شناسهٔ خبر: 37885713 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مطهری در نطق میان دستور:

عاملان شهادت «سلیمانی» باید قصاص شوند/ مخالف نظارت استصوابی نیستم

زهرا علیدادی

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نتیجه شهادت «سردار سلیمانی» باید اخراج آمریکایی‌ها از منطقه و قصاص عاملان شهادت او باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی مطهری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور خود، گفت:  شهادت سردار سلیمانی غم بزرگی بود که بر ما وارد شد اما برای بنده غم مضاعف تری بود چرا که بنده وقت ملاقات با ایشان گرفته بودم اما گفتند که سردار سلیمانی ایران نیست و قرار بود هفته بنده ملاقات داشته باشیم که نشد.

وی افزود: ان شاءالله کمترین نتیجه شهادت سردار سلیمانی اخراج آمریکایی ها از منطقه باشد و البته مسئله قصاص خون ایشان هم به جای خودش باقی است و حتماً باید عاملان شهادت او قصاص شوند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ۱۳ بهمن ماه سالروز تولد شهید مطهری است، اظهار داشت: امام (ره) شهید مطهری را یک فکر و راه می دانستند و مقام معظم رهبری هم فرمودند که آثار استاد مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی است و بر این اساس لازم است که رسانه ها به سالروز تولد ایشان توجه ویژه داشته باشند و برنامه هایی را تدارک ببینند.

مطهری در ادامه با اشاره به سرگذشت آزادی بیان در ایران، گفت: امام در پاریس فرمودند در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها هم می‌توانند اظهارنظر کنند و شهید مطهری هم فرمودند که در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیر اسلامی نیز مجاز به فعالیت هستند و می‌توانند در مجلس نماینده داشته باشند که ایشان خیلی زود شهید شد و در زمان تدوین قانون اساسی نبود و بر این اساس در قانون اساسی این موضوع را نداریم.

وی با بیان اینکه ما نباید آن نگاه اول انقلاب را فراموش کنیم، ادامه داد: نگاهی که الان به مجلس وجود دارد خیلی متفاوت با آن نگاه اولیه است.  مجلس اساسا باید نمونه ای از جامعه باشد و همه اقشار جامعه باید در مجلس  نماینده داشته باشند و فلسفه وجود شورای نگهبان همین بوده است که چون مجلس خانه کوچکی از مردم است، بنابراین ممکن است مصوباتی داشته باشد که با شرع انطباق نداشته باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: نهادی به نام شورای نگهبان درست کرده‌اند که مصوبات را بررسی کند و یا در انقلاب مشروطه هم پنج نفر از علمای تراز اول را قرار داده بودند تا مصوبات مجلس را با شرع انطباق دهند به همین جهت در آن زمان تاکید بر این بوده که مجلس باید از همه اقشار نماینده داشته باشد نه اینکه ما افرادی را انتخاب کنیم که همه مرّ اسلام باشند و ۲۹۰ آیت الله وارد مجلس کنیم.

مطهری با اشاره به اینکه ممکن است افرادی باشند که میان آنان نماینده اقشار سهل انگار به دین هم وجود داشته باشند، تصریح کرد: در مجلس اول حتی مجاهدین خلق - منافقین، نهضت آزادی هم نماینده داشتند اما نقطه شروع محدودیت‌ها، اجرای بد نظارت استصوابی بوده است که البته بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم، اما نحوه اجرای آن واقعا برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است.

وی گفت: معنای درست نظارت استصوابی این است که غیر از آن اصطلاحات چهارگانه، می‌توانند تحقیقات محلی هم انجام دهند اما تحقیقات محلی باید مستند به احکام قضایی باشد و اگر حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی یا مسائل مالی آن فرد بود باید آن فرد را رد صلاحیت کرد اما صرف گزارش‌های محلی قابل استناد نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که اساسا نیازی به احکام قضایی نیست و می‌توان به این گزارش‌ها استناد کرد که به نظر بنده کار درستی نیست و به طور کلی برای رد کردن کاندیداهای انتخابات باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگویند ما صلاحیت این فرد را احراز نکردیم چرا که فرصت کافی نداشتیم یا اسناد کافی در دست ما نبود. خُب گناه این کاندیدا چیست؟

مطهری ادامه داد: اگر کسی فساد مالی و اخلاقی نداشته و قانون اساسی را قبول داشته است و شما فرصت نکردید ببینید،  چرا این افراد را رد صلاحیت می‌کنید؟  این مشکل باید حل شود.  در همین مجلس نماینده‌ای داریم که در ۱۳ سالگی به جبهه رفته و ۸ سال اسیر بوده و ۵۰ درصد جانبازی دارد، اما طی گزارش محلی که توسط رقبایش تهیه شده، رد صلاحیت شده است.

وی بیان کرد: این کار چه اثری روی قشر انقلابی جامعه و مردم آن منطقه می‌گذارد؟ از سوی دیگر نیاز نیست که شورای نگهبان اینقدر نگران مجلس باشد زیرا هر کسی که فساد مالی و اخلاقی ندارد و قانون اساسی را هم قبول دارد، بهتر است که ردصلاحیت نشود و بقیه کار به عهده مردم گذاشته شود.  

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه به خدا مردم اشتباه نمی‌کنند، گفت: مگر در مجلس اول مردم اشتباه کردند؟ در آن زمان مجاهدین خلق هم کاندیدا داشتند و مجلس خوبی تشکیل شد.

نظر شما