شناسهٔ خبر: 37885647 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دل؛ خلأ محتوا در عاشقانه‌ای رفاه‌زده

کمتر از ۱۰ قسمت از آغاز سریال «دل» که قرار بود عاشقانه‌ای دیگر را در ذهن مخاطبان به یادگار بگذارد، گذشته اما تا اینجای کار این سریال نمایش خانگی تنها روایتی بوده از زندگی مرفه با خلأ آشکار در محتوا.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت ها قبل خبرهایی از آغاز فیلمبرداری و آماده سازی سریال نمایش خانگی با نام دل به کارگردانی منوچهر هادی انتشار یافت، کارگردانی که در کارنامه سریال سازی خود نام مجموعه های پرمخاطبی را ثبت کرده بود شاید به همین دلیل هم تبلیغات شهری این سریال مدت ها پیش از پخش آن در سطح شهرها دیده شد؛ تبلیغاتی که شعار عاشقانه ای دیگر از منوچهر هادی را یدک می کشید.

دل که نام های هنرمندان چهره را نیز بر خود داشت تا بتواند پیش از پخش، طرفدارانی را برای خود دست و پا کند؛ اسم‌هایی چون حامد بهداد، ساره بیات، مهراوه شریفی نیا و یکتا ناصر، همسر هادی که در بیشتر سریال ها و فیلم های سینمایی وی نقش پر رنگی را بر عهده دارد.

به دلیل همراهی این نام های پر آوازه هم بود که نخستین قسمت سریال دل با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شد و با همراهی مردم توانست در همان گام نخست گوی سبقت تماشاگران را از سریال پر مخاطب هیولا به کارگردانی مهران مدیری برباید و رتبه پربازدیدترین سریال نمایش خانگی در سه روز نخست انتشار را به دست آورد اما این مجموعه چقدر توانسته بعد از انتشار تنها هشت قسمت طرفداران خود را پای سریال نگه دارد و رتبه به دست آورده را حفظ کند؟

دل همزمان با انتشار دو سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده که خود نام های بزرگی را با خود همراه داشت و کرگدن که بازیگران آن پیشینه ای غنی در هنرهای نمایشی داشتند و کارگردانی آن بر عهده کیارش اسدی زاده بود پخش شد که هر کدام طرفدارانی را برای خود دست و پا کردند و توانستند بسیاری از تماشاگران را با خود همراه کنند اما سریال دل توانست تعداد زیادی از ایرانیان را پای سریال بنشاند اما از همان آغاز راه سرنوشت دیگری را برای خود رقم زد.

قسمت نخست این مجموعه نمایش خانگی به روایت عاشقی رستا با بازی ساره بیات و آرش با بازی حامد بهداد می پرداخت که با وجود مخالفت های بسیار از سوی خانواده آرش در حال برگزاری مراسم عروسی خود بودند و روزهای زیبایی را برای خود می ساختند. مخاطب به تدریج با داستان و شخصیت های سریال آشنا شد اما مشکل از جایی به وجود آمد که نویسندگان در قسمت های بعدی هیچ هیجان و پیشرفتی در داستان ایجاد نکردند و حتی گره ای منطقی که ذهن مخاطب را برای دنبال کردن سریال درگیر کند به وجود نیاوردند.

این اتفاق در قسمت دوم سریال بیشتر دیده می شد؛ در این قسمت به جای هر اتفاق پر ماجرای دیگری ناگهان عروس ناپدید می شود و تمام زمان سریال به جست و جویی بدون انتقال حس مناسب به مخاطب ادامه پیدا می کند.

هشت قسمت از سریال دل تاکنون منتشر شده است و هر قسمت تنها صرف نمایش دادن زندگی مرفه بازیگران آن شده است؛ صحنه های کش دار و طولانی بدون گره‌گشایی، سکون های بدون دیالوگ که بسیار طولانی مخاطب را در انتظار نگه می دارد تا تعلیق در بیان دیالوگ ها و سکوت‌هایی که حتی نگاه بازیگران نمی تواند آن را برای مخاطب پر کند و در میانه بحث ها این حجم از وقفه و انفعال بازیگران کمکی به مخاطب نمی کند مگر این کشدار بودن بتواند سودی را از آن تهیه‌کننده کند.

در آغاز انتشار سریال نمایش خانگی دل مخاطبان با اعتماد به کارگردانی هادی و لیست پرآوازه بازیگران آن به سراغ این مجموعه آمده بودند اما روند کند سریال و بازی های مصنوعی چنان مخاطبان را دلسرد کرده است که نه تنها آمار فروش و رکورد زنی این سریال ادامه پیدا نکرد بلکه ریزش دنبال کنندگان سریال کاملا مشهود است و حجم انتقادها به آن هم بالا رفته است.

این رکود را نه فقط از میان انتقادها می توان پیدا کرد بلکه اگر سری به صفحه هات رسمی این سریال و یا بازیگران آن بزنید با نظرهایی مواجه می شوید که گویای اعتراض مخاطبان و حتی طرفداران لیست هنرمندان آن است.

پیام هایی بود که در زیر پست های منتشر شده در صفحه رسمی سریال دل دیده می شود برخی نوشته‌اند با همه احترامی که برای منوچهر هادی قائل هستند دیگر حاضر نیستند «وقت و اینترنت» خود را صرف تماشای این سریال کنند؛ برخی آن را «توهین به شعور مخاطب» می‌دانند و برخی دیگر «بی‌محتوا». اما عمده این اعتراضات متوجه کشدار بودن سریال و روند کند آن است که بازی های بی روح چاشنی اصلی آن شده است.

سریال های نمایش شبکه خانگی از علاقه مندی های این روزهای ایرانیان محسوب می شود که البته در جهان نیز مرسوم است و بعد از انتشار سریال های پر طرفداری که می توانست محدودیت های تلویزیون را برای مخاطب درهم بشکند و از بسیاری از خط قرمز های شبکه های صدا و سیما گذر کند بازار پر رونقی را به وجود آورد و هنرمندان بسیاری به این فضا روی آوردند. اما همین رسانه گاه با تولیدی که هوش و حوصله مخاطب در آن لحاظ نمی‌شود مخاطبان را دل زده می‌کند و دل تا اینجای کار در این رسته سرآمد است.

به نظر می رسد هنرمندان صاحب نامی که پا به عرصه ساخت سریال در شبکه خانگی می گذارند باید به جای سو استفاده از این فضای پر مخاطب با احترام به وقت تماشاگران فیلمنامه غنی، قوی و پرمحتوا را به اجرا در بیاورند.

بر اساس برخی اخبار سریال دل در ۴۰ قسمت منتشر می شود که البته با روند آرامی که پیش گرفته دور از انتظار نیست اما مخاطبان امیدوارند که تغییری در روند نمایش آن به وجود بیاید و بار دیگر تماشاگر عاشقانه ای حداقل در سطح انتظار مخاطب باشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظر شما