شناسهٔ خبر: 37871016 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاندار: بیش از 203 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در کرمانشاه پرداخت شد

استاندار کرمانشاه گفت: تاکنون با 31 مورد پرداخت تسهیلات به میزان 203.9 میلیارد تومان در چارچوب برنامه رونق تولید برای یک‌هزار و 509 اشتغال ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، طبق قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به‌ منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی، به‌ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌‌اندازی طرح‌های نیمه ‌تمام، تأمین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی، به هر استان اجازه داده می‌شود نسبت به ایجاد «کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» اقدام کند.

در هر استان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار و با حضور اداره‌های صنعت، معدن و تجارت سازمان برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، ملی استاندارد، رئاسای بانک‌ها، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، مدیرکل اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، درمان و آموزش پزشکی، اتاق اصناف و نمایندگان تشکل‌های سراسری تولیدی، اعضای «کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» هر استان را تشکیل می‌دهند.

خبرنگار فارس برای اطلاع از آخرین وضعیت برگزاری جلسات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه به سراغ هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه رفته است.

فارس: چند جلسه از این ستاد تاکنون تشکیل شده است؟

بازوند: 107 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تا پایان دی‌ماه امسال در استان برگزار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 76 جلسه بوده رشد 41 درصدی را نشان می‌دهد.

 90 درصد این جلسات به ریاست استاندار(بنده) برگزار شده و در هفتاد و هفتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی ویژه استان کرمانشاه با موضوع واحدهای زیرمجموعه شستا (تعیین تکلیف کارخانه راکد کاغذ غرب، تسریع در تکمیل طرح تولید انواع کاغذ تست لاینر وایت‌تاپ شرکت بیستون تأمین و فعال‌سازی کارخانه تولید اسید سیتریک شرکت کیمیا ورزان مهر غرب) برگزار شده است.

فارس: آیا تشکیل جلسات منظم بوده یا نه؟

بازوند: از تاریخ  15 فروردین‌ماه امسال جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حداقل هفته‌ای یک‌بار به صورت منظم و عمدتا با ریاست بنده و در سایر موارد، حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی ریاست جلسات را برعهده داشته‌اند، برگزار شده است. 

در سومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برنامه ایجاد کمیته‌های کارشناسی تسهیل و رفع موانع تولید در سازمان‌های جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ابلاغ شده که به صورت منظم برگزار می‌شوند.

فارس: آمار تسهیلات سال جدید چقدر بوده است؟

بازوند: جمع کل پرداخت تسهیلات از منابع مختلف اعتباری شامل کمک‌های فنی و اعتباری، بند (ب) تبصره 16 دستگاه‌های حمایتی، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و ویژه مناطق زلزله‌زده، بند (الف) تبصره 18 قانون بودجه سال 97 و 98 و مشاغل خانگی بیش از یک‌هزار و 147 میلیارد تومان که 80 درصد تسهیلات تخصیصی به استان بوده است.

این تسهیلات در چارچوب برنامه رونق تولید از اعتبارات داخلی بانک‌ها و عمدتا در اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پرداخت می‌شود، تاکنون‌ 67 درخواست ثبت شده است که از این درخواست‌ها تعداد 35 مورد مدارک خود را تکمیل کرده‌اند. در 31 مورد به پرداخت به میزان 203.9 میلیارد تومان و  یک‌هزار و 509 اشتغال منجر شده است.

معیار ارائه تسهیلات علاوه بر اهلیت متقاضیان، طرح‌های تکمیل کننده زنجیره تولید استان، تکمیل طرح‌ها منطبق بر مزیت‌های منطقه‌ای و چارچوب قانونی قانون بالادستی بوده است.

 

فارس: به چه کسانی تسهیلات داده شده است؟

بازوند: در بخش تسهیلات تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و نیز  تسهیلات تخصیصی به نهادهای حمایتی، ویژه مناطق زلزله‌زده، تسهیلات به متقاضیان ایجاد، توسعه و تکمیل طرح‌های اقتصادی دارای اولویت و تکمیل کننده زنجیره ارزش در چارچوب دستورالعمل آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری تخصیص داده شده است.

همچینین تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و رونق تولید به متقاضیانی پرداخت شده است که علاوه بر نیاز سرمایه در گردش و مشمولیت مقررات مشخص آن‌ها، برای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار و نیمه‌تمام تخصیص یافته است.

فارس: معیار ارائه تسهیلات به تولید کننده‌ها چیست؟

بازوند: معیار ارائه تسهیلات علاوه بر اهلیت متقاضیان، طرح‌های تکمیل کننده زنجیره تولید استان، تکمیل طرح‌ها منطبق بر مزیت‌های منطقه‌ای و چارچوب قانونی قانون بالادستی بوده است.

فارس: بانک‌ها چقدر همراهی می‌کنند؟ در صورت عدم همراهی بانک ها اقدامات شما چیست؟

بازوند: با توجه به حجم بالای تسهیلات پرداختی در استان (80 درصد تسهیلات مصوب) نشانه همراهی نسبی مؤسسات عامل استان است.

روند طولانی بررسی پرونده‌های طرح‌های اقتصادی در ستاد مرکزی بانک‌ها، سطح پایین اختیارات بانک‌های در استان و نیز عدم وحدت رویه در پذیرش و ارزیابی وثایق و در مواردی محدود(طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم  شرکت کاغذ معدنی خسروی) عدم هماهنگی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی برای تسهیلات ارزی مسدود شده است.

فارس: کدام پیشنهادهای اصلاح قوانین به مراجع ارسال شده است؟

بازوند: در خصوص عمل به مصوبه تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق شرق و غرب با مراجع ذی‌ربط مکاتبه شده است.

همچنین در خصوص تسریع در اقدام بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه با رئیس  سازمان برنامه و بودجه کشور نیز  و در خصوص اصلاح آیین نامه کمیسیون تقویم ماده یک تبصره یک قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات با وزیر وقت جهاد کشاورزی و در خصوص تسریع در ابلاغ دستورالعمل اجرایی قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر با مراجع ذی‌ربط مکاتباتی انجام شده است.

انتهای پیام/پ

نظر شما