شناسهٔ خبر: 37876527 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برناگزارش می دهد؛

لرستانی ها به زودی صاحب پیست اسکی می شوند / پیست اسکی "فرسش" الیگودرز ظرفیتی برای توسعه توریسم ورزشی در لرستان / جوانان لرستان در مسیر قهرمانی در ورزش اسکی

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان می گوید: پیست اسکی الیگودرز از معدود پیست هایی است که قابلیت برگزاری مسابقات اسکی را در سطوح بین المللی دارد.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری برناالرستان – گروه ورزشی:  تبارشناسی ورزش اسکی نشان می دهد که این ورزش پیش از رسمیت یافتن به عنوان یک ورزش مدرن وجهانشمول امروزی در همان آغاز با زندگی وحرکت  انسان در مناطق برفگیر در آمیخته بوده وبه عبارتی دیگر  ریشه  در ازمنه باستان داشته ودارای بعدی اساطیری  وبه گونه ایی راز آلود  متعلق به خدایان والهگانی بوده است که  در کوهستان های سردسیری ازجمله در اروپای شمالی مسکن داشته اند.

 *اسکی در اساطیر

زیرا در اساطیر  کشور های اسکاندیناوی  خدایان و الهگان موجوداتی بودند که به دلیل زندگی در برف و بوران ویخ با اسکی آشنایی داشته اندآنچنانکه بنا به میتولوژی اقوام وقبایل اسکاندیناوی  ایزدبانویی مانند "اسکادی"Skadi  با پوشیدن لباس و کفش اسکی  به الهه  اسکی مشهوربوده و به همراه   اولر Ullrخدای فصل زمستان وحامی کشاورزی وشکارچیان   کسانی  که در برف وبوران گرفتار می شده اند را نجات می داده اند.

 اما در عالم واقع بنا به گفته محققان"  اسکی" به عنوان یک رشته ورزشی مدرن  درکشور نروژ پا گرفت وبا توسعه در دیگر کشور های حوزه اسکاندیناوی واروپا به دیگر مناطق  سردسیر جهان رسید وبه مرور به عنوان یک ورزش مهیج وجهانشمول  رسمیت یافت ودر رویدادهای ورزشی جهان ازجمله  مسابقات المپیک در رشته های متنوع  تثبیت شد.

*منظری  به تاریخچه اسکی در ایران

در ایران نیز اگر چه هنوز مطالعه ایی جامع برای شناخت  ریشه های کهن زندگی   درمناطق  برفگیر ومانند اروپاارتباط انسان با  اسکی در بین اقوام کوهستان فلات ایران صورت نگرفته است  و ظاهرا فقط برخی از مورخان کلاسیک مانند گزنفون از ریشه های باستانی  حرکت در برف   درمناطق غربی ایران یعنی رشته  کوه های زاگرس واستفاده مردم از وسایلی شبیه به تخته اسکی سخن گفته اند  ولی این ورزش از سال 1300خورشیدی  وارد کشورشد و در سال 1325 خورشیدی با راه اندازی فدراسیون اسکی به صورت یک رشته ورزشی مدرن آغاز به فعالیت  وسپس در سال 1335 خورشیدی نیز در مسابقات المپیک زمستانی شرکت کرد .

 بعدها با تاسیس باشگاه ها و توسعه پیست های اسکی در کشور این ورزش در ایران نهادینه شد وبه مرور برخی از استان هایی که به خاطر جغرافیای سردسیری وبرفگیربودنشان  دارای ظرفیت راه اندازی پیست های اسکی بودند این ورزش را جذب کرده وتوسعه داده اند.

*لرستان صاحب پیست اسکی می شود

در لرستان نیز که توپوگرافی کوهستانی ویژه ایی دارد و سنگینی بارش برف  برخی از مناطق  این استان را مستعد  احداث پیست  اسکی نشان می دهد ایده  راه اندازی پیست اسکی درمناطق برفگیر آن  شکل گرفت که  برای نخستین بار در منطقه برفگیر روستای  "فرسش "در شرق  الیگودرز این ایده به سمت عملیاتی شدن حرکت کرد .

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان   با بیان اینکه طبیعتا  پیست اسکی باید در مناطق برفگیر احداث شود،   یادآور می شود: ایده احداث این پروژه در سال 96 پیگیری شد و  پس از جانمایی و شناسایی  منطقه برفگیر فرسش الیگودرز توسط کارشناسان فنی فدراسیون اسکی و وزارت ورزش وجوانان این پروژه عمرانی - ورزشی مهم  در سال 97 با حضور استاندار لرستان و رییس فدراسیون اسکی  و مدیرکل دفتر فنی وزرات ورزش وجوانان کلنگ زنی شد .

 کریمی با اشاره به روند  پیشرفت احداث این طرح ، ادامه می دهد: محل اعتبارات این پروژه از اعتبارات ملی واستانی بود که در هرکدام از ردیف های استانی وملی اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان برای این پیست اختصاص داده شد.

 

سید علی کریمی  با بیان اینکه این پروژه باشروع عملیات  پیشرفت خیلی خوبی را طی کرده است  ، خاطر نشان می کند: در سال 98نیز2 میلیارد تومان اعتبار  مشخص  وبا اینکه  تخصیص ناچیزی  برای این پروژه در نظرگرفته شد ولی پیشرفت خوبی  داشته است .

 او با بیان اینکه فاز اول این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 90  درصدی است ، می گوید: فقط بحث برق رسانی طرح ماند که بارش سنگین برف راه دسترسی وشرایط راه را  سخت کرده است   ولی دفتر فنی اداره کل شرایط خوبی را انجام داده اند وبرنامه ریزی خوبی نیز  با برق استان داشته ایم تاکار برق رسانی آن را نیز به انجام رسانده وبرای افتتاح آماده کنیم.

کریمی اضافه می کند: تله اسکی الیگودرز یک تله اسکی استاندارد است وبرای جابجایی  در رفت وبرگشت  اسکی بازان  به سمت ارتفاع  و همچنین بحث آموزش اسکی  قابلیت خیلی خوبی  دارد وراه اندازی آن نیازمند برق رسانی است که این مانع هم باایجادراه دسترسی به سمت ارتفاعات  در حال برطرف شدن است .

  او عنوان می کند: همچنین درخصوص بحث سرویس های بهداشتی ومدرسه اسکی تمهیدات خوبی در نظر گرفته ایم واین موانع را نیز تا مرحله اجرا برطرف خواهیم کرد.

*ظرفیت بین المللی پیست اسکی الیگودرز

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان پیست اسکی الیگودرز را سرمایه خوبی برای استان عنوان می کند و می افزاید :  پیست اسکی الیگودرز   از معدود پیست هایی در کشور  است که قابلیت برگزاری  مسابقات اسکی را در سطوح بین المللی دارد و می تواند علاقه مندان زیادی را هم برای تفریح وهم برای توسعه  ورزش اسکی در لرستان به خود جذب کند .

  * احتمال  افتتاح پیست در دهه فجر 98

کریمی با بیان اینکه پیست فرسش الیگودرز ازخدمات دولت تدبیر وامید به مردم لرستان است، تاکید  می کند : درتلاش هستیم پیست فرسش الیگودرز درایام دهه فجر 98 به افتتاح برسد .

او بیان می کند: امیدواریم این پیست که خدمتی ازنظام به مردم لرستان است نقش برجسته ایی  در جذب وتوسعه ورزش اسکی در استان داشته باشد و همچنین  شرایطی  را مهیا کند   تا علاقه مندان بتوانند از این  ظرفیت به عنوان یک منبع توریسم ورزشی استفاده کنند .

*پیست اسکی الیگودرزظرفیتی برتوسعه  توریسم ورزشی در لرستان

مدیر کل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به  نقش مثبت وقابل توجه ورزش اسکی در صنعت توریسم ، می گوید: پیست اسکی تمندر الیگودرز یکی از پروژه های خوب  عمرانی-  ورزشی استان است که نقش تعیین کننده ایی در بحث توریسم ورزشی خواهد داشت .

 کریمی با اشاره به استعداد ها وظرفیت های لرستان در دو موضوع ورزش قهرمانی و صنعت توریسم ، می افزاید : با توجه به قابلیت های ورزش اسکی ورابطه ایی که با صنعت گردشگری می تواند داشته باشد پیست الیگودرز هم در زمینه  ورزش قهرمانی و استعداد یابی ورزش اسکی در بین لرستانی ها وهم صنعت توریسم  وجذب گردشگر وتاثیر براقتصاد استان قابلیت های عالی  دارد.

او با بیان اینکه فاز دوم این طرح مجتمع رفاهی و مدرسه اسکی است ، ادامه می دهد: بحث تسطیح باند پیست ،جاده تندرستی که در آنجا بناشده است وبا راه اندازی مدرسه اسکی و ساختمان رفاهی  می توان شرایط بسیارخوبی برای آموزش و  توریسم ورزشی ایجاد کرد.

*  پیست اسکی الیگودرز برگی درخشان از آمایش ورزشی در لرستان

آمایش سرزمینی لرستان مستعد راه اندازی بسیاری از ورزش ها است و آنگونه که رییس ورزش وجوانان الیگودرز می گوید: پیست اسکی ازآرزوهای دیرینه مردم این شهرستان برفگیر لرستان بوده است که در دوبت تدبیر وامید در حال تحقق است.

  مهدی شاه نصیری که ریاست هیئت اسکی لرستان  را نیز برعهده دارد در خصوص چگونگی راه اندازی پیست اسکی در الیگودرز می افزاید :  پس از دستور وزارت ورزش وفدراسیون اسکی مبنی بر پیگیری احداث پیست اسکی در الیگودرز  چهارمنطقه را رصد کردیم وبه فدراسیون پیشنهاد دادیم  که در نهایت منطقه فرسش به خاطر ظرفیت بالای برف گیر بودنش  انتخاب شد .

او ادامه می دهد: چون منطقه فرسش علاوه بر برفگیربودن در مدت طولانی سال دارای شیب مناسب است وهمچنین وجود روستای فرسش برای تسهیل در آبرسانی وبرق رسانی زیرساخت های لازم برای توسعه گرشگری را نیز دارد.

 شاه نصیری با بیان اینکه پیست تمندر الیگودرز با مساحتی در حدود 6هکتار در ارتفاع 670 متری قرار دارد ، عنوان  می کند: این پیست 12 دکل خورده است و دارای تله اسکی بشقابی است که ازلحاظ تجهیزات  این دستگاه ها  به روز واستاندارد بوده و توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است .

او یادآورمی شود: بنا به گفته برخی از کارشناسان این پیست شرایط یک پیست بین المللی راداشته  وتوانایی برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ ومارپیچ کوچک را در سطح بین المللی دارد ودر حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز اول آن 95 درصد است ودرصدد هستیم هرچه سریعترتاپایان سال 98 افتتاح شود .

 

رییس ورزش وجوانان الپگودرز خاطرنشان می کند: سرپرستی هیئت اسکی استان به پیشنهاد مدیر کل و رییس فدراسیون در سال 98 تشکیل واعضای آن هم مشخص شده اند همچنین حسن زارع کوهنورد ملی پوش الیگودرزی به عنوان مدیر پیست انتخاب شده است.

*آغاز کار آموزش اسکی بازان لرستانی

اوبا بیان اینکه همین الان کار آموزش اسکی بازان را در الیگودرز آغازکرده ایم ، می افزاید : 10 اسکی باز در فریدون شهر زیرنظر استان اصفهان آموزش می بینند واولین اسکی باز لرستان که دوره های آموزشی خودرا اتمام کرده است  محمد جواد توکلی است که در رده پایه فعالیت دارد.

رییس هیئت اسکی لرستان در خصوص تجهیزات و امکانات ورزش اسکی در الیگودرز می گوید: فدراسیون اسکی سه ست اسکی به  مردم لرستان ،الیگودرز وهیئت اسکی به ارزش 24میلیون جهت استعدادیابی تقدیم کرده است همچنین هیئت اسکی  با کمک خود بچه های اسکی باز لباس وتجهیزات برای عموم مردم خریداری کرده ایم تا به مردم علاقه مند اجاره دهیم .

مهدی شاه نصیری با بیان اینکه  اولویت ما فعلا دستگاه برفکوب است که منتظر اعتبار لازم برای خرید این دستگاه هستیم ، خاطر نشان می کند:  پروژه پیست اسکی تمندر از پروژه های شاخص دولت است که  درسال 97 کلنگ زنی شد وحداقل تاپایان سال به بهره برداری می رسد .

* اسکی در لرستان آمیزه ایی از توریسم ورزشی و ورزش قهرمانی

به نظر می رسد پیست اسکی تمندر الیگودرز که در روستای پربرف فرسش این شهرستان  راه اندازی شده است در آستانه افتتاح قرار دارد ؛ عزم مدیریت دستگاه ورزش وجوانان استان بر این است تا این پروژه هرچه سریعتر و البته در دهه فجر امسال به بهره برداری رسیده ودر مدار استفاده مردم لرستان قرار بگیرد؛پیستی که برخلاف برخی از پیست ها موجوددر استان های دیگر به خاطر موقعیت جرافیایی لرستان والیگودرز می تواند استان های هم جوار را نیز پوشش دهد .

 ورزش اسکی از جمله معدود ورزش هایی است که علاوه بر بعد قهرمانی دارای بعد توریسم و جذب گرشگر نیز می باشد ؛در این بین لرستان که مدیریت  آن سالهاست  تبدیل کردن این استان را به مقصد گرشگری در هدف عملکرد خود قرار داده اند می توانند از این ظرفیت عظیم ورزشی نهایت استفاده را ببرندتا در راستای سرازیر کردن گردشگران و جذب سرمایه گذاران به این استان زیبا گام مهمی بردارند.

از طرفی مردم لرستان خصوصا جوانان مستعد آن نشان داده اند که در هر ورزشی حرف برای گفتن دارندلذا با توجه به ظرفیت های لرستان در بعد ورزش قهرمانی شک نباید داشت باراه اندازی این پیست و استعدادیابی در ورزش اسکی به زودی شاهد کسب افتخارات جوانان لرستانی در ورزش های زمستانی مثل اسکی در سطوح ملی وبین المللی خواهیم بود.

 

 

گزارش : رضا جودکی نژاد

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما