شناسهٔ خبر: 37885280 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمکی: موردی از ویروس کرونا در یزد و هیچ شهری در کشور نداشته‌ایم

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دو فرد خارجی که در یزد به علت سرماخوردگی بستری شدند به هیچ وجه به ویروس کرونا مبتلا نیستند.

صاحب‌خبر -

سعید نمکی روز سه شنبه در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی در مرکز همایش های رازی افزود: دوره پنهان ویروس کرونا پنج روز است، این دو فرد که یکی چینی است و ۱۲ روزپیش به علت سرماخوردگی تحت نظر قرار گرفت و بستری شد و فرد دومی که آلمانی است با فرد چینی ارتباط داشته هر دو به زور در بیمارستان بستری شدند اما آزمایش ها نشان داد که هیچ کدام به ویروس کرونا مبتلا نیستند.
وی گفت: اقتصاد ما در حال جنگ است و مراقبت از بیماری ها با دقت انجام می شود. نمی توانیم درهای کشور را ببندیم اما تاکنون بطور قطع هیچ موردی از این بیماری ها را در کشور نداشته ایم.

نمکی ادامه داد: امسال با حوادث مختلفی مانند سیل مواجه شدیم اما اداره دانشگاههای علوم پزشکی با کمبود منابع چشمگیر بود. ۴۰ درصد افزایش ظرفیت ورودی دانشگاهها با مشکل. مواجه کرد اما توانستیم در سال کمبود منابع امور بهداشتی، درمانی و آموزشی را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در سال آینده گفت: در عرصه آموزش کار اساسی این است که به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی را در کجا و توسط چه کسی و با چه هزینه ای و برای کدام جایگاه تربیت می کنیم.

نمکی گفت: بزرگترین دغدغه من در حوزه آموزش این است که به این سوال پاسخ دهیم. که آیا طول دوره های آموزشی مناسب است و با نیاز کشور متناسب است و آیا هزینه کرد منابع منطقی است.
وزیر بهداشت افزود: دغدغه دیگر در حوزه پژوهش است باید ببینیم آیا این قدر امتیاز و وزن که به مقاله می دهیم منطقی است. کشور چین بیشترین میزان مقاله را دارد اما بیشتر این مقالات در جهت حل مشکلات و گره مردمشان است. باید در جهت حل مشکلات مردم پژوهش کنیم. ۴۴ درصد بیکاران کشور لیسانس به بالا هستند و باید برای حل این معضل مهم تحقیق کنیم به همین منظور کمیته ای برای هدایت تحقیقات به سمت حل مسائل جامعه تشکیل می شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: هنوز فارغ التحصیلان دندانپزشکی و پرستاری با اصول پیشگیری از بهداشت دهان و دندان آشنا نیستند برای این هم باید کمیته ای تشکیل شود. دانشجوی پزشکی باید با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شود برای این کار باید برنامه داشته باشیم و خدمات را سطح بندی تعریف کنیم.

طب سنتی با عوامفریبی فرق می کند
وی درباره خدمات طب سنتی نیز گفت: مردم حق دارند از طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده کنند. مردم برای درمان بیماری های لاعلاج به طب سنتی مراجعه می کنند اما در بازار آشفته ای که وجود دارد عده ای سوءاستفاده می کنند.
نمکی گفت: هفته گذشته فردی کتاب پزشکی هاریسون را آتش زد، لازم نیست وزیر بهداشت واکنش نشان دهد. اما این کار وهن اسلام و تشیع بود قدر و منزلت هاریسون با اقدام یک جاهل کم نمی شود. اما این کار وهن نظام اسلامی بود وقتی مسولان نظام به طب مدرن اهمیت می دهند. اما اینکه یک نفر چهره زمخت طالبانی از روحانیت نشان دهد وزیر بهداشت نباید واکنش نشان دهد. اینکه عده ای مریض های نادان هم او را تایید کنند لزومی ندارد وزارت بهداشت ورود کند روحانیت باید ورود کنند. برخی بزرگان حوزه ورود کنند. من در این مورد چیزی نخواهم نوشت چون قدر یک جاهلی را بالا برده ام.
نمکی گفت: اما باید توجه کنیم که نمی توانیم راه را بر طب سنتی مثل طب سوزنی و مکمل که در دنیا وارد عرضه علم شده ببندیم. در ابلاغ مدیر کل طب سنتی نوشتم که راه را برای ورود علمی به طب مکمل و مکمل باز کنید و باید در هر خانه بهداشت قفسه طب سنتی داشته باشیم و در بیمارستان این خدمات وجود داشته باشد. ۴۰ درصد طب چین طب سنتی است. در کانادا، آمریکا و اروپا هم هست و ما نباید غفلت نکنیم بلکه باید حکیمانه، مدبرانه و عالمانه جایگاه علمی طب سنتی را بالا ببریم و جلوی عوامفریبی را بگیریم. 

وزیر بهداشت درباره پرونده الکترونیک نیز گفت: ریل گذاری مناسبی در این زمینه انجام شده است، نمی گوییم بدون عیب است اما نیازمند تکمیل این برنامه هستیم. برخی دانشگاههای علوم پزشکی خوب و برخی عالی عمل کرده اند اما برخی خواب هستند باید خیلی سریعتر در این زمینه عمل شود و نیازمند یک کمیته کشوری در این زمینه هستیم که از امروز برای توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع تشکیل می شود.
وی گفت: خدمات بهداشت دهان و دندان در گذشته فراموش شده و مورد غفلت بود. در این زمینه از شاخص های سلامت دندان عقب هستیم. البته طرح مدارس بدون پوسیدگی دندان در هفت استان شروع شده و امیدارم بزودی جشن مدارس بدون پوسیدگی دندان را برگزار کنیم. 
 

جشن مدارس بدون پوسیدگی دندان
نمکی افزود: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز تحت آموزش، مراقبت و خدمات ترمیمی دندان قرار گرفته اند و برای گسترش خدمات دندانپزشکی ۳۷۰۰ یونیت و ۳۷۰۰ دندانپزشک نیز در مراکز دولتی با همکاری بخش خصوصی با تعرفه اندکی بالاتر از دولتی خدمات دندانی به مردم ارائه خواهند داد و این خدمات برای کودکان و زنان باردار رایگان است.
وزیر بهداشت ادامه داد: شاخص های مراکز بهداشت را بازنگری می کنیم قرار نیست تعداد مراکز بهداشتی در سیستان و بلوچستان با مدل مازندران اداره شود. جایی که کپرنشین ندارد مگر می شود بگوییم چون میزان جمعیت به حد نصاب نرسیده مرکز بهداشت نمی گذارم.
وی گفت: موضوع بیماریهای غیرواگیر جدی است و از ۳۸۵ هزار مرگ سالانه ۳۲۳ هزاز مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر است اما نمی توانیم از بیماری های واگیر غفلت کنیم هنوز مالاریا، سل و سالک در نقاطی از کشور وجود دارد و خطر آن هست. در شرق اصفهان سالک وجود دارد و خطر مالاریا در جنوب کرمان و استان سیستان و بلوچستان رفع نشده است. با وحود سیل اخیر باید بیشتر مراقب باشیم سم پاشی اکنون فایده ندارد و باید از ۱۵ اسفند شروع شود و در جاهای سردتر از ۱۵ فروردین اقدام کنیم.
نمکی گفت: در مورد ویروس کرونا نمی توانیم تضمین بدهیم بیماری وارد نمی شود یا درهای کشور را نمی توانیم ببندیم اما باید آماده باشیم و مردم را آگاه کنیم. این بیماری تاکنون سه هزار مبتلا در چین و بیش از ۸۰ مرگ داشته است.
نمکی ادامه داد: این میزان ابتلا به بیماری در چین بحران ایجاد کرده در حالی که از ابتدای مهر تاکنون ۵۸ هزار بیمار تنفسی به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند. ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر بستری شدند و کمتر از ۱۲۰ فوتی داشت.
وزیر بهداشت افزود: امسال موفق به حذف سرخک در کشور شده ایم و گواهی خذف سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کردیم. در مورد مالاریا با توجه به سیل اخیر در جنوب شرقی کشور باید بیشتر مراقب باشیم چون مخزن پشه این بیماری وجود دارد و هم مهاجران ورودی مبتلا به این بیماری را در کشور داریم.

توسعه خانه های بهداشت عشایر و خدمات بهداشت در حاشیه شهرها
نمکی از ایجاد خانه های بهداشت عشایری در کشور خبر داد و گفت: باید قبل از کوچ عشایر این خانه ها در مراکز کوچ رو برای عشایر ایجاد شود. خدمات بهداشتی به حاشیه شهر ها نیز باید تقویت شود در حاشیه شهرهایی مثل اهواز، مشهد و زاهدان جمعیت زیادی زندگی می کند که از خدمات بهداشتی محروم هستند البته به این افراد فقط نباید در کالید بخش حاشیه ای باشد زیرا تردد این افراد به مرکز شهرها نیازمند خدمات جامع است.

طوفان سالمندی در راه است

وزیر بهداشت افزود: مساله مهم دیگر طوفان سالمندی است که در راه است و افزایش طول عمر اگر بدون توجه به کیفیت زندگی باشد در آینده انبوه سالمندان افسرده و بیمار مواجه می شویم که توان پاسخگویی به آنها را نخواهیم از هم اکنون باید با بهبود خدمات بهداشتی و توانبخشی برای داشتن سالمندانی سر حال و سالم اقدام کنیم.
وی ادامه داد: مسئولان حوزه درمان باید بیش از گذشته به بیماران بستری سرکشی کنند بعضی جاها واقعا در این زمینه بد عمل می شود و مردم ناراضی هستند، اگر به مشکلات آنان توجه نکنیم نه تنها نارضایی ها و هزینه ها افزایش پیدا می کند بلکه روز قیامت نیز نمی توانیم جوابگوی مردم باشیم.

استقرار نسخه نویسی الکترونیک
وزیر بهداشت گفت: همین امروز باید کمیته پایش مراکز درمانی تشکیل شود. نباید اجازه دهییم بیماران برای دارو و لوازم پزشکی در داروخانه های شهر سرگردان شوند، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک باید در همه مراکز اجرا شود. ۱۰ هزار داروخانه اکنون بالقوه به این سیستم متصل هستند اما برخی دانشگاههای علوم پزشکی در اجرای این برنامه عقب هستند
نمکی ادامه داد: از این پس به دانشگاهها از نظر اجرای نسخه الکترونیک امتیاز می دهیم. کمیته نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک نیز تشکیل می شود تا جلوی تجویزهای بی مورد گرفته شود به خصوص اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نوبت دهی الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی پایش و امتیازدهی می شود.

سی تی اسکن های اضافه برای چیست؟
وی گف: باید جلوی تجویزهای بی مورد استنت قلب و تصویربرداری های بی مورد گرفته شود، چرا بیماران به متخصص ارجاع نمی شود و هر جا سی تی اسکن هست بلافاصله برای مریضی که با سردرد مراجعه کرده سی تی اسکن نوشته می شود این ها از بین بردن منابع کشور است.کمیته ای باشد چرا این قدر استنت قلب می گذاریم، گزارش دهید هزینه کرد چقدر فایده داشت، بیمه سلامت هم نظارت کند.
نمکی افزود: چرا خدمات درمانی در مناطق محروم و شهرستانها باید به گونه ای باشد که بیماران به تهران بایند و جلوی بیمارستان امام(ره) چادر بزنند حتما خدمات لازم را دریافت نکرده اند. ممکن است دلال هایی هم باشند اما برای بیمارستانهای خصوصی است.
وی گفت: روسای بیمارستانها دولتی تا ۱۰ اسفند ماه باید گزارش دهند که چند درصد تخت های آنها خالی است. قرار نیست مرکزی تعطیل شود اما باید فکری کنیم که بهره وری بالا برود.

هر پرواز آمبولانس هوایی ۱۲ میلیون تومان
وزیر بهداشت افزود: دلیل ندارد چون مد شده است در هر جایی آمبولانس هوایی تاسیس کنیم هر پرواز آمبولانس هوایی ۱۲ میلیون تومان برای وزارت بهداشت هزینه دارد باید از کارهای پوپولیستی خودداری کنیم و به جای آن خدمات الکترونیک مانند تله مدیسین( پزشکی از راه دور) و آموزش از راه دور را گسترش دهیم.
وی گفت: سال گذشته در چهارشنبه سوری، ۶۷ درصد کاهش حادثه داشتیم امسال باید برنامه جامع تری داشته باشیم و به جای بگیر و ببنند با آموزش مهربانه به مردم جلوی حوادث را بگیریم و کاری کنیم که مردم چهارشبه سوری و نوروز شاد و آرامی داشته باشند.

متخصصان در تعطیلات نوروز فرار نکنند
وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از گلایه های مردم این است که پزشکان متخصص در ایام نوروز تا ۱۳ فروردین فرار می کنند و حضور ندارند مسئولان درمان استانها باید کشیک متخصصان را طوری مدیریت کنند که این پزشکان در ایام نوروز حضور داشته باشند و کار به دست انترن ها و رزیدنت ها نیافتد.
نمکی افزود: در حوزه دارو فعالیت قرارگاه دارویی بسیار موفق بوده و قابل تقدیر است و با وجود قلدری های آمریکا که بر سرچشمه های مبالات بانکی نشسته، وضع دارو نه تنها از پارسال بلکه از بسیاری از سال های گذشته بهتر است و قول می دهم که تا شهریور ۹۹ کمبود اساسی دارو نداشته باشیم.

نمک گیر کردن پزشکان
وی ادامه داد: ممکن است یک دارو به خاطر بدهی به شرکت، پخش یک دارو را نداشته باشد یا پزشکان به سبب عادت کردن به تجویز داروی خارجی یا مسافرت هایی که شرکتهای دارویی خارجی به آنها می دهند نمک گیر شده باشند و همچنان یک داروی خارجی که تولید داخل دارد را تجویز کنند. این کار خلاف است و اول به آنان تذکر داده می شودو  اگر تکرار شود با آنان برخورد جدی می شود. البته اکثر پزشکان از صنعت دارویی کشور حمایت می کنند.
وزیر بهداشت گفت: باید جلوی قاچاق دارو به خصوص در استانهای مرزی گرفته شود، دلیل ندارد چون انسولین در ایران با یارانه دولتی کمتر از ۴۰ هزار تومان و در کشورهای همسایه ۲۸۰ هزار تومان است این دارو قاچاق شود و بدون مزد و منت یارانه دارو را به دیگران بدهیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو می ماند
نمکی ادامه داد: سال آینده همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو می ماند اما باید مدیریت کنیم که این یارانه به دست بیماران برسد.
وی گفت: نظارت بر تولیدات غذایی باید جدی تر شود. در مورد همین ماجرای کیک های آلوده باید مشخص شود افرادی بیرون کارخانه ای قرص ها جاسازی می کردند که بازداشت شدند اما نظارت ها باید تقویت شود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: افزایش جمعیت یکی از دغدغه های مسئولان و مقام معظم رهبری است. این نگرانی جدی است به همین علت دستورالعمل تقویت و حمایت از مراکز ناباروری و مراقبت از مادران باردار ابلاغ شده و اگر جایی مشکل وجود دارد مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کنند تا به سرعت رفع شود.
وی گفت: موضوع سقط های غیر قانونی باید با جدیت دنبال شود و در این زمینه نیازمند کمک دستگاههای دیگر هستیم. همه دستگاهها باید به کمک کند تا رشد جمعیت کشور به سمت منفی شدن نرود.

نظر شما