌شود و این امر چیزی نیست جز کارکرد عکس در یک زمان کوتاه!

داور جشنواره عکس سیلاب ادامه داد: بدین معنا که خروجی دوربینِ یک عکاس که در برابر این نوع حوادث و مشکلات، احساس مسئولیت می‌کند، با بهره از  هنر، دانش و جسارت برای حضور در این مکان‌های پر خطر، در کمترین زمان حس همدردی را به بیننده منتقل می‌کند.

خادمیان در مورد ضرورت حضور عکاسان بحران در این شرایط و در این مسابقه‌ها اضافه کرد: عکاسان بحران، آنان که در اینگونه حوادث علاقه‌مند به تهیه عکس هستند، همانند سنگرسازان بی‌سنگرند. صرف‌نظر از علاقه‌مندی، وظیفه و تعهد به کارشان حکم می‌کند که برای تهیه یک عکس گویا و بی‌نقص از محل وقوع حادثه در آن موقعیت مکانی حضور یابند. این عکس که بدین صورت ثبت شده است، با گذشت زمان توسط محققان و متخصصان مربوطه مطالعه و بازخوانی می‌شود و برای مرمت، بازسازی و رفع مشکل مکان‌های آسیب دیده و نیز برای پیشگیری از آسیب‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استاد عکاسی در مورد تأثیرگذاری و اهمیت مسابقه‌هایی همچون مسابقه عکس سیلاب خاطر نشان کرد: خاصیت عکس‌های تاثیرگذار چنین است که هربار به آن نگاه می‌شود چیزی تازه و جدید توجه شما را جلب می‌کند و تحت هیچ شرایطی از حافظه انسان پاک نمی‌شود. عکس‌های این مسابقه نیز باعث حساس‌سازی جامعه (مسئولین و مردم) و اقدمات پیشگیرانه در بحران‌های آتی می‌تواند باشد. بنابراین به مرور زمان و با کمک و همفکری‌های بخش‌های مختلف، یک جامعه سالم بوجود می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز که در حال برگزاری این مسابقه هستیم، متاسفانه باز هم سیل ویرانگر هموطنان عزیزمان را در سیستان و بلوچستان گریبان‌گیر کرده و آسیب‌های فراوانی که باعث نگرانی و تاثر شده بر جای گذاشته است.

وی در پایان در مورد توانایی عکس برای کمک به این حوادث گفت: عکاسی همانند یک چشمه زلال کوچکی است که در بیابان خشک و برهوت جاری می‌شود و با جاری شدن، آب آرام آرام راه باز می‌کند و در حاشیه چشمه گیاهان می‌رویند و سرسبز می‌شوند و همه چیز شروع به روییدن می‌کند و زندگی معنادار می‌شود. به امید اینکه با دانش انسان‌ها، حوادث طبیعی قدرت آسیب زدن کمتری به زندگی ما داشته باشند. 

لازم به یادآوری است مهلت ارسال آثار به جشنواره عکس سیلاب تا 12 بهمن‌ماه است و این مهلت تمدید نخواهد شد. هنرمندان و عکاسان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند به نشانی http://Pic.bonyadmaskan.ir مراجعه یا با دبیرخانه این مسابقه به شماره تلفن  ۶۶۴۶۵۴۴۰ تماس حاصل کنند.

آثار منتخب در این جشنواره 17 فروردین 99 در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

نظر شما