شناسهٔ خبر: 37875994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش سازمان ملل برای کمک‌ بیشتر به افغانستان

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان روز دوشنبه گفت، سازمان ملل در تلاش است تا در سال میلادی کنونی ۷۳۰ میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان فراهم کند، مبلغی که با توجه به افزایش فقر در این کشور به دلیل جنگ و خشکسالی بیشتر شده است.

در حدود ۹.۴ میلیون افغان در سال جاری به غذا و خانه نیاز دارند که نسبت به ۶.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ به دنبال کمک ۶۰۰ میلیون دلاری از طرف دولت‌ها و اهدا کنندگان بود.
توبی لانزر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: افغانستان در مرگبارترین جنگ جهان باقی مانده و در کنار تاثیرات ماندگار خشکسالی در سال ۲۰۱۸ که با فقر فزاینده همراه است، نیاز‌ها نیز افزایش یافته است.
لانزر پس از سفر به اتاوا، نیویورک و واشنگتن در این هفته به بروکسل و لندن سفر کرد تا از حامیان مالی برای اهدای مبالغ مالی به عنوان حمایت اضطراری درخواست کند، موضوعی که از میلیارد‌ها دلار کمک مالی برای توسعه افغانستان که در اکتبر سال ۲۰۱۶ در یک کنفرانس بین المللی در بروکسل مطرح شد، جدا است.
لانزر تاکید کرد، کمک‌های مالی برای توسعه افغانستان در انتهای سال جاری تمام می‌شود و این کشور به میلیارد‌ها دلار بیشتر نیاز خواهد داشت. وی افزود، سازمان ملل امیدوار است تا یک کنفرانس دیگر در سال جاری برای جمع آوری مبالغ برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ برگزار کند.
وابستگی به کمک‌های مالی بر چالش‌هایی تاکید می‌کند که دولت افغانستان در کابل با آن‌ها روبرو است، دولتی که به رشد اقتصادی برای جایگزین کردن پول خارجی و ایجاد فرصت شغلی برای ۴۵۰ هزار نفر نیروی کار در هر سال نیاز دارد.
این مقام سازمان ملل در ادامه گفت، حمایت مالی بین المللی از افغانستان هنوز قوی است، اما یک آتش بس یا دست کم کاهش خشونت تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود کشاورزی، منابع آبی و تحصیل در سراسر این کشور خواهد داشت.
وی تاکید کرد: ما در مناطقی که دولت افغانستان در آن‌ها حضور ندارد، برای همکاری آماده ایم.
مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان سال گذشته آغاز شد، اما دست کم دو بار پس از حملات طالبان به اعضای نظامی آمریکا در ماه سپتامبر و دسامبر متوقف شد.
اوایل ماه جاری، دور دیگری از مذاکرات با زلمای خلیلزاد، حضور نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و رئیس گروه مذاکره کننده طالبان آغاز شد.

نظر شما