شناسهٔ خبر: 37868981 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد

استقبال گسترده از گردهمایی شرکت‎های دانش‎بنیان صنعت نفت

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: ۳۷۵ شرکت برای حضور در نخستین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۲۲۸ شرکت دانش‌بنیان هستند و در مجموع، حدود ۱۰ شتاب‌دهنده در این رویداد حضور فعال خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شانا، سیاوش ملکی‌فر امروز (دوشنبه، ۷ بهمن‌ماه) در نشست خبری نخستین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت (اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود) اظهار کرد: خبر تولد صندوق پژوهش و نوآوری در صنعت نفت خبر مبارکی است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این صندوق عملیاتی شود و ما هم با برنامه‌ریزی‌، پشتیبان آن خواهیم بود.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اقدام به تنوع سبد تسهیلاتی خود کرده است، به گونه‌ای که امسال برای دسترسی سریع تر شرکت‌های دانش‌بنیان به منابع مالی، خدمات مالی در قالب سرمایه در گردش فوری ارائه شده است. امسال حدود ۱۸۷۹ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده که از این میزان ۱۳۸۴ میلیارد تومان آن سرمایه در گردش بانکی است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه سقف این تسهیلات رقمی بالغ بر ۱۲۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان پس از ارزیابی‌های انجام‌شده و در صورت دریافت نتیجه ارزیابی مثبت می‌توانند دو بار در سال نسبت به دریافت این نوع تسهیلات اقدام کنند، همچنین نرخ بازپرداخت این نوع تسهیلات ۱۱ درصد است، مشروط به اینکه شرکت‌ها بتوانند ظرف ۵۰ روز نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: نوع دیگر خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری سرمایه در گردش داخلی است که تسهیلات آن از طریق منابع داخلی صندوق به شرکت‌های متقاضی پرداخت می‌شود.

به گفته ملکی‌فر، سرمایه در گردش بانکی نیز نوع دیگر تسهیلات پرداختی صندوق است که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تا سقف ۷۰ درصد از فروش محصولات سال گذشته خود را با مراجعه به بانک‌های همکار، از تسهیلات یک تا سه ساله استفاده کنند.

وی همچنین به حمایت‌های بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و عنوان کرد: برای شرکت‌های دانش‌بنیان که هزینه‌های بالایی دارند، تسهیلاتی از جنس قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده است که این شرکت‌ها می‌توانند در بازه زمانی سه ساله آن را دریافت کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ادامه به برگزاری عناوین رویدادها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال جاری اشاره کرد و هدف از برگزاری این رویدادها را به هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری دانست و گفت: در این رویدادها، صنایع بزرگ کشور و دستگاه‌های عمومی و اجرایی به عنوان خریداران بزرگ و عمده محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ظاهر می‌شوند و نیازهای فناورانه خود را به میدان می‌آورند و در سمت عرضه فناوری هم شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران، فناوران و استارت‌آپ‌ها ظاهر می‌شوند و تازه‌ترین دستاوردها، فناوری‌ها و توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهند.

ملکی‌فر هدف برگزاری این دست از رویدادها را فراهم شدن زمینه‌ای برای رفع نیازهای فناورانه صنایع کشور و همچنین شکوفاتر شدن بازار داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۶۵۰ نیاز فناورانه از مجموع ۴۰ شرکت بزرگ نفتی و زیرمجموعه‌های آن احصا شده است که این نیازها حسب سیاست‌های وزارت نفت در حوزه بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل، تجهیزات و قطعات، مواد و محصولات شیمیایی، خدمات و نرم‌افزار و ... قرار دارد.

نظر شما