شناسهٔ خبر: 37875836 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

حسین انتظامی در مراسم افتتاح از سالن‌های جدید پردیس سینمایی ملت:

بیش از هزار شهر کشور فاقد سینماست

علی ناصری

در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، سالن های جدید پردیس سینمایی ملت با حضور تعدادی از اهالی رسانه، سینماگران و مدیران شهرداری تهران افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، شهردار تهران، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر، اولین سخنران این مراسم بود؛ میرزاخانی با بیان اینکه سینما ملت به عنوان سرمایه اجتماعی از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد اظهار داشت: این سینما در آن دوران ۴ سالن اصلی و یک سالن VIP را شامل می شد. با یاری خدا و فعالیت همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر توانستیم ظرف ۹ ماه این سالن را به ۱۲ پرده نمایش افزایش دهیم.

او ادامه داد: من خدا را شاکرم که آیین افتتاحیه این سالن ها را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر می بینم؛ ما برنامه ریزی برای اجرای تئاتر و موسیقی، برگزاری ایونت های مختلف، گالری و... انجام داده ایم. سعی داریم کتابخانه تخصصی سینما را در این پردیس سینمایی آماده کنیم. خوشبختانه ۸۰۰ صندلی در فودکورت این مجموعه داریم.

میرزاخانی سپس با اشاره به افتتاح پارکینگ این مجموعه اعلام کرد: ما سعی کردیم سطح رفاه را برای مخاطبان این سینما بالا ببریم. 

حسین انتظامی که با تأخیر به این مراسم رسید به عنوان دومین سخنران پشت تریبون رفت و ضمن عرض تسلیت به مناسبت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: وظیفه خودم می دانم از مدیریت شهری برای توجه ویژه به توسعه زیرساخت های فرهنگی تشکر کنم. 

او ادامه داد: استحضار دارید ما هرچقدر زیرساخت های فرهنگی را توسعه دهیم به امنیت آفرینی برای کشور کمک می کند. در زیرساخت های فرهنگی به تولیدات هنری توجه می شود و می توان آسیب های اجتماعی را کنترل کرد. ما طی سال جاری هفت و نیم درصد افزایش سالن سینما و ۸ درصد افزایش در صندلی سالن های سینما را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.

انتظامی خاطرنشان کرد: ما در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور زیرساخت سینما نداریم که امیدواریم در سال آینده بتوانیم ۲۲ شهر کشور را به سالن سینما تجهیز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سومین سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه ما هر ۱۵ روز یک بار آمادگی افتتاح یک مجموعه را داریم گفت: ما تا آخر خردادماه افتتاحیه چندین بلک باکس، سالن سینما و... را خواهیم داشت.

او افزود: سینما و هنر می تواند زیستن خوب را به ما بیاموزد؛ سلامت اجتماعی ما را تضمین کند. سینما ابزار مهمی است و می تواند مشکلات حمل و نقل را مرتفع کند. فیلم فاخر می تواند تمدن سازی باشد که در چله دوم انقلاب بابد تمدن سازی کنیم، همان چیزی که ستون نظام سلطه را لرزانده است. ما آمادگی داریم هرچه بتوانیم کمک کنیم تا در راه توسعن فرهنگ و هنر قدم برداریم.

حناچی، شهردار تهران به عنوان سخنران دیگر این مراسم گفت: پردیس سینمایی ملت از جهت معماری جای خاصی است. بعد از پردیس آزادی این دومین پردیسی است که به معماری توجه کرده و دوستان تلاش کردند مشکلات این پردیس را حل کنند. ظرفیت صندلی های این سینما معمولا ۲ برابر شده و برخی مشکلات زیرساختی این سینما حل شده است.

او افزود: ما اگر می خواهیم عرصه هنر توسعه پیدا کند باید عرصه رقابت فعال شود. اگر سینمای ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد ریشه اش رقابت در جشنواره فیلم فجر است. 

حسین انتظامی در این مراسم گقت: از توجه مدیریت شهری به بخش هنری و سینمایی تشکر می‌کنم. این نهاد از تولید آثار فرهنگی تا مشارکت در زیرساخت‌ها فعالیت دارد و این نشان می‌دهد که به نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی توجه می‌شود. این نوع حمایت‌ها، هم به توسعه مناطق و امنیت‌آفرینی کمک می‌کند و هم شناسایی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی را ممکن می‌سازد.

او با اشاره به پیشرفت کمّی و کیفی سینماهای کشور، اظهار کرد: خوشبختانه در پایان سال ۹۷ جهش خوبی داشتیم؛ آن زمان ۳۲۸ سینما، ۵۸۱ سالن و ۱۴۹۹۰۶ صندلی ظرفیت ناوگان سینمایی کشور بود و این رقم به ۳۵۳ سینما، ۶۵۴ سالن سینما و ۱۶۱۷۰۱ صندلی خواهد رسید. ما اکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور سینما نداریم؛ ۲۲ شهر در سال آینده به ناوگان سینمایی ما اضافه می‌شوند. البته هرچه ما فرهنگ سینما رفتن را ارتقا دهیم، این جهش‌ها روز به روز بیشتر خواهد شد.

همچنین، پیروز حناچی شهردار تهران در این مراسم گفت: ایام فاطمیه، شهادت بانوی دو عالم و شهادت سردار دل‌ها که مردم ایران را داغدار کرد و سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت می‌گویم. تشییع باشکوه پیکر پاک شهید سردار دل‌ها، یکی از وقایع تاریخی دوره معاصر ما پس از تشییع حضرت امام (ره) است.

او با ذکر خاطره‌ای از شهید احمد کاظمی یار دیرین قاسم سلیمانی گفت: در سال ۸۲ که زلزله بم رخ داد و ۲۰ هزار نفر از ساکنان بم جان خود را از دست داده و تعداد زیادی مجروح شدند؛ به یاد دارم که اگر فرودگاه بم نبود هفت الی هشت هزار نفر از مجروحان دیگر نیز به تلفات اضافه می‌شدند. در روز دوشنبه بعد از زلزله در دو اتاق هواشناسی فرودگاه بم مسئولان در حال ارائه گزارش به رئیس جمهور وقت بودند که شهید احمد کاظمی با همان لهجه غلیظ اصفهانی اعلام کرد که از عصر جمعه تا شنبه ۱۵۰ پرواز در فرودگاه پوشش داده شد و حتی احمد خرم وزیر وقت راه نیز در برج مراقبت کار تنظیم پرواز‌ها را انجام می‌داد. این خاطره از کمک‌های عظیم مردم و مسئولان نشان دهنده نقش موثر سرداران در حوادث مختلف است.

حناچی سپس درباره ارتقای سطح کیفی پردیس ملت اظهار کرد: این پردیس به لحاظ هنر و معماری وضعیت استراتژیک و مناسبی دارد. من همواره می‌گویم برای شکوفاشدن هنر باید عرصه رقابت را فعال کرد. یکی از این عرصه‌های رقابتی جشنواره فیلم فجر است. ما هم تمام تلاش خود را کردیم تا به بهترین نحو پردیس ملت را در اختیار سینمایی ها بگذاریم.

شهردار تهران افزود: البته این نوع حمایت‌ها و خدمات فقط به پردیس ملت ختم نشده و نخواهد شد. ما درصدد هستیم بهترین‌ها را برای پر شدن اوقات فراغت مردم فراهم کنیم. امیدوارم در افتتاح‌های بعدی شاهد اقدامات خوبی برای خدمات رسانی‌های قابل دفاع و خوب به مردم عزیزمان باشیم. از حجت الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌خواهم که تلاش‌ها و زحمات‌ گسترده سردار سلیمانی را پاس بدارد و در جهت قدردانی و پاسداشت شایسته این بزرگان قدم بردارد. 

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ما در سازمان فرهنگی هنری قرار است هر ۱۵ روز یک نشست گزارش عملکرد داشته باشیم. افتتاح چندین سینمایی که تعطیل بودند، افتتاح سالن تئاتر و ... از جمله کار‌هایی است که آمادگی انجام آن آن تا آخر اسفند را داریم. سینما و هنر می‌تواند ذائقه مردم ما تغییر دهد؛ زیستن خوب را به آنها بیاموزد و امنیت ذهنی و اخلاقی جامعه را تضمین کند. هنر می تواند سطح خشونت را پایین بیاورد.

او با تأکید بر لزوم پرداخت به شخصیت های اثرگذار ملی در آثار هنری اظهار کرد: شهید بهشتی، حضرت امام (ره) و ... از افتخارات و بزرگان ملی ما هستند و الان رمانی است که باید سرمایه مان را در دست بگیریم و آثار هنری و سینمایی از آن‌ها تولید کنیم. سازمان فرهنگی و هنری هم با تمام توان در خدمت است. نه فقط همه ما امنیتمان را مدیون حاج قاسم سلیمانی‌ها هستیم؛ بلکه همه زندگی و هنرمان در ایران و جهان مدیون آن هاست. باید به چنین شخصیت‌هایی پرداخته شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما