شناسهٔ خبر: 37877525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کریمی در گفتگو با «دانشجو»:

یکشنبه‌های علوی در مدارس اجرا می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: طرح یکشنبه‌های علوی یک طرح پژوهش محور و مطالعاتی است.

صاحب‌خبر -
 عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو از اجرای طرح یکشنبه‌های علوی در مدارس شهر تهران خبر داد.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در ارتباط اُنس با نهج البلاغه که فرموده اند: «عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید، نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه) انس پیدا کنید. اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه‌ی سجادیه -که علی‌الظاهر فقط کتاب دعاست؛ اما آن هم مثل نهج‌البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت وکتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه‌ی انسان است -انس بگیرید.»، اظهارداشت: به جهت ذکرفضایل وانس با فرمایشات گهربار حضرت امیرالمومنین (ع) وکتاب شریف نهج البلاغه؛ درمرحله نخست با محوریت حکمت‌های ناب؛ طرح یکشنبه‌های علوی در مدارس اجرا خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: ترویج تفکر اصیل فرهنگ علوی، تعمیق و تقویت اعتقادات دینی و تربیت دانش آموزان بر اساس محبت و معرفت امام علی (علیه السلام) و توسعه و گسترش اخلاق و رفتار اسلامی با تاسی از رفتار علوی از اهداف این طرح می‌باشد.

کریمی خاطرنشان کرد: این طرح، پژوهش محور، مطالعاتی و با استفاده حداکثری از ظرفیت اندیشمندان، پژوهشگران، فرهنگیان و صاحب نظران حوزه‌های علمیه در سطح مدارس شهر تهران اجرا خواهد شد.

معاون پرورشی شهر تهران افزود: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تدوین طرح ها، پروژه‌ها و ارائه برنامه‌های متنوع تحقیقاتی، مطالعاتی، تربیتی، فرهنگی، آموزشی و با همکاری، مشارکت و هماهنگی سایر مؤسسات و مجموعه‌های مشابه حقیقی و حقوقی با محور قرار دادن نهج البلاغه و آموزه‌های ناب آن، اهداف خود را با رعایت مقررات و قوانین کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی بالاخص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیگیری می‌کند.

وی تربیت نسل جدید برای تبلیغ مکتب علوی، تحقیق و پژوهش در زمینه شناخت دقیق مبانی و سیره علوی و دفاع از اصول مکتب علوی و احیای میراث مکتب علوی را از دیگر اهداف این طرح بیان کرد و ادامه داد: در یکشنبه‌های علوی باب برگزاری دوره‌های تربیت مربی نهج البلاغه در سطوح مختلف برای فرهنگیان و دبیران علاقه‌مند گشوده خواهد شد.

کریمی افزود: کشور نیاز مبرمی به اجرایی شدن رهنمود‌های ارزشمند نهج البلاغه دارد و در عرصه عملی نیز بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور به دلیل کم توجهی با احکام قرآن، نهج‌البلاغه و سیره حکومتی اهل بیت (ع) است که باید نهضتی فراگیر در فرهنگ ترویج نهج البلاغه صورت گیرد.

کریمی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید ولایت مدار و پرچم‌دار ترویج نهج البلاغه باشد، می‌بایست به این کتاب بیش از پیش توجه شود. در سیستم مدیریتی کشور نیز باید از نهج البلاغه به عنوان الگو استفاده شود و یک روز از برنامه‌های هر یک از مدارس و مساجد در طول هفته باید به نهج البلاغه اختصاص یابد.

وی استفاده از فضای مجازی و ایجاد انگیزه بهره گیری از آن را بستری مناسب برای نشر فرهنگ، آموزه‌های دین و ارشاد خانواده‌ها از طریق ترویج فرهنگ نهج البلاغه بیان کرد و خواستار استفاده از این فضا برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه شد.

نظر شما