شناسهٔ خبر: 37868497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران:

تهدید ترامپ به نابودی کشور غنی از فرهنگ جهان را عزادار کرد

مدیرکل یونسکو ایران گفت: تهدید یک کشور غنی از فرهنگ از سوی ترامپ جهان را مانند روزی که ارگ فرو ریخت عزا دار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران در نشست هم‌اندیشی مراکز فرهنگی، میراث مشترک بشری که توسط یونسکو در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد با بیان اینکه ظریف نماد حکمت ایرانی و پرچمدار بهار است، خاطرنشان کرد: ۷۰ سال قبل بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم یک اندیشه زیبا روئید و به واسطه آن مردم خسته از جنگ به فکر ایجاد یک آرمان‌شهرِ صلح افتادند، به همین دلیل است که از ۷۰ سال قبل تا امروز یونسکو در دنیا آیینه به دست در مقابل ملت‌ها می‌ایستد تا خود را به آن‌ها بنمایاند و داشته‌های جهانی و فرهنگی را نشان دهد.

او با تاکید بر این که همه داشته‌ها یادآوری می‌کنند که ما یک خانواده بزرگ روی زمین هستیم و هویت جهان در همه جهان پراکنده است آن را نشانه‌ای دانست که تاکید می‌کند ثروت و سرمایه فقط زر و زور نیست بلکه فرهنگ‌ها و باور‌ها نیز ثروت و داشته‌های فرهنگی هستند.

ایوبی گفت: زور در بازو و زر در ترازو و قدرت نظامی ثروت چالش‌برانگیز است که با توجه به جهان اقتصاد به عنوان یک جهان تکثر و رقابت همیشه مدنظر قرار می‌گیرد در حالی که جهان فرهنگ جهان جان و معنا و یگانگی است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران تهدید ترامپ برای هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی را تهدید میراث فرهنگی و جراحت به روح فرهنگ یک کشور دانست و گفت: زمانی که ارگ بم فروریخت، یا وقتی تاریخِ بغداد را غارت کردند، مانند امروز که ترامپ یک کشور غنی از فرهنگ را تهدید کرده همه جهان عزادارند.

او با اشاره به جمله ایرینا بوکوا – دبیر کل سازمان ملل متحد – که تخریب میراث فرهنگی را نسل کشی میراثی می‌داند، گفت: ماجرای ما و مردم امروز ماجرای مرغ‌های عطار نیشابوری است که برای رسیدن به جامعه پر از صلح و گفتگو و شهریاری، سیمرغ‌ها را رها کردند و رنج‌ها کشیدند تا به کوه قاف رسیدند و دریافتند که ما و آیینه‌ای که به آن سیمرغ می‌گوییم در درون خود مردم، باور‌ها و اصالت‌های آن‌ها می‌جوشد.

ایوبی با اشاره به پیام یونسکو که هر کشور باید داشته‌های خود را در فرهنگ، تاریخ و باور‌های خود بجوید اظهار کرد: مدت دو سال تا سال ۲۰۱۹، توسط یونسکو به نام شیخ شهاب‌الدین سهروردی نام‌گذاری شده بود، نام‌گذاری‌ای که یکی از دلایل آن هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در ایران نیز مطرح بود، دانشگاهی که ۵۰۰ سال قبل از ایجاد دانشگاه سوربن فعالیت خود را آغاز کرد و با پنج‌هزار دانشجو و ۵۰۰ استاد، منشور اخلاق دانشجویی تدوین کرده بود.

او افزود: امسال در دو سال آینده ما و کشور قزاقستان به صورت مشترک فارابی را گرامی می‌داریم. همچنین از امروز تا دو سال بعد ایران عطار نیشابوری را به عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های ایرانی در گذشته گرامی می‌دارد.

انتهای پیام/

نظر شما