شناسهٔ خبر: 37885318 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آتش زدن کتاب «هاریسون» وهن اسلام بود/ در کشور«کرونا» وجود ندارد

وزیر بهداشت گفت: آتش زدن کتاب هاریسون وهن اسلام و تشیع بود و علما باید به این موضوع ورود کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه یکصد و دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به سوزاندن کتاب طب هاریسون گفت: به نظر من قبل از وزیر بهداشت باید حوزه‌های علمیه فریاد بزنند و در این زمینه ورود کنند چرا که این  این حرکت وهن اسلام و تشیع بود، اینکه یک نادان و بی سواد کتاب هاریسون را آتش بزند قدر و منزلت هاریسون پایین نمی‌آید.

وی گفت: این وهن اسلام و تشیع و نظام اسلامی بود؛ زمانی که رهبر معظم انقلاب به سلول‌های بنیادی و بایوتکنولوژی اصالت می‌دهند، یک جاعل دست به چنین کارهایی می‌زند؛ نباید من فریاد بزنم، این که یک چهره زمخت طالبانی از اندیشه روحانیت مترقی تشیع در جهان نشان می‌دهند که نباید وزیر بهداشت فریاد بزند.

نمکی افزود: به هر تقدیر ما اصلا ورود به این عرصه نمی‌کنیم و روحانیت تشیع مترقی باید ورورد کند و من اصلا به این بحث ورود نمی‌کنم و هیچ چیزی در این خصوص نخواهم نوشت.

*بستری شدن یک چینی و آلمانی در یزد

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور نداریم گفت: دو تبعه چینی و آلمانی در بیمارستانی در یزد بستری شدند که بررسی‌های ما نشان می‌دهد این افراد به کرونا مبتلا نیستند اما برای احتیاط بیشتر تحت مراقبت قرار دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: جلوگیری از بیماری‌های واگیردار،‌مدیریت زائران در مراسم اربعین، موضوع مدیریت بیماری آنفلوآنزا از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع بیماریکرونا در چین یادآور شد: تمام قسمت‌های بهداشتی و درمانی در چین با این بیماری دچار به هم ریختگی است اما ما در موضوع بیماری آنفلوآنزا مدیریت خوبی داشتیم. در سیل اخیر سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی که این استان داشت همکاران اورژانس ما حضور داشتند تا شاهد کوچکترین بیماری عفونی نباشیم. 

نمکی تصریح کرد: اداره امور دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به ذیق منابع و با آنکه 40 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو بار اضافی به دوش رؤسای دانشگاه‌ها بود اما بدون توجه به حاشیه در سال قحطی منابع فعالیت کرده که این جای تشکر دارد.

وی اضافه کرد:در عرصه آموزش سؤالی که همواره بنده از رؤسای دانشگاه‌ها داشتم این است که چه کسی را با چه سطحی از دانش و مهارت در کجا توسط چه کسی با چه هزینه‌ای و برای ارائه کدام خدمات قرار است تربیت کنیم. یعنی آیا این نیرویی که تربیت می‌کنیم بر اساس نیازهای کشور است و آموزش‌های لازم را به آن می‌دهیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید این آموزش‌ها منطبق بر نیازها ارائه شود، تصریح کرد: آیا موضوع مقاله که به عنوان ارتقا در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌دهیم وضع منطقی دارد یا باید به دنبال پارامترهای دیگری در این خصوص باشیم. ضمن اینکه آیا دانشگاه‌ها در خلق ثروت توانسته‌اند نقش خوبی داشته باشند.

نمکی با اشاره به  وجود مشکل بیکاری در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما بیکاری فارغ التحصیلان است به طوری که 44 درصد بیکاران این مملکت دارای مدرک لیسانس به بالا هستند. امروز باید کمیته‌ای تشکیل شود تا به تک تک این سؤالات پاسخ دهیم. اینکه چطور جامعه محور شدن آموزش‌های پزشکی را دنبال کنیم.

وی گفت: در طول 40 سال بعد از پیروزی انقلاب دانشجوی دندانپزشکی ما با اورال هلث آشنایی ندارد و این مشکلاتی است که ما به آن توجه نکردیم و باید کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شود. 

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح ایجاد هر خانه یک پایگاه سلامت در کشور بیان داشت: در این بسته ما با تعیین سفیر سلامت در هر خانواده به عنوان حلقه پیوست دانشگاه و خانواده عمل می‌کنیم. ضمن اینکه دانشجوی پزشکی ما باید با مؤلفه‌های اجتماعی سلامت آشنا شود.

نمکی با اشاره به ضرورت توجه دانشگاه‌های علوم پزشکی به طب سنتی افزود: بحث طب سنتی در آموزش پزشکی بحث جدی است. امروز مردم در دنیا حق دارند از قسمت‌هایی از طب مدرن به دلیل ناعلاج بودن از بیماری‌ها ناامید شوند. البته در یک بازار آشفته سوء استفاده‌هایی نیز انجام می‌دهند.در نتیجه از شما انتظار دارم به موضوع طب سنتی بپردازید و برای آن جایگاه تعیین کنید.

* در هر بیمارستان باید تختی به طب سنتی اختصاص یابد

وی متذکر شد: امروز نمی‌توانیم راه را بر طب سنتی ببندیم و نمی‌توانیم به طب مکمل که در دنیا پا گذاشته است راه را ببندیم و بنده به اردکانی در حوزه طب سنتی و ایرانی اعلام کردم که باید به ایجاد دانشگاه طب ایرانی و مکمل بپردازند و نگذارند شیادان و کلاهبرداران به این موضوع ورود کرده و عوام فریبی کنند. در نتیجه ما باید در خانه‌های بهداشت قفسه‌ای برای بهورز در خصوص طب سنتی و نیز در بیمارستان تختی برای این موضوع داشته باشیم و شما نباید از این امر مهم غفلت کنید. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر مردم بدانند جایگاه حکیمانه‌ای برای این علوم وجود دارد نزد آدم‌های شیاد نمی‌روند. در عرصه پژوهش از شما همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهم به دنبال یک هم افزایی و حل مشکلات مردم حرکت کنید و باید راهکارهایی برای باز کردن گره‌ای از مشکلات مردم در ارائه خدمات داشته باشید. 

نمکی با تاکید بر پرهیز از نگاه جزیره‌ای در ایجاد و فعالیت مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: شما باید در این خصوص با یکدیگر همکاری داشته باشید و امروز نیز کمیته‌ای برای هم افزایی مراکز تحقیقاتی تشکیل دهید و طرح مشترک ملی تهیه کنید.

نمکی با اشاره به اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور خاطرنشان کرد: این اقدام بزرگترین گام ما بوده و استقرار پزشکی خانواده و ارجاع از جمله برنامه‌های مهم است چرا که پرونده الکترونیک سلامت ریل‌گذاری برای عبور بقیه اجزای پزشکی خانواده و سیستم ارجاع است البته اعتقاد نداریم که یک برنامه کاملا بی‌عیب است بلکه نیازمند تکمیل کردن آن هستیم.

* آموزش بهداشت دهان و دندان به یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز

وی با تاکید بر ایجاد کمیته ملی برای پیگیری استقرار نظام ارجاع و پزشکی خانواده گفت: بحث بهداشت دهان و دندان مقوله‌ای فراموش شده نظام سلامت است د ر نتیجه امسال می‌خواهیم جشن مدارس به بدون پوسیدگی دندان را برگزار کنیم. ضمن اینکه یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در پایه ششم دبستان آموزش‌های لازم در خصوص بهداشت دهان و دندان فرا گرفتند.

وزیر بهداشت از بکارگیری سه هزار و 700 یونیت دندانپزشکی و استفاده از سه هزار و 200 دندانپزشک در کشور خبر دادو گفت:‌این تعداد در ساعات بعد از ظهر در مراکز با تعرفه‌ای بالاتر از تعرفه دولتی خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهند البته این خدمات به مادران باردار و شیرده و نیز دانش‌آموزان به صورت رایگان است که امسال اجرا می‌شود. 

نمکی با اشاره به ضرورت توجه به بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد: از 380 هزار مرگ در کشور 313 هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر بوده که 97 هزار مرگ از این تعداد به خاطر پرفشاری خون است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بیماری‌های واگیر و عدم غفلت از آنها افزود: نمونه‌هایی از بیماری سالک در شرق اصفهان و بروز بروسلوز و بیماری‌های مشترک انسان و دام در برخی مناطق را می‌شناسم.

وزیر بهداشت با اشاره به ویروس کرونا ابراز داشت: باید در این خصوص به مردم آموزش‌های لازم را بدهیم و امکان اینکه همه درهای ورود کرونا را ببندیم وجود ندارد اما باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.در همه فرودگاه‌ها اقدامات لازم را انجام دادیم و باید به مردم آموزش‌های لازم ارائه شود. ضمن اینکه باید مراقب باشیم اولین مورد مشاهده شده را قرنطینه کنیم.

نمکی با اشاره به بیماری مالاریا خاطرنشان کرد: مالاریا یک خطر بالقوه برای استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل بارندگی‌‌های اخیر است. اما ما هیچ موردی جدیدی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم و بهترین راه مراقبت است.

وی از ایجاد مراکز بهداشتی برای عشایر خبر داد و گفت:‌موضوع سالمندان بسیار با اهمیت است و در آینده طوفانی از مشکلات سالمندی شما را (دانشگاه علوم پزشکی) را گرفتار خواهد کرد ضمن اینکه باید حاشیه شهرها را جدی بگیریم و نباید این حاشیه‌ها را به صورت کالبدی درست کنیم بلکه باید به صورت کالبدی و اجتماعی درست شود. که این موضوع یک کار بین بخشی است. ما با سالمندی روبرو هستیم که سالمندی نکرده پیر شده است و هزینه‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که یکی از راهکارها اجرای هر خانه یک پایگاه سلامت است چرا که معتقدم به جای افزایش طول عمر باید به کیفیت زندگی بپردازیم و اگر می‌خواهیم کیفیت زندگی سالمند را بالا ببریم باید به طرح هر خانه یک پایگاه سلامت توجه کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر نظارت بر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به مراکز درمانی و بیمارستانی یادآور شد: در برخی زمان‌ها مردم از ارائه خدمات در این مراکز ناراحت هستند. در نتیجه باید کمیته ارزیابی مستمر مراکز درمانی تشکیل شود و نگذاریم پرداخت از جیب مردم بالا برود و بیماران برای تهیه دارو و اقلام مورد نیاز به خارج از بیمارستان برود.

*تجهیز 10 هزار داروخانه به زیرساخت نسخه نویسی الکترونیکی

نمکی با اشاره به اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در کشور بیان داشت: باید دانشگاه‌ها در این خصوص اقدامات جدی داشته باشند ضمن اینکه 10 هزار داروخانه ما تاکنون زیرساخت‌های  نسخه نویسی الکترونیکی آنها کامل شده است. ضمن اینکه باید به ضریب اشتغال تخت‌های بیمارستانی در کشور توجه کنیم چرا باید مردم روبروی بیمارستانی در تهران چادر بزنند. مردم اگر امکانات درمانی لازم را در کنار خود داشته باشند به شهرهای بزرگ روی نمی‌آورند. در نتیجه باید تا اواخر اسفند ماه میزان تخت خالی و ضریب اشتغال آنها را مشخص کنیم تا بهره‌وری بیمارستان‌ها را بالا ببریم.

وی با اشاره به ایجاد پایگاه‌های اورژانس در سطح کشور گفت: در خصوص ایجاد پایگاه‌های اورژانس هوایی نباید ایجاد القاء تقاضا کنید بلکه باید نقشه راهی ترسیم کنیم که در کجا باید پایگاه اورژانس جاده‌ای، شهری و بالگرد داشته باشیم و این کار بر اساس نیاز باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به مراسم چهارشنبه آخر سال افزود: در سال گذشته با انجام کاری دو هفته‌ای توانستیم 67 درصد صدمات این مراسم را در مدارس کاهش دهیم. در نتیجه باید آموزش‌های لازم در این خصوص را دنبال کنیم و امسال می‌خواهیم با همکاری با آموزش و پرورش این طرح را اجرا کنیم.

* در تعطیلات نوروز باید پزشکان متخصص در مراکز درمان حضور داشته باشند

نمکی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروز در حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: نوروز سال گذشته نسبت به سال‌های قبل بهتر اداره شد. البته با توجه به سیلاب و بازگشت زودتر مردم مشکلاتی وجود داشت اما برای نوروز امسال دو کار باید انجام دهیم.یکی اینکه باید برای نزولات جوی آماده باشیم و دوم اینکه باید پزشکان متخصص در مراکز درمانی حضور داشته باشند و بیمار اورژانسی را به دست رزیدنت و انترن نسپارید.

وی با اشاره به وضعیت دارویی کشور اظهار داشت: امسال وضع دارویی ما نسبت به سال گذشته و به جرات حتی بسیاری از سال‌ها نیز بهتر است و تا شهریور سال آینده هیچ کمبود اساسی دارویی نداریم. البته ممکن است برخی از شرکت‌های پخش کننده دارو پول خود را از بیمارستان‌ها نگرفته باشند و مشکلاتی ایجاد شود. 

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید نسخه‌های داروهای خارجی بی‌ مورد را در استان‌ها جمع کنید، گفت: ما عمدا برخی داروهای خارجی را وارد نمی‌‌کنیم و باید نسخه نویسان چنین داروهای خارجی را شناسایی کنیم. ضمن اینکه باید در استان‌های در معرض قاچاق دارو مانند استان های جنوب شرقی و استان‌های غربی وقت لازم را بگذارید و به این موضوع توجه ویژه‌ای کنید.

* سال آینده افزایش قیمت در دارو نداریم

نمکی با بیان اینکه در سال آینده نیز ارز 4200 تومانی برای دارو در نظر گرفته شده است، گفت: افزایش قیمت دارو به جز همان افزایش 10 درصدی سنواتی نخواهیم داشت. ضمن اینکه باید شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در تولید دارو را تقویت کنیم و شما باید نظارت‌های لازم را بر کارخانه‌های تولید مواد غذایی داشته باشید.

وی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به موضوعاتی مانند رسیدگی به بیماران، تامین داروی بیماری‌های خاص، صرفه‌جویی در نظام اجرای درمان، اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت پرداخته شد. 

وزیر بهداشت با اشاره به بیماری کرونا یادآور شد: این ویروس از لحظه اول مورد توجه قرار گرفت با توجه به اینکه بیماری‌های عفونی و ویروسی را نمی‌توان با دروازه‌بانی مهار کرد و باید به راهکارهای دیگر بپردازیم در نتیجه آموزش همگانی بسیار مهم است.

نمکی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی دوره بیماری کرونا را سه و نیم روز اعلام کرد و این بیماری کرونا داروی ضد ویروس مشخصی مانند آنفلوآنزای N1 ندارد.

وی با اشاره به کنترل بیماری آنفلوآنزا اظهار داشت: حدود 58 هزار نفر در خصوص این بیماری به مراکز ما مراجعه کردند که 13 هزار مورد بستری داشتیم.

انتهای پیام/

نظر شما