شناسهٔ خبر: 37872011 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل انجمن صنایع لبنی:

صنعت لبنیات نیازمند زنجیره تامین شیر است

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران گفت: هیات وزیران در ۹ تیرماه سال ۹۵ مصوبه تشکیل زنجیره شیر را ابلاغ کرد، اما به دلایل متعدد اجرایی نشد، امید می‌رود اکنون ضرورت و الزام اجرای تشکیل زنجیره تامین شیر را بازیابیم.

صاحب‌خبر -

«رضا باکری» عصر دوشنبه در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما، افزود: محصولات این صنعت سالم‌ترین محصولات غذایی در جهان شناخته شده و میزان مصرف آنها در هر جامعه ای  نشان‌دهنده پیشرفت این صنعت است.

وی اضافه کرد: اشتغال مستقیم ۱۲۰ هزار نفری، غیرمستقیم ۴۸۰ هزار نفری و دو میلیون نفری در طول زنجیره نیروی انسانی در صنعت لبنیات وجود دارد.

باکری، لبنیات را صنعتی رقابتی توصیف کرد و گفت: اکنون بیش از۴۰۰ شرکت فعال و ۴۰۰ شرکت نیمه فعال محصولات لبنی کشور را تامین می کنند.

وی افزود: صنعت لبنیات یکی از صنایع موفقی است که سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کرده و با صادرات سالیانه ۷۰۰ میلیون دلاری نشان داده ظرفیت لازم برای صادرات محور شدن و توسعه صادرات بالقوه را دارد.

دبیرکل انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران گفت: آنچه صنعت از مسئولان کشور تقاضا دارد، رشد و توسعه پایدار در کل زنجیره تامین شیر است تا منافع ذینفعان این زنجیره همسو و هماهنگ شود.

وی تاکید کرد: کمک به تشکیل زنجیره تامین شیر را از سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم و امروز کاهش سرانه مصرف شیر یکی از دغدغه های صنعت لبنیات محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، صنعت لبنیات ایران با بیش از ۶۰ سال قدمت از صنایع پرسابقه کشور به شمار می رود که ۸۰ درصد آن برعهده بخش خصوصی است و در چرخه اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد .

سهم صادرات این صنعت بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است که قابل رقابت در بازارهای منطقه‌ای است.

سرانه مصرف شیر و فراورده های لبنی ۱۶۰ کیلوگرم است، اما طبق آخرین گزارش فائو در سال ۲۰۱۷ سرانه مصرف شیر در ایران به نزدیک ۷۶ کیلوگرم رسیده که کاهش سرانه مصرف در بازه های کوتاه‌مدت و بلند مدت  را نشان می دهد و موجب افزایش هزینه های درمانی خانواده ها شده است.

نظر شما