شناسهٔ خبر: 37879649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

جزییات بی حجابی کتایون ریاحی در کنار ابی خواننده لس آنجلسی

صاحب‌خبر -

از ساعاتی پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست‌شدن است که از اساس اشتباه است. ویدیویی از کتایون ریاحی را منتشر می‌کنند و می‌نویسند که او بابت انتشار این ویدیو، ممنوع‌الکار شده است. اساسا این ویدیو، نه تازه است و نه آن‌طور که ادعا شده، آوازخوانیِ ریاحی است. این ویدیو مربوط به دابسمشی است که این بازیگر تیرماه سال گذشته به مناسبت روز دختر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده بود. ریاحی به همراه دیگر بازیگر سینمای ایران پرند زاهدی، روی ترانه‌ای از مژگان عظیمی، خواننده افغانستانی، لب‌خوانی کرده بود؛ ترانه‌ای اعتراضی در ادامه جنبش برابری‌خواهی زنان در جهان.پیگیری‌های ایران‌آرت درباره احتمال ممنوع‌الکاری کتایون ریاحی البته به نتیجه‌ای نرسید، اما این را مطمئنیم که اگر هم چنین اتفاقی افتاده باشد، کوچک‌ترین ارتباطی با انتشار این ویدیو ندارد. چرا که اولا مربوط به بیش از یک‌سال و نیم‌ پیش است و دوم این‌که آوازخوانی نیست و لب‌خوانی است. و مهم‌تر از همه این‌که اساسا کتایون ریاحی کاری نمی‌کند که ممنوع‌الکار شده باشد. او مدت‌هاست طی اعلامی رسمی، از بازیگری خداحافظی کرده است.

با این حال، انتشار این شایعه در رابطه با این بازیگر، تازگی ندارد و حتی می‌توان گفت سابقه‌ای نسبتا طولانی هم دارد. همین باعث شد ما کمی به عقب برگردیم [با وجود این‌که اگر یادتان باشد قرار بود هیچ‌گاه به عقب برنگردیم!] و ببینیم چرا بروز این اتفاق پیرامون این بازیگر پربسامد است.

خداحافظی ریاحی و نوشابه‌هایی که سلحشور برای خودش باز کرد
برای این‌که به شایعه‌هایی مبنی بر ممنوع‌الکاری کتایون ریاحی برسیم، ابتدا باید به سال ۱۳۸۸ برویم آن‌جایی که خود او برای خودش ممنوعیت ایجاد کرد. کتایون ریاحی در خرداد ۱۳۸۸ طی یادداشتی که در اختیار سایت سیمافیلم قرار داد، کناره‌گیری خود از دنیای بازیگری را اعلام کرد.

فرج‌الله سلحشور، کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» که ریاحی واپسین بازی‌اش را با ایفای نقش زلیخا در آن انجام داد، در گفت‌وگویی در رابطه با این خداحافظی گفته بود: «خانم ریاحی پس از سریال یوسف پیامبر گفت دیگر نمی‌توانم فضاهای موجود سینما را تحمل کنم و از حرفه بازیگری کناره‌گیری کرد. چون در فیلم حضرت یوسف مسائل معنوی، آرامش، احترام، حیا و حجاب مطرح بود و او نمی‌توانست صحنه‌های دیگر را تحمل کند، گفت: دیگر نمی‌خواهم کار کنم و می‌خواهم شیرینی سریال یوسف پیامبر در ذائقه من بماند».

البته همان موقع، خیلی‌ها این حرف‌های سلحشور را به حساب تعریف از خودش گذاشتند و اتفاقا بسیار به او تاختند که در دیگر پروژه‌ها چه صحنه‌هایی هست که ریاحی نمی‌توانسته آنها را تحمل کند؟

مرحوم سلحشور را این‌جا بگذارید تا برویم سراغ ادامه گزارش، اما عجالتا این را بگوییم که این کارگردان به طرز عجیبی و این بار از دری دیگر به روایت ما و خانم ریاحی بازخواهد گشت.

ریاحی البته پس از مدت‌ها در سه شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵، با شرکت در برنامه خندوانه به تلویزیون بازگشت و اعلام کرد که می‌تواند کار خود را مجدداً، ادامه دهد؛ اتفاقی که البته هنوز نیفتاده است.

ابی از قضا همسرش را بوسید!
فروردین ۹۲ بود که تصاویری از کنسرت ابراهیم حامدی (ابی) در شهر لس‌آنجلس منتشر شد. در تصاویر حضور بدون حجاب خانمی در کنار ابی جلب توجه می‌کرد که ظاهراً کتایون ریاحی به نظر می‌رسید. این دو، با هم روبوسی کردند و کسی حتی به این فکر هم نکرد که شاید این زن فقط شبیه کتایون ریاحی باشد. انتشار این تصاویر با حاشیه‌هایی از سوی سایت‌های خبری، معاون اجتماعی پلیس و فرج‌الله سلحشور همراه بود. سلحشور پیش از تکذیب یا تأیید کتایون ریاحی، در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفت:«این اتفاق مطلب ما را تأیید می‌کند که در شرایط فعلی و با این جریان، عوامل سینمای ما نمی‌توانند درست رفتار کنند و این سینماست که معمولاً سینماگرانش را در آلودگی و فساد خودش غرق می‌کند. حال فرقی ندارد که آن بازیگر «یوسف» باشد یا فرد دیگری».

همزمان سردار منتظرالمهدی، معاون اجتماعی وقت نیروی انتظامی از برخورد با مسئله پوشش بازیگران سینما در خارج از کشور از طریق اینترپل گفت: «بدحجابی هنرمندان در فستیوال‌های خارجی را از طریق پلیس بین‌الملل (اینترپل) پیگیری کرده و به آن رسیدگی می‌کنیم.»

در این میان، شایعه ممنوع‌الکاری کتایون ریاحی مطرح شد.

او در واکنش به این بحث‌ها انتساب این عکس‌ها به خود را تکذیب کرد و گفت: «عکس‌های منتشر شده از من در فضای مجازی صحت ندارد. متأسفم از اینکه در جامعه مترقی ایران، برخی از مردم از روی بی‌خبری و بی‌اطلاعی در صدد تخریب چهره‌های شناخته شده هستند». همچنین برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این تصاویر متعلق به مهشید برومند، همسر دوم ابی است.

گفتیم که فرج‌الله سلحشور به روایت ما بازخواهد گشت؛ او حتی منتظر نمانده بود تا صحت این تصاویر تایید شود و بلافاصله از بازیگری که آنچنان از خداحافظی‌اش حمایت کرده و همه چیز را به خود گرفته بود، اعلام برائت کرد و به او تاخت. غافل از این‌که اصلا آن زن، ریاحی نبود!

ممنوع‌التصویر نبود
مدتی بعد دوباره شایعه ممنوع‌التصویری کتایون ریاحی داغ شد؛ وقتی که او میهمان برنامه «دور همی» شبکه نسیم با اجرای مهران مدیری شد اما این شبکه از پخش برنامه در وقت معمول سر باز زد. البته بعدها مشخص شد که ظاهراً مشکل پخش این برنامه به نوع پوشش خانم بازیگر مربوط بوده نه ممنوع‌التصویربودن او در تلویزیون.

ریاحی در صفحه شخصی خود به پخش‌نشدن این برنامه واکنش تندی نشان داد و نوشت: «مسئولین پخش و ناظران سازمان باید به یک ملت پاسخگو باشند که کجای این پوشش دارای مشکل است».

ریاحی حتی سازمان صدا و سیما را به شکایت تهدید کرده بود: «با عرض سلام و احترام اینجانب کتایون ریاحى از طریق این پیام مکتوب رسماً به شما اعلام میدارم به هیچ عنوان با پخ شقسمت مربوط به خود در برنامه دور همى در ساعاتِ باز پخش و تکرارِ این برنامه از شبکه نسیم صداوسیماى جمهورى اسلامى ایران رضایت نداشته و در صورت پخش، شکایت خودرا از طریق مراجع ذى صلاح و قانون پیگیرى خواهم کرد. مگر اینکه در ساعت عُرف و معمولِ برنامه، همچون روالِ همیشگى ، پخش و در ساعاتِ مقرر تکرار، باز پخش شود.لذا با توجه به عدم پاسخگویى آقایان مسئول در برنامه از جمله تهیه کننده ،کارگردان، ، مجرى و مدیر شبکه، و با توجه به شرایط دشوار شخص بنده در زمان حضور و ضبط برنامه وبا در نظر گرفتن مناسبتِ مبارکِ این روز و نیتِ خیر اینجانب نسبت به هموطنانم، هرگونه اعمالِ نظر و انجامِ امرى غیر از این خواستهء به حق، به منزلهء حقنهء اجحاف به میهمان برنامه تلقى خواهد شد و من سکوت نخواهم کرد. امید است بیش از اینها شاهد رفتار حرفه اى در برنامه اى با این میزان مخاطب باشیم. رسانهء ملى جاى آزمون و خطاى مدیریت نیست…صداى یک ملت است. نبرید از بُن ، نفس هارا…».

این برنامه نیز پخش شد و مشخص شد که ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الکاری کتایون ریاحی باز هم شایعه‌ای بیش نبوده است.

مگر کار می‌کند که ممنوع‌الکارش کنند؟
حالا چند سالی گذشته و این بار بدون این‌که بهانه و مناسبتی در کار باشد، عده‌ای شایعه ممنوع‌الکاری ریاحی را مطرح کرده‌اند. این بار آن‌طور که می‌گویند به خاطر انتشار یک ویدیو. ویدیویی که گفتیم یک سال و نیم از انتشار آن می‌گذرد و دلایلی را که نمی‌تواند حساسیت‌زا باشد را نیز در مقدمه گزارش آوردیم.


همه این‌ها باعث می‌شود این سوال پررنگ شکل بگیرد که چرا این شایعه تکراری درباره کتایون ریاحی هر از گاهی مطرح می‌شود؟ بازیگری که اساسا از بازیگری خداحافظی کرده و کاری نمی‌کند که ممنوع‌الکارش کنند

نظر شما