شناسهٔ خبر: 37876628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی عنوان کرد

پمپاژ بی رویه آب؛ مهمترین دغدغه زیست محیطی تالاب امیرکلایه

رقیه قدیمی

سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی یکی از مهمترین دغدغه های زیست محیطی تالاب امیرکلایه را پمپاژ بی رویه آب از این تالاب دانست و گفت: باید از برداشت های بیش از حد نیاز که حیات زیست مندان تالاب را با مخاطرات جدی مواجه می کند، ممانعت شود.

صاحب‌خبر -

نیلوفر عابدین زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری دومین کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب امیرکلایه در لاهیجان، اظهار کرد: در تدوین برنامه جامع تالاب ها براساس دستوالعمل کنوانسیون رامسر در مجموع مقرر شده است چهار کارگاه به صورت مشارکتی جهت تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه برگزار شود که امسال دو کارگاه برگزار شده و دو کارگاه بعدی نیز در سال آتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: شناسایی و تحلیل ذی نفعان تالاب، شناسایی ارزش ها و کارکردها و تحلیل مشکلات تالاب امیرکلایه با استفاده از تکنیک درخت مشکلات در این دو کارگاه انجام شده و گزارشات تهیه شده مورد تایید ذی نفعان مدعو در جلسات تدوین برنامه جامع قرار گرفته است.

 سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه های زیست محیطی تالاب امیرکلایه پمپاژ بی رویه آب از این تالاب است لذا در طرحی که به طور موازی با طرح تدوین برنامه مدیریت تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده محیط زیست انجام شده، میزان نیاز آبی زیست محیطی(حق آبه زیست محیطی) این تالاب تعیین شده تا پس از تصویب در وزارت نیرو از برداشت های بیش از حد نیاز که حیات زیست مندان تالاب را با مخاطرات جدی مواجه می کند، ممانعت شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان ها و ارگان هایی که در حفاظت و بهره برداری از این تالاب موثرند حضور فعالی در این مجوعه کارگاه ها داشتند و همچنین شاهد مشارکت پررنگ جوامع محلی حاشیه تالاب امیرکلایه نیز هستیم.

عابدین زاده با بیان اینکه ناآگاهی جوامع محلی نسبت به ارزش ها و کارکردهای حفاظت از تالاب موجب شده تالاب امیرکلایه با آسیب های جدی مواجه شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معیشت جوامع محلی به طور مستقیم وابسته به وضعیت تالاب است، بنا داریم آگاهی این قشر را نسبت به حفاظت از اکوسیستم ارزشمند تالاب امیرکلایه ارتقا دهیم.

 سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای این کارگاه ها تهیه و ابلاغ سند مصوب شده در شورای برنامه ریزی استان است تا با تخصیص بودجه لازم به ارگان ها و سازمان های ذیربط اقدامات لازم در جهت احیای تالاب امیرکلایه انجام شود.

عابدین زاده یادآور شد: در دو کارگاه پیش رو تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب امیرکلایه، ساختار سازمانی اجرای برنامه مدیریت و پروتکل پایش چگونگی اجرای برنامه و پهنه بندی حساسیت زیستگاه مشخص خواهند شد و امید می رود با اهداف بلندمدتی که برنامه ریزی شده است، تحقق چشم انداز ۲۰ ساله را برای رسیدن تالاب امیرکلایه به شرایط مطلوب آن را شاهد باشیم.

انتهای پیام

نظر شما