شناسهٔ خبر: 37877128 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فناوری جدید برای باریک کردن سلول‌های خورشیدی

محققان در تلاش برای باریک تر کردن سلول های خورشیدی هستند، شکننده شدن این سلول‌ها در صورت باریک شدن یک چالش جدی است که سرانجام راه حلی برای آن پیدا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از تک اکسپلوریست، باریک تر شدن سلول‌های خورشیدی نصب و استفاده از آنها را تسهیل می‌کند. اما این کار باعث می‌شود این سلول‌ها در صورت کوچک‌ترین برخوردی شکسته شده و آسیب ببینند. محققان دانشگاه ام آی تی به تازگی راهی برای غلبه بر این مشکل یافته‌اند.

 

این بار برای کاستن از قطر سلول‌های خورشیدی محققان تصمیم گرفته‌اند تا از ابعاد خود این سلول‌ها بکاهند. این رویکرد هزینه نامتعارفی نیز در بر ندارد و با صرف هزینه نه چندان زیاد قابل انجام است.

سلول‌های فتوولتائیک سیلیکونی که در صفحات خورشیدی به کار می‌روند، از ویفرهای سیلیکونی به ضخامت ۱۶۰ میکرومتر ساخته می‌شوند. با استفاده از یک روش جدید مونتاژ می‌توان ضخامت این سلول‌ها را به ۱۰۰ میکرومتر کاهش داد و در نهایت آن را به ۴۰ میکرومتر یا کمتر رساند.

با این کار حجم و ابعاد کلی صفحات سیلیکونی به یک چهارم اندازه فعلی کاهش می‌یابد که استفاده و حمل آنها را تسهیل می‌کند. از این طریق نصب صفحات یادشده نیز سریع تر صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود تجاری سازی این روش نصب صفحات خورشیدی در آینده نه چندان دور ممکن شود.

انتهای پیام/

نظر شما