شناسهٔ خبر: 37877269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

باغ های ویرانگر/ حکایت طرح شکست خورده باغداری در برخی مناطق

زمانی به امید رونق تولید، طرح باغداری در برخی مناطق جنگلی مصوب شد، طرحی که نه تنها آبادانی ایجاد نکرد، بلکه به تهدیدی برای جنگل های بکر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،چند سالی است که با هدف جلوگیری از فرسایش شدید خاک و تنظیم جریان آب در سطوح شیبدار مناطق کوهستانی، کاشت درخت و احداث باغ در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ، بویژه در مناطق زاگرس نشین کشور قرار گرفته است، موضوعی که می‌تواند در کنار احیاء جنگل، نقش مهمی در اقتصاد کشاورزان ، باغداران و بومی‌های هر منطقه ایفا کند .

در این میان ایلام نیز به عنوان یک استان زاگرس نشین ، با کوه‌هایی سر به فلک کشیده، کوهستانی و دامنه‌های بلند که برخی مناطق آن در معرض فرسایش خاک قرار دارد، احداث باغداری در مناطق شیبدار و دامنه‌ کوه‌های آن در دستور کار قرار گرفت.

منطقه جنگلی ششدار در بخش چوار از توابع شهرستان ایلام یکی از همین مناطقی بود که از سال ۹۱ احداث باغداری در سطوح شیبدار آن آغاز شد .

1

بیش از  هکتار از اراضی استان به باغ اختصاص یافته است

غلامحسینی رئیس اداره جهاد کشاورزی بخش چوار در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت : در راستای جنگل کاری در سطوح شیبدار مناطق کوهستانی استان ، بیش از ۶۰ هکتار از مزارع کشاورزی و عرصه‌های جنگلی به باغ اختصاص یافته است .

او به حمایت‌های جهاد کشاورزی استان از احداث باغ در این مناطق اشاره کرد و ادامه داد: جهاد کشاورزی با هزینه های سازمانی خود در ابتدا اقدام به چاله کنی و قرص نهال کرده است .

احمدی اظهار کرد : یکی از اقدامات و برنامه‌های منابع طبیعی در کشور، توجه به عرصه‌های طبیعی و جنگل کاری است که استان ایلام ، همواره در این زمینه پیشرو بوده و در جایگاه نخست جنگل کاری در کشور قرار دارد .

در حالی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، اجرای طرح باغداری در سطوح شیبدار این استان را از طرح‌های موفق این اداره کل می‌داند که دیده‌ها و شنیده‌ها، حکایت از چیز دیگری دارد .

اجرای طرح جنگل کاری در مناطق جنگلی ششدار موفق یا شکست خورده؟

1

بابک افراز مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: اجرای طرح باغداری در سطوح شیبدار منطقه جنگلی ششدار یک طرح شکست خورده است که می‌طلبد مسئولان در این زمینه ورود کنند .

او ادامه داد: احداث باغ و باغداری مستلزم ایجاد شرایط و برنامه ریزی‌های خاص است و اصلی‌ترین نیاز برای احداث باغ در کنار شرایط جوی و خاک مناسب ، وجود آب است، در حالی که منطقه ششدار یک منطقه خشک و بدون آب محسوب می‌شود ،موضوعی که باغداران این منطقه بخوبی آن را تایید می کنند ، چرا که با گذشت این همه سال هنوز محصولی برداشت نکرده اند و برخی از این باغداران از نبود کار کارشناسی گله‌مند هستند .

تاکنون برداشت قابل توجه میوه در سطح باغات ششدار مشاهده نشده است

1

بابک افراز مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان می‌گوید: تاکنون هیچ کدام از باغداران منطقه ششدار موفق به برداشت قابل توجه محصول از باغات خود نشده اند که خود نشان دهنده‌ کاری غیراصولی و کارشناسی نشده است .

او افزود: تنها درختی که می‌تواند با محیط منطقه‌ جنگلی ششدار سازگار باشد، درخت بادام است که تنها در سه سال ابتدایی نیاز به آبیاری دارد ، اما متاسفانه ما شاهدیم که باغداران در این منطقه اقدام به قرص نهال دیگر میوه‌ها کرده اند،گویا باغداران هدفشان از احداث باغ ، حفاظت از منابع طبیعی ، احیا جنگل ، جلوگیری از فرسایش خاک و کار اقتصادی مرتبط با باغداری نیست و دنبال چیز دیگری هستند ، موضوعی که دوستداران منابع طبیعی را نگران کرده است .

مردم از احداث این همه خانه باغ در ششدار گله مندند

1

آقابابایی از دوستداران منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با انتقاد از احداث این همه خانه باغ در منطقه جنگلی ششدار گفت: چطور می‌شود که دستگاه‌های ذی ربط در برابر این همه خانه باغ احداث شده سکوت کرده اند؟ چطور اجازه می‌دهد که باغداران اطراف، زمین‌های خود را فنس بکشد و مانع تفریح دیگر مردم و گردشگران شوند .

او که کارشناس جهاد کشاورزی و باغداری است، افزود: باغداران در کنار کم توجهی و غفلت مسئولان، اقدام به این کار کرده اند که باید دستگاه‌های ذی ربط هرچه سریع‌تر در این زمینه ورود کنند .

آقابابایی افزود: نبود نظارت کافی در این زمینه موجب سوء استفاده برخی دیگر از افراد سودجو شده است ، چرا که بخوبی توانسته اند در این مدت از آب گل آلود ماهی بگیرند.

قیمت زمین در منطقه جنگلی ششدار با برخی مناطق شهری ایلام برابری می‌کند

1

خداویسی از دوستداران محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد: متاسفانه چند وقتی است که شاهد افزایش قیمت زمین‌های کشاورزی و باغی در منطقه ششدار هستیم، بطوری که این افزایش قیمت‌ها، خیلی بیشتر از حد متعارف خود شده است .

او تاکید کرد: این افزایش قیمت به حدی بالاست که موجب ایجاد بازار سیاه شده و هر کس هر قیمتی که بخواهد بر روی ملک خود می‌گذارد، قیمتی که امروز با روز قبل تفاوت چندانی دارد .

این دوستداران محیط زیست با بیان اینکه زمین‌های منطقه ششدار فاقد سند و دارای قباله قدیمی است، افزود: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد دلالان برای هر متر مربع باغ بدون محصول، قیمتی در چند میلیون تومان درخواست می کنند، موضوعی که حکایت از زمین خواری دارد.

بار دیگر به سراغ احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام رفتیم تا ببینم آیا منابع طبیعی برنامه‌ای برای مقابله با جنگل خواری و کوتاه کردن دست دلالان در ششدار دارد؟ 

 جهاد کشاورزی پاسخگو باشد

1

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اعلام کرد: تخلفات صورت گرفته در حوزه ساخت و سازهای انجام شده منطقه ششدار در حوزه اراضی کشاورزی است و که باید سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه پاسخگو باشد .

او ادامه داد: تا کنون در زمینه کاشت درخت در اراضی سطح شیبدار منطقه ششدار ، هیچ گونه زمین و تسهیلاتی به باغداران این منطقه واگذار نشده است .

ما نیز برای اطلاع از آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در برخورد با پرونده‌های زمین خواری به سراغ مسئولان قضایی استان رفتیم .

دستگاه قضایی با قاطعیت تمام با زمین خواری در استان برخورد خواهد کرد

1

خسروی زاد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت : منابع طبیعی و حفاظت از آن یکی از موضوعات مهم است که دستگاه قضا در این زمینه با قاطعیت هرچه بیشتر با متخلفان آن برخورد می‌کند.

او با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی اظهار کرد: در این راستا تاکنون بیش از ۱۷ هزار متر مربع از ارضی ملی در منطقه ششدار از زمین خواران رفع تصرف شده است .

خسروی زاد افزود: یک شعبه در دادگاه و شعبه دیگری در دادسرای ایلام جهت رسیدگی به پرونده زمین خواران اختصاص دارد.

حال که مسئولان جهاد کشاورزی بر عدم کار کارشناسی در احداث باغ در منطقه ششدار تاکید دارند و مسئولان قضایی نیز از برخورد قاطع با متخلفان خبر می دهند، انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت به برخورد با افراد خاطی و آزاد سازی طبیعت از حصار‌های ایجاد شده اقدام کنند .

چراکه منابع طبیعی و اهمیت حفظ و حراست آن با توجه به تاثیری که در تداوم زندگی بشر و سایر موجودات دارد بر کسی پوشیده نیست، ظرفیتی که در کنار کارکرد‌های زیست محیطی می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد هر منطقه داشته باشد.

ما نیز امیدواریم مدیران در آینده بطوری کارشناسی و برنامه ریزی کنند که اجرای طرح‌های باغداری و منابع طبیعی به سرنوشت اجرای طرح باغداری در منطقه ششدار بخش چوار شهرستان ایلام دچار نشود .

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ه

نظر شما