شناسهٔ خبر: 37877166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

حریم شهرها و روستاها، بحث دنباله دار تهران

خبرگزاری ایرنا

موضوع تعیین حریم برای شهرها و روستاهای استان تهران و جلوگیری از گسترش روز افزون ساخت و ساز خارج از این حریم‌ها به بحث دنباله دار شورای برنامه ریزی و توسعه استان تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

در تمامی 12 نشست شورای برنامه ریزی استان تهران در ماههای اخیر، موضوع نخست و پر بحث میان مسئولان در این جلسات، مساله حریم شهرها و گسترش روز افزون ساخت و ساز به تبع مهاجرت و افزایش جمعیت در شهرها و روستاهای اطراف پایتخت و استان تهران بوده است.

دوازدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران نیز بار دیگر با این بحث به صورت انحصاری در خصوص شهرستان اسلامشهر و مشخص نبودن حریم روستاهای این منطقه برگزار شد و در نهایت تصمیم گیری در خصوص تعیین، اضافه یا محدود ساختن آن برای روستاهای اسلامشهر منوط به دریافت استعلام از معاونت حقوقی رئیس جمهوری شد.

حریم شهرها و روستاها، بحث دنباله دار تهران

شهرام‌عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران که بارها در خصوص گسترش ساخت و سازهای بی برنامه در این استان هشدار داده بود، در این جلسه یکی از دغدغه های مردم در غرب تهران را توسعه نیافتن راه ها و ایجاد معضل ترافیک اعلام کرد.

عدالتی این موضوع را هم مطرح ساخت که به تبع گسترش ساخت و سازها توقعات برای دریافت خدمات زیر ساختی از جمله راه ها، اشتغال و خدمات شهری و دولتی افزایش می یابد.

وی یکی از نمونه های این ساخت و ساز روز افزون را ملحق شدن روستای احمد آباد مستوفی به شهر اسلامشهر خواند و افزود: اکنون این بخش در حال تبدبل شدن به کریدور فعالیت های جدید است در حالی که هیچ کدام از این فعالیتها واقعی و پایدار نیست و اگر از هم اکنون برنامه ای برای توسعه راه های ارتباطی آن نکنیم، در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

عدالتی به فاصله ناچیز سه روستا در نزدیکی صباشهر بهارستان اشاره کرد و خواستار برنامه ریزی برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در آنها و به تبع آن آسیب های اجتماعی شد.

در همین زمینه غلامرضا صالحی مدیرکل بنیاد مسکن نیز ضمن ارائه آمار در خصوص تدوین طرح های هادی در 20 روستای بالای 20 خانوار اسلامشهر، بر لزوم بازنگری حریم سه روستای حسن آباد، حسین آباد و بهرام آباد خالصه این شهرستان تاکید کرد.

صالحی ادامه داد: تاکنون سند املاک هشت هزار و 30 فقره از زمین های روستایی شهرستان اسلامشهر صادر شده است.

مسعود مرسلپور فرماندار شهرستان اسلامشهر هم ریشه مشکلاتی که منجر به ساخت و سازهای غیر محاز در روستاها می شود را مشخص نبودن حریم آنها اعلام کرد و گفت: میانگین عمر طرح های روستاهای این شهرستان 9 سال است و اکنون چون روستاها در حریم شهرها هستند امور زیر بنایی آنها به بررسی کارشناسی مجدد نیاز دارد.

وی بر لزوم تصمیم گیری کارشناسان و مدیران متناسب با تامین منافع مردم تاکید کرد و داشتن حریم را لازمه هر روستایی خواند در حالی که حریم روستاهای اسلامشهر مشخص نیست.

مرسلپور این موضوع را نیز اعلام کرد که سرمایه های کشور با ساخت و ساز شبانه و تخریب روزانه هدر می رود و مردم با مشکل مواجه می شوند چون کارشناسان سازمان های مربوطه بر لزوم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز تاکید دارند.

فرماندار اسلامشهر تاکید کرد: در حالی که بر لزوم تعیین حریم روستاها تاکید دارم، این موضوع را نیز اعلام می کنم که ساکنان برخی روستاهای این شهرستان از کمبود زمین رنج می برند و باید فکری به حال آن کرد.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران برای حل این مشکل پیشنهاد داد: در هر جایی طی 30 سال گذشته کشت و زرعی اتفاق نیفتاده است، می توان آن را برای کاربری های عمومی اختصاص داد و مشکل روستاهای پر تراکم را برطرف ساخت.

برچسب‌ها:

نظر شما