شناسهٔ خبر: 37876885 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

استاد دانشگاه کلمبیا:

یک دموکرات میانه‌رو می‌تواند ترامپ را در انتخابات شکست دهد

استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا گفت، احتمال برکناری رئیس‌جمهور این کشور از طریق استیضاح زیاد نیست، اما دموکرات‌های میانه‌رو می‌توانند او را در انتخابات شکست دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا معتقد است در حالی که وضعیت اقتصادی آمریکا به نفع ترامپ است ولی اعتبار او نزد مردم آمریکا بالا نیست و احتمال پیروز شدن نامزد دموکراتها در انتخابات آینده بالاست.

آمریکا و چین فاز اول توافق تجاری دو ساله را با حضور «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا  و «لیو هی» معاون رئیس جمهور چین در کاخ سفید امضا کردند.

بر اساس این توافق، چین موافقت کرد که ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر کالاهای ایالات متحده را برای دو سال آینده خریداری کند و فرصت های گسترده صادراتی را برای مزارع و کارخانه‌های ایالات متحده فراهم کرده و اقدامات بیشتری برای محافظت از اسرار تجاری آمریکا انجام دهد.

توافق مذکور در حالی به دست آمده که استیضاح رئیس جمهور آمریکا در سنا آغاز شده است. در واقع توافق تجاری با چین از اینرو حائز اهمیت است که جنگ تجاری بر این کشور باعث نگرانی نزد ترامپ شده بود و آثار آن بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال نمایان شدن بود.

جنگ اقتصادی آمریکا با چین می توانست به شرایط اقتصادی دولت ترامپ ضربه وارد کند؛ اقتصادی که برگ برنده ترامپ در انتحابات آینده است. بر این اساس بود که ترامپ فاز اول توافق تجاری با چین را امضا کرد. چقدر این توافق برای ترامپ مهم بود؟

جرویس: من فکر می کنم که ملاحظات و مزایای اننتخاباتی یک فاکتور و عامل مهم در تمایل ترامپ به امضای توافق تجاری با چین بوده است. در واقع تأثیر جنگ تجاری بر انتخابات آمریکا باعث شد تا ترامپ توافق با چین را امضا کند.

انجام این کار، ایده تجارت مدیریت شده را تأیید کرد و به‌جای کاهش نقش دولت چین در اقتصاد  که بر خلاف هدف آمریکا است، آن را افزایش داد. تأثیر اقتصادی این توافق بر اقتصاد آمریکا احتمالاً زیاد نخواهد بود و من شک دارم که چین بتواند اهداف تعیین شده را برآورده کند. البته ما این موضوع را تا بعد از انتخابات نوامبر نخواهیم دانست.

استیضاح ترامپ در سنای آمریکا آغاز شده است. آیا دموکراتها اجازه خواهند داد رأی نهایی در سنا داده شود یا آن را تمدید خواهند کرد؟

جرویس: دموکرات‌ها تمایل دارند استیضاح ترامپ در سنا با فراخواندن و شهادت شهود مختلف طولانی شود. اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، توسط تعداد کمی از جمهوری‌خواهان که ممکن است از ترامپ فاصله بگیرند مشخص خواهد شد.

استیضاح ترامپ تا چه اندازه در سرنوشت او در انتخابات مؤثر خواهد بود؟

جرویس: به نظر نمی رسد استیضاح لطمه و صدمه خیلی جدی به ترامپ وارد کند. نهایتاً، احتمالاً ترامپ کمی صدمه دیده است. اما از آنجایی که فضای عمومی جامعه آمریکا به صورت شدیدی قطبی شده و پیش از این آنقدر دچار شکاف شده، تأثیر نسبتاً جزئی است.

به عبارت دیگر به این دلیل که طی سالهای گذشته در جامعه آمریکا گسست ایجاد شده است و انتخاب‌های مردم در انتخابات ریاست جمهوری از قبل مشخص است تأثیر استیضاح بر رأی آنها اندک خواهد بود.

پیش‌بینی شما از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ چیست؟ آیا دموکراتها توان شکست دادن ترامپ را دارند؟

جرویس: در زمان صلح، دو عامل اصلی پیش‌بینی کننده در مورد انتخاب مجدد رئیس جمهور آمریکا، میزان  تأیید وی از سوی عموم مردم و وضعیت اقتصادی کشور است. در واقع این دو عامل برای انتخاب مجدد یک رئیس جمهور که یکبار رأی آورده و برای انتخاب مجددش حائز اهمیت است.

 با این حال، در مورد ترامپ، این دو شاخص جهت ها و مسیرهای متضادی را طی می کنند. یعنی اعتبار و تأیید رئیس جمهور از سوی مردم در یک جهت حرکت می کند و رضایت مردم از اقتصاد در جهت دیگر. من فکر می‌کنم نامزد حزب دموکرات به احتمال زیاد پیروز انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ خواهد شد، به خصوص اگر او فردی معتدل مانند «جو بایدن» یا «امی کلوبوچار» باشد.

نظر شما