شناسهٔ خبر: 37877557 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر در گزارشی بررسی کرد؛

سه فرصت کسب سهمیه برای تنیس روی میز/ امید به تکرار تاریخ

زینب حاجی حسینی

تنیس روی میز ایران که هفته گذشته فرصت کسب سهمیه تیمی برای المپیک را از دست داد امید زیادی دارد بتواند با استفاده از دیگر فرصت‌ها و دربخش انفرادی به این مهم دست یابد آنهم به میزان المپیک قبل.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات انتخابی المپیک در بخش تیمی تنیس روی میز در حالی به پایان رسید که تیم اعزامی ایران نتوانست یکی از ۹ سهمیه توزیعی در این رقابت‌ها را از آن خود کند.

ملی پوشان ایران در اولین دیدار خود در این رقابت‌ها که به میزبانی پرتغال برگزار شد، نتیجه دیدار برابر اسلوونی را واگذار کردند و با کنار رفتن از گردونه مسابقات از کسب سهمیه بازماندند. با این حال اما آنها همچنان فرصت دارند با حضور در میادین انتخابی پیش رو در بخش انفرادی، صاحب سهمیه المپیک شوند.

میادین انتخابی پیش رو برای المپیکی شدن پینگ پنگ بازان
اولین رویدادی که پینگ پنگ بازان ایران با حضور در آن می‌توانند خود را در آزمون کسب سهمیه المپیک قرار دهند، مسابقات تایلند است. در این مسابقات نمایندگان ۵ منطقه قاره با هم رقابت می‌کنند تا از هر منطقه یک نفر راهی المپیک شوند.

مسابقات گزینشی تایلند ۱۸ تا ۲۴ فروردین ماه در بانکوک برگزار می‌شود. در پایان این مسابقات و از هر منطقه یک نفر صاحب سهمیه می‌شود و بدین ترتیب ۵ سهمیه آسیا برای المپیک توکیو مشخص می‌شوند.

پینگ پنگ بازانی که از حضور در میادین مختلف نتوانستند ورودیه المپیک را بگیرند، می‌توانند با سفر به قطر و شرکت در مسابقات گزینشی این کشور آخرین شانس خود را برای دستیابی به این مهم امتحان کنند. رقابت‌های انتخابی قطر ۶ تا ۹ خردادماه برگزار می‌شود. اینکه در این مسابقات دقیقاً چند سهمیه توزیع می‌شود، مشخص نیست اما آنچه مسلم است کشورهایی که نتوانستند هر دو سهمیه خود در بخش انفرادی را کامل کنند می‌توانند در دوحه به آن دست یابند.

رنکینگ جهانی؛ آخرین فرصت
انتخاب از طریق رنکینگ جهانی هم آخرین شیوه مورد تأیید فدراسیون جهانی تنیس روی میز برای دستیابی به سهمیه المپیک است. بدین ترتیب این شیوه بعد از پایان مسابقات گزینشی در قاره‌ها و کشورهای مختلف و با کنار گذاشتن بازیکنان صاحب سهمیه از رنکینگ ملاک عمل قرار می‌گیرد تا اینگونه ترکیب ۱۷۲ نفره پینگ پنگ بازان حاضر در بخش مردان و زنان بازی‌های المپیک توکیو کامل شود.

امید تنیس روی میز ایران به کسب سهمیه
تنیس روی میز ایران که در ۶ دوره بازی‌های المپیک نماینده داشته، امید زیادی دارد با بهره گیری از فرصت‌های باقی مانده برای توزیع سهمیه‌های المپیکی این رشته، مجوز حضور در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو را هم به دست بیاورد.

حتی این امید وجود دارد که بازیکنان ایران بتوانند از طریق رنکینگ جهانی صاحب این سهمیه شوند. اتفاقی که برای هیچ یک از دوره‌های گذشته المپیک رخ نداده اما جایگاه فعلی نوشاد و نیما عالمیان در رنکینگ جهانی این امید را ایجاد کرده که اینبار آنها بتوانند از طریق رنکینگ به المپیک راه یایند.

در حال حاضر نوشاد عالمیان صاحب جایگاه ۶۳ جهان است و نیما هم در رده ۱۰۷ جهان ایستاده است. فدراسیون تنیس روی میز به خاطر امید زیادی که به المپیکی شدن این رشته از طریق رنکینگ جهانی دارد حتی اعزام به سه تور جهانی را برای برادران عالمیان مصوب کرده تا اینگونه آنها علاوه بر آماده سازی برای حضور در مسابقات رسمی بتوانند جایگاه خود در رنکینگ جهانی را هم ارتقا دهند.

تکرار تاریخ برای المپیک توکیو
برای دوره پیشین بازی‌های المپیک تنیس روی میز ایران با دو بازیکن در بخش مردان و یک بازیکن در بخش بانوان راهی برزیل شد. این برای نخستین بار بود که تنیس روی میز ایران با ترکیب ۳ نفره در المپیک حاضر می‌شدند. اتفاقی که امید می‌رود برای المپیک توکیو هم تکرار شود.

پیمان حسنی دبیر فدراسیون تنیس روی میز در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد گفت: کسب سهمیه انفرادی اصلاً دور از دسترس نیست و حتی این شانس وجود دارد که باز هم ترکیبی سه نفره برای المپیک داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه برادران عالمیان و ندا شهسواری پینگ پنگ بازان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو بودند، ادامه داد: برای المپیک توکیو هم به کسب سهمیه توسط این سه نفر امید بیشتری وجود دارد. البته در بخش بانوان مهشید اشتری هم شرایط خوبی دارد. مهم این است که در هر دو بخش امید به کسب سهمیه داریم.

حسنی با اشاره به برگزاری رقابت‌های انتخابی در تایلند و قطر در مورد ترکیب اعزامی به این رقابت‌ها گفت: از آنجا که مسابقات در بخش انفرادی است، کشورها با سهمیه مشخص در آنها شرکت می‌کنند. بخشنامه رقابت‌های تایلند هنوز ارسال نشده اما احتمال دارد با دو نماینده در هر بخش مردان و بانوان راهی این مسابقات شویم. البته برای دوره پیشین همین رقابت‌ها ترکیب هشت نفره داشتیم. برای مسابقات دوحه هم احتمالاً فقط یک نماینده داشته باشیم.

دبیر فدراسیون تنیس روی میز در مورد احتمال کسب سهمیه از طریق رنکینگ جهانی هم گفت: دستیابی به این مهم با شرایط فعلی که نوشاد و نیما عالمیان دارند کار خیلی سختی نیست. آنها می‌توانند با حضور در تورهای جهانی پیش بینی شده جایگاه جهانی خود را بهبود بخشیده و بدین ترتیب شانسشان را برای کسب سهمیه تقویت کنند.

پیشینه تنیس روی میز ایران در المپیک
از مجموع سی و یک دوره بازی‌های المپیک و شانزده دوره‌ای که کاروان ورزش ایران در آن حضور داشته، تنیس روی میز در ۶ دوره صاحب نماینده بوده است. پیشینه این رشته و ورزشکارانش از حضور در بازی‌های المپیک به این شرح است:

* المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: ابراهیم علیدخت نماینده اعزامی تنیس روی میز ایران بود
* المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: مجید احتشام زاده نماینده اعزامی تنیس روی میز ایران بود
* المپیک ۲۰۰۴ آتن: محمدرضا اخلاق پسند نماینده اعزامی تنیس روی میز ایران بود
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: افشین نوروزی نماینده اعزامی تنیس روی میز ایران بود
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: نوشاد عالمیان و ندا شهسواری نمایندگان اعزامی تنیس روی میز ایران بودند
* المپیک ۲۰۱۶ ریو: نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری نمایندگان اعزامی تنیس روی میز ایران بودند
* المپیک ۲۰۲۰ توکیو:؟

نظر شما