شناسهٔ خبر: 37872994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارزش تولید ناخالص داخلی خلیل‎آباد سالانه 790 میلیارد تومان است

جواد افتخاري

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‎آباد گفت: علی‌رغم پایین بودن وسعت شهرستان خلیل‎آباد، رتبه دهم ارزش تولیدات استان را دارا هستیم، همچنین ارزش تولیدات ناخالص داخلی شهرستان شامل زراعی، باغی و دامی سالیانه 790 میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

محمود شبان عصر دوشنبه 7 بهمن‎ماه در نشست خبری عنوان کرد: خلیل‌آباد شهرستانی کاملا باغبانی است و این موجب شده بالغ بر 17 هزار هکتار سطح باغات را با میزان تولید 150 هزار تن در سال داشته باشیم، در حال حاضر سطح زیر کشت باغات انگور 5700 هکتار، باغات پسته 4500 هکتار، مزارع زعفران 4600 هکتار و باغات انار 1020 هکتار است.

وی ادامه داد: به رغم وسعت کم شهرستان خلیل‎آباد ولی قابلیت‎های بسیار خوبی در حوزه باغبانی وجود دارد، به طوری که رتبه اول تولید انگور و رتبه دوم تولید پسته از نظر میزان تولید در واحد سطح در استان مربوط به این شهرستان است و این پتانسیلی برای منطقه محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: در کشت گندم و جو محصولات استراتژیک محسوب می‎شوند در سال جاری 33 درصد افزایش سطح زیر کشت را داشتیم به طوری که اکنون در شهرستان میزان کشت این دو محصول به 700 هکتار رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اظهار کرد: علی‌رغم پایین بودن وسعت شهرستان اما رتبه دهم ارزش تولیدات استان را دارا هستیم، اکنون ارزش تولیدات ناخالص داخلی شهرستان شامل زراعی، باغی و دامی سالیانه 790 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در شهرستان خلیل‎آباد 269 حلقه چاه موتور و 23 رشته قنات فعال و دو رودخانه فصلی وجود دارد، تاکنون برای 65 حلقه‎چاه موتور طرح تجمیع اجرا شده و لوله‎گذاری 160 کیلومتر با اعتبار حدود 12 میلیارد تومان در سال جاری به اتمام رسیده است.

شبان همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه سالیانه در شهرستان خلیل‎آباد بین 20 تا 30 هزار تن تولید کشمش داریم در حال حاضر حدود 11 واحد فراوری کشمش نیمه مکانیزه کشمش را در سطح شهرستان داریم که با توجه به شرایط بازارهای صادراتی از این تعداد سه واحد به صورت تمام مکانیزه تجهیز شده و در حال فعالیت هستند.

وی گغت: تلاش می‎شود تا سال زراعی آینده که فصل برداشت محصول جدید کشمش است 10 واحد تمام مکانیزه فراوری این محصول را در سطح شهرستان داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‎آباد اظهار کرد: در صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول انار وجود 4 واحد سردخانه با ظرفیت 7 هزار تن در شهرستان پیش‌بینی گردیده که موجب ارزش افزوده خوبی برای کشاورزان شده است، امیدواریم سال آینده این تعداد سردخانه با ظرفیت کامل 10 هزار تن فعالیت خود را ادامه دهند.

وی در ادامه توسعه کشت گلخانه‎ای را اولویت اول شهرستان ذکر کرد و افزود: در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای و با توجه به تفاهم‌نامه‎ای که در استان منعقد شده امسال سهمیه 11 هکتاری را داشتیم که 3 هکتار آن در مجتمع گلخانه‎ای شهرستان که یکی از پیشروترین مجتمع‎های گلخانه‎ای استان محسوب می‎شود، انجام شده است.

شبان یادآور شد: 5 هکتار دیگر نیز در خارج از مجتمع گلخانه‎ای توسط افراد عادی متقاضی، در دست اقدام است که پیش‎بینی می‎شود تا هفته جهاد کشاورزی سال آینده این میزان به بهره‎برداری کامل برسد.

وی عنوان کرد: همزمان با دهه فجر امسال 10 پروژه، قابل افتتاح در بخش کشاورزی شهرستان خلیل‎آباد است که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 219 میلیون تومان بلاعوض دولتی و 215 میلیون تومان خودیاری و 150 میلیون تومان تسهیلات بانکی به بهره‎برداری می‎رسند. این طرح‎ها در قالب دو گلخانه و 8 طرح تجمیع خواهند بود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‎آباد گفت: بالغ بر 398 خانوار از این طرح‎ها بهره‎مند خواهند شد و برای بیش از 112 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما